گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه چین در مورد برجام و برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۰۶:۴۱ کد : ۲۰۰۶۸۶۴ سرخط اخبار

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین طی تماس تلفنی آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تاکید ویژه بر ضرورت عملیاتی ساختن برنامه جامع همکاری  ۲۵ ساله، از همراهی ارزشمند چین در تامین واکسن مورد نیاز کشورمان تقدیر کرد و در خصوص آخرین وضعیت برجام با همتای چینی تبادل نظر کرد .

وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این تماس تلفنی بر موضع پکن مبنی بر ضرورت بازگشت کامل همه طرف ها به تعهدات برجامی تاکید و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص تقدیر نمود.

وزیر امور خارجه چین ضمن استقبال از آغاز گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و طرف اروپایی، تاکید کرد به همکاران خود ماموریت داده است در تماس با همتایانشان در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  مشورتهای نزدیک دو کشور در این خصوص تداوم یابد.

وزیر امور خارجه چین با اعلام آمادگی پکن برای عملیاتی نمودن سند همکاری ۲۵ ساله، بر تعهد پکن به ادامه همکاری ها با تهران برای مهار کرونا و تامین واکسن مورد نیاز به هر میزان و تا هر زمان که تهران درخواست داشته باشد، تاکید کرد.
 
وزیر امورخارجه چین در این گفتگوی تلفنی تاکید کرد: اراده رهبران دو کشور، گسترش همه جانبه روابط دوجانبه است و لذا پکن همانند گذشته به همکاری و رایزنی با جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح از جمله همکاری متقابل در سازمان های منطقه ای و بین المللی ادامه خواهد داد.

 امیرعبداللهیان نیز ضمن راهبردی خواندن روابط دو کشور، بر اهتمام جدی تهران جهت پیگیری توافقات رییس جمهور شی جین پینگ و دکتر رییسی در تماس تلفنی اخیر طرفین و همچنین اجرای کامل سند همکاری های ۲۵ ساله دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پی آغاز گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپایی که روز قبل در سطح معاون سیاسی وزیر امورخارجه و معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت، ضمن تشریح ابعاد گفتگوهای صورت گرفته و تبیین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت رفع موثر و کامل تحریم های یکجانبه و غیرقانونی رژیم امریکا، از بی عملی سه کشور اروپایی انتقاد کرد .

دکتر امیر عبداللهیان تاکید کرد: البته گفتگوها در مسیر مثبت و سازنده‌ای آغاز شده است که این امر مورد تایید دو طرف در پایان گفتگوهای دیروز قرار گرفت و لذا توافق شد گفتگوها طی دو هفته آینده در همین سطح در بروکسل ادامه یابد.

انتهای پیام


نظر شما :