عمویی: سیاست های کلی ایران در مذاکرات تغییر بنیادی نکرده است

۰۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵ کد : ۲۰۰۷۹۷۹ سرخط اخبار

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات نسبت به گذشته تغییر بنیادی نکرده است، گفت: البته نباید انتظار داشت که مذاکرات بدون لغو تحریم ها به نتیجه برسد.

ابوالفضل عمویی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات در وین گفت: مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ است. به نتیجه رسیدن مذاکرات بیشتر از آنکه به مواضع جمهوری اسلامی مرتبط باشد به مواضع طرف آمریکایی مرتبط است.

وی توضیح داد: در دور قبل به این دلیل مذاکرات به نتیجه نرسید که طرف آمریکایی حاضر نشد تحریم هایی که بعد از اجرای برجام علیه ایران اعمال کرده را لغو کند. اکنون هم آمریکا به عنوان طرف خطاکار نباید انتظار داشته باشد بدون جبران خطای گذشته اش مجددا به توافق برگردد. از این جهت تنبیه طرف خطاکار یک اصل شناخته شده حقوقی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: طرف آمریکایی به صورت غیرقانونی از توافق برجام خارج شده و قطعنامه لازم الاجرای ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته است. آمریکا بعد از اجرای یک دوره اعمال تحریم و سیاست فشار حداکثری علیه ایران و بعد از آن شکست در این سیاست ها برای تغییر در سیاست اش اعلام آمادگی کرده هر چند که در این باره هم صادقانه رفتار نکرد و حاضر نیست تحریم های خاص که جزئی از سیاست اش بوده را کنار بگذارد.

عمویی تأکید کرد: از این جهت نباید بدون لغو تحریم‌ها انتظار داشت که مذاکرات به نتیجه برسد. سیاست های کلی جمهوری اسلامی در مذاکرات نسبت به گذشته تغییر بنیادی نکرده بلکه ایران از لحاظ موقعیت خود در مذاکرات دست بالاتر را دارد. چون ما به تعهدات خود در برجام عمل کردیم. این را ۱۵ گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد.

وی افزود: ما این توانمندی را پیدا کردیم که در مقابل فشارهای تحریمی ایستادگی کنیم. سختی‌هایی به مردم وارد شده که باید طرف آمریکایی برای جبران آن تلاش کند. ما علیرغم این تحریم‌ها توانسته‌ایم این دوران سخت را پشت سر بگذاریم.

عمویی در پایان اظهار کرد: مسیر تعاملی ما با شرکای جدید تجاری مان مثل چین و کشورهای همسایه فعال شده است. ایران در دوره پیش رو مسیر جدیدی به نام خنثی سازی تحریم ها انتخاب کرده است.

انتهای پیام


نظر شما :