اتفاقی که سناریوی اسرائیل را خنثی کرد

نگاهی متفاوت به توقیف نفتکش در دریای عمان

۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۷۴۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
وحید افراسیابان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماجرای نفتکش توقیفی در دریای عمان که توسط سپاه پاسداران به بهترین نحو صورت پذیرفت، این مسئله با پوشش وسیع خبری در داخل و خارج از ایران، در رسانه ها مواجه شد. نتیجتاً شاهد بودیم تاثیرات رزمایش رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار داد، اقدام به توقیف نفتکش دریای عمان، در داخل ایران با ایجاد حس غرور ملی، روح تازه ای را در تقابل با دشمنان دمید.
نگاهی متفاوت به توقیف نفتکش در دریای عمان

 نویسنده: وحید افراسیابان، کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای خاورمیانه و شمال آفریقا

دیپلماسی ایرانی: هفته گذشته در اخبار اعلام شد رژیم صهیونیستی میزبان مانور هوایی بین المللی به نام پرچم آبی با حضور ۷ کشور آمریکا، آلمان، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، هند و یونان بوده است. این رزمایش در جنوب اراضی اشغالی در پایگاه "عوفدا" تا روز بیست و هشتم اکتبر ادامه داشت. در روزهای گذشته در اخبار اقدام نظامی ایران در توقیف نفتکش در دریای عمان در حضور ناوگروه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا را شاهد بودیم. سوالی که در این خصوص به اذهان متبادر می‌شود این است که اقدام نظامی ایران در خصوص نفتکش مذکور در دریای عمان، چگونه بر رزمایش رژیم صهیونیستی تاثیر گذاشت و آن را تحت الشعاع قرار داد؟ می توان در پاسخ چنین فرض کرد که ایران فارغ از رزمایش رژیم صهیونیستی، با تکیه بر توان دفاعی خود، آمادگی کامل در مواجهه نظامی سخت را در همه زمینه ها دارد و رژیم صهیونیستی به دنبال هراساندن ایران، قبل از شروع  دور جدید مذاکرات وین، از باب وجود همه گزینه ها روی میز بود که اقدامی اشتباه از این رژیم ارزیابی می شود.

در برگزاری رزمایش های نظامی، عموما کشورها اهداف متعددی را دنبال می کنند که برخی از آنها عبارتند از: 

1. آمادگی نیروهای رزمی در هر سطحی در مواجهه با دشمنان. 

2. القا ترس از جنگ در افکار عمومی جامعه کشور متخاصم 

3. ایجاد دغدغه های متعدد اقتصادی ناشی از جنگ.

4. عینیسازی هزینه‌های جنگها برای کشورهای متخاصم .

5. جلوگیری از هر اقدام پیش دستانه دشمن .

6. ایجاد یک جنگ رسانه ای ضد افکار عمومی جامعه کشور متخاصم.

یک رزمایش زمانی خود را موفق جلوه می دهد که پوشش خبری آن به نفع مطلوب و بهینه باشد. رسانه‌ها در ارائه موفقیت رزمایش‌ها نقش بسزایی دارند. بخش عمده‌ای از موفقیت رزمایش‌ها به تاثیرگذاری و باورپذیری آن بر ذهنیت عموم مردم در جامعه دشمن مبنی بر قدرتمند بودن کشور  رقیب است. لذا عموم مردم در جامعه دشمن پس از رسیدن بر باور هزینه بر بودن اقدام نظامی، بر دولت خود فشار وارد می‌کنند تا از رخداد هرگونه حادثه نامطلوب در آینده پیشگیری کنند. رژیم صهیونیستی نیز به دنبال ایجاد رعب و وحشت در درون جامعه ایران و همچنین قدرتنمایی در نزد دولتمردان ایران بود تا به نوعی نشان دهد در هماهنگی کامل با قدرت های بزرگ اقدام به این رزمایش کرده است این رژیم سعی داشت چنین القا کند که اجماعی جهانی در مقابل ایران وجود دارد و قصد داشت که این موضوع را در مشارکت کشورهای حاضر در رزمایش مذکور عینی کند.

در ماجرای نفتکش توقیفی در دریای عمان که توسط سپاه پاسداران به بهترین نحو صورت پذیرفت، این مسئله با پوشش وسیع خبری در داخل و خارج از ایران، در رسانه ها مواجه شد. نتیجتاً شاهد بودیم تاثیرات رزمایش رژیم صهیونیستی را تحت‌الشعاع قرار داد، اقدام به توقیف نفتکش دریای عمان، در داخل ایران با ایجاد حس غرور ملی، روح تازه ای را در تقابل با دشمنان دمید. در خارج نیز چنین ترسیم کرد که جمهوری اسلامی ایران در مواجهه نظامی سخت آمادگی کامل دارد و هراسی از مواجهه با رژیم صهیونیستی و آمریکا ندارد. طبیعتاً هرگونه اقدامی از سوی دشمنان، تبعات خود را خواهد داشت و توقیف نفتکش در دریای عمان، جلوی هرگونه دسیسه ورزی و ایجاد فشار در گفت وگوهای آتی در وین را از دشمنان ایران سلب کرد.

کلید واژه ها: توقیف نفتکش دریای عمان ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و امریکا ایران و امریکا مذاکرات هسته ای مذاکرات وین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


( ۱۳ )

نظر شما :

شایان ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۰
والا من کاری به شکل انجام این عملیات ندارم ، ولی اساسا کوچکترین بازخوردی در رسانه های جهانی نداشت ، فقط برخی خبرگذاری ها اشاره کرده بودن ایران یک نفتکش ویتنامی رو توقیف کرده.
احمد محمود ۱۹ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۸
از دیپلماسی ایرانی انتظار میرود که مسایل منطقی رانشر دهد راقم ستون نمیداند که موضوع چه بود چه توقیفی وچرا ؟یک ناو هوا پیمابر به تنهایی یک لشگر هوایی است پهلوان پنبه بودن ساده است.
shazad ۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۱
تحلیلی درست و موافق اقدام ایران هستم .