انحلال شورای حاکمیتی و اعلام حالت فوق‌العاده در سراسر کشور

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۰۰۷۰۹۵ سرخط اخبار

رئیس شورای حاکمیتی سودان، ساعاتی پس از کودتا در این کشور ضمن اعلام حالت فوق‌العاده از انحلال شورای حاکمیتی در این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان، امروز (دوشنبه، ۲۵ اکتبر)، ساعاتی پس از کودتا در این کشور، از تداوم اقدام نیروهای مسلح  برای انتقال دموکراتیک قدرت و واگذاری آن به یک دولت منتخب خبر داد.

به نوشته «الجزیره» وی تصریح کرد: ما تأکید می‌کنیم که نیروهای مسلح به انتقال دموکراتیک تا واگذاری قدرت به یک دولت منتخب ادامه خواهند داد. آن‌چه که در کشور در جریان است، آینده سودان را تهدید می‌کند.

البرهان ضمن اعلام حالت فوق‌العاده در سراسر سودان، تعلیق کار با برخی از مواد سند قانون اساسی، انحلال شورای حاکمیتی و شورای وزیران را اعلام کرد.

وی در ادامه از برکناری فرمانداران ایالت‌های مختلف خبر داد و خواستار برگزاری انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ شد و اعلام کرد که مدیران کل در وزارت‌خانه‌ها و ایالت‌های کشور، مسئولیت پیشبرد امور کشور را برعهده می‌گیرند.

البرهان افزود: ما تا زمان برگزاری انتخابات، فضای مناسبی برای احزاب سیاسی ایجاد می‌کنیم.

رئیس شورای حاکمیتی سودان همچنین فعالیت کمیته مبارزه با فساد را به حالت تعلیق درآورد و وعده تشکیل یک پارلمان انقلابی از جوانان را داد و گفت که هیچ حزب یا نظامی، خواست و اراده خود را بر سودان تحمیل نخواهد کرد و برای حمایت از کشور به این ارتش نیاز است.

در واکنش به این اظهارات عبدالفتاح البرهان، وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که این اظهارات موید وقوع یک کودتای نظامی در کشور است.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار بود اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. 

وزارت اطلاع‌رسانی سودان صبح امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور آفریقایی با یک کودتای نظامی کامل روبرو شده و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر تمامی بازداشتی‌ها شد.

این وزارت‌خانه صبح امروز اعلام کرد که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان پس از امتناع از صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتای نظامی به مکانی ناشناس منتقل شده است. نیروهای نظامی مشترک سودان، حمدوک را تحت حصر خانگی قرار داده‌اند و وی را وادار کرده‌اند تا یک بیانیه‌ در حمایت از آن‌ها صادر کند.

بنا بر این بیانیه، حمدوک از مردم سودان خواسته تا به صورت آرام در مقابل تلاش‌ها برای کودتا مقاومت کنند و از «انقلاب خود دفاع کنند».

انتشار اخبار مربوط به کودتای جدید در سودان، مردم این کشور آفریقایی و ناظران بین‌المللی را غافلگیر کرد و نیروهای نظامی وابسته به عوامل کودتا در برخی از نقاط «خارطوم» پایتخت سودان مستقر شدند.

برخی رسانه‌ها از بازداشت اکثر اعضای کابینه سودان و شمار زیادی از رهبران حزب طرفدار دولت سودان می‌دهند. همچنین گفته می‌شود که نیروهای نظامی مشترک سودان به دفاتر رادیو و تلویزیون شهر «ام درمان» حمله کردند و و کارکنان این دفاتر را بازداشت کردند.

در پی وقوع این حادثه، معترضان با حمل پرچم ملی سودان در خیابان‌های پایتخت تظاهرات برپا کردند و در مکان‌های مختلف شهر، لاستیک‌های زیادی را به آتش کشیدند. فرودگاه خارطوم تعطیل شده است و پروازهای بین‌المللی نیز به تعویق درآمده است. کلیه تماس‌های تلفنی و اینترنتی در سودان قطع شده است.

وقوع کودتا در سودان موجی از واکنش‌های بین‌المللی را به همراه داشت و نماینده ویژه آمریکا، روسیه، سازمان ملل، چین و کشورهای دیگر از وقوع چنین تحولی در سودان ابراز نگرانی کردند.

انجمن نخبگان سودان نیز خواستار اعتصاب عمومی و نافرمانی مدنی در مواجهه با کودتای نظامی شد.

بر اساس گزارش دویچه وله، طی روزهای گذشته، تنش بین رهبران نظامی و مردم سودان تشدید یافته است و پس از سقوط «عمر البشیر» رئیس‌جمهور پیشین سودان در پی کودتای ۲۰۱۹، دولتی متشکل از نمایندگان نظامی و مدنی تشکیل شده بود.

در ماه سپتامبر (دو ماه پیش)، گزارش‌هایی مبنی بر وقوع کودتایی نافرجام در سودان منتشر شد و ناآرامی و تنش سیاسی در سودان پس از سقوط دولت البشیر همچنان ادامه داشت.


( ۱ )

نظر شما :