مهمترین چالش اقتصادی این روزهای بایدن

کرونا چه بلایی سر امریکا و رئیس جمهوری آن آورده است

۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۹۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
بدبینی بر دیدگاه آمریکایی ها در مورد اقتصاد غلبه کرده است، حتی اگر اقتصاد از نظر عینی بهتر از سال ۲۰۲۰ و درست قبل از روی کار آمدن بایدن باشد. علی رغم اینکه افراد واکسینه شده و ۶.۴ میلیون شغل در ۱۲ ماه گذشته ایجاد شده، شاخص تمایل مصرف کنندگان به کالاها که توسط دانشگاه میشیگان پیگیری شده، ۱۲.۵ درصد کمتر از یک سال گذشته است. 
کرونا چه بلایی سر امریکا و رئیس جمهوری آن آورده است

دیپلماسی ایرانی: به زودی پرزیدنت جو بایدن وارد انتخابات میان دوره ای 2022 می شود. او مصمم است به آنچه اقتصاددانان آن را مشکل «تامین» می خوانند بپردازد، جویای کار یا کالای کافی برای رفع نیازهای کشور وجود ندارد و این هم یک مشکل سیاسی است. این عدم تطابق و نرخ بیکاری 3.9 درصدی در سال اولِ ریاست بایدن به دست آمد؛ عملکردی که معمولاً به رئیس جمهوری و دموکرات های کنگره کمک می کند تا نظر رأی دهندگان را در انتخابات میان دوره ای جلب کنند. این امر باعث شده تا بایدن تلاش کند تا دستاوردهای اقتصادی خود را به نمایش بگذارد و در عین حال تلاش می کند تا با انتقاد جمهوری خواهان مبنی بر اینکه سیاست هایش باعث افزایش تورم شده است، مقابله کند. 

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنانی گفت: «شرایط به سمت بهبودی است و من به مردم آمریکا قول و امید داده بودم». وی همچنین گفت: «تمرکز من بر حفظ این بهبودی قوی و بادوام است، با وجود انسداد جمهوریخواهان؛ من می‌دانم، می‌دانم که با بهبودی شغل و درآمد، خانواده‌ها احساس می‌کنند که قیمت‌ها و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.» 

بدبینی بر دیدگاه آمریکایی ها در مورد اقتصاد غلبه کرده است، حتی اگر اقتصاد از نظر عینی بهتر از سال 2020 و درست قبل از روی کار آمدن بایدن باشد. علی رغم اینکه افراد واکسینه شده و 6.4 میلیون شغل در 12 ماه گذشته ایجاد شده، شاخص تمایل مصرف کنندگان به کالاها که توسط دانشگاه میشیگان پیگیری شده، 12.5 درصد کمتر از یک سال گذشته است. 

به عنوان یک سیاست و یک چالش سیاسی، مقامات کاخ سفید می گویند که آنها در حال کشف چگونگی افزایش عرضه کارگران و کالاها در سال جاری با ادامه بیماری همه گیر و زنجیره تامین هستند. آنها باید این کار را در عین حفظ تقاضای مصرف‌کننده و کسب‌وکار انجام دهند. 

دولت انتظار دارد تورم کاهش یابد و عامل عرضه را تنها راه حل قابل اجرا می داند، زیرا جایگزین کاهش هزینه های دولت برای کاهش تقاضا به شیوه هایی است که می تواند به رفاه و توانایی مردم برای هزینه و سرمایه گذاری آسیب برساند. 

جرد برنشتاین، یکی از اعضای شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید گفت: «ما در این اقتصاد تقاضای بسیار زیاد داریم و عرضه را محدود کرده‌ایم». وی می افزاید: «دو راه برای پی بردن به این عدم تعادل وجود دارد. شما می توانید طرف تقاضا را زیر پا بگذارید و اساساً مردم را فقیرتر کنید، به طوری که آنها منابع لازم برای دنبال کردن آنچه می خواهند را نداشته باشند. یا، می توانید سعی کنید طرف عرضه را گسترش دهید - این همان کاری است که ما انجام می دهیم.» 

بایدن ابتکارات زیادی را برای باز کردن انسداد زنجیره‌های تامین اعلام کرد تا کشتی‌های کانتینری بتوانند سریع‌تر پهلو بگیرند و کامیون‌های دکل بزرگ بتوانند با تریلرهای کامل سریع‌تر وارد جاده شوند. این تلاش‌ها شامل به‌روزرسانی پورت‌ها با پول حاصل از قانون زیرساخت یک تریلیون دلاری و همچنین اقدامات اجرایی برای افزایش تعداد کامیون‌داران تجاری و برنامه‌هایی برای افزایش تولید داخلی تراشه‌های کامپیوتری است. 

کاخ سفید می گوید که در حال تعمیر زنجیره تامین است. این شرکت یادداشتی منتشر کرد که در آن از افزایش موجودی انبارها و کاهش 39 درصدی از نوامبر در کانتینرهای حمل و نقل در بنادر به مدت 9 روز یا بیشتر خبر داد. بایدن همچنین گفته است که سرمایه‌گذاری‌های پیشنهادی او در مراقبت از کودکان، خانواده‌ها و مراقبت‌های بهداشتی – که در سنا متوقف شده‌اند – با تسهیل کار برای والدین بیشتر، محدودیت‌های عرضه را برطرف می‌کند. 

با این حال، استدلال‌های او برای نزدیک به 2 تریلیون دلار در هزینه‌ها و افزایش مالیات، نتوانست جو منچین، سناتور ویرجینیای غربی‌ را قانع کند و رای قاطع دموکرات‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. کمبود کارگران و تهدید مداوم بیماری همه گیر همچنان باقی است. موج اولیه در سال 2020 و به دنبال آن مدل های دلتا و اکنون Omicron بازگشت به کار یا آموزش مشاغل جدید را برای مردم سخت تر کرده است. این باعث کمبود کارگر و بدتر شدن چالش های زنجیره تامین و تورم شده است. 

آرون سوجورنر، اقتصاددان دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: «ویروس همچنان بزرگترین مشکل اقتصاد امروز است.» وی گفت: «میلیون‌ها کارمند هر هفته به دلیل داشتن علائم کووید یا مراقبت از فردی با علائم از کار غیبت می‌کنند، و افرادی که واکسینه نشده‌اند 2.4 برابر بیشتر احتمال دارد از کار غیبت کنند.» او تخمین زد که تنها 39٪ از آمریکایی های در سن کار کاملاً واکسینه شده اند و واکسن تقویت کننده دریافت کرده اند. این باعث می شود 36 درصد به تقویت کننده و 25 درصد که هرگز به طور کامل واکسینه نشده اند، نیاز داشته باشند. 

هدر بوشی، همچنین یکی از اعضای شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، گفت که این بیماری همه گیر باعث بیکاری و جابجایی گسترده برای خانواده ها و مشاغل شده است. اما او گفت که پرداختن به چالش‌های زنجیره تامین به دلیل ماهیت جهانی آن‌ها و این واقعیت که چالش‌های طولانی‌مدتی جدا از کروناویروس را در بر می‌گیرد، سخت‌تر بوده است. بوشی گفت: «این فقط در ایالات متحده نیست، این یک مسئله جهانی است.»

تایلر گودسپید، مشاور اقتصادی در دولت ترامپ که اکنون یکی از همکاران موسسه هوور دانشگاه استنفورد است، گفت: «گزارش اشتغال روز جمعه نشان داد که افزایش تعداد کارگران جویای کار چقدر می تواند سخت باشد. این گزارش پیش از تاثیر احتمالی نوع omicron ویروس کرونا منتشر شد که منجر به تعطیلی مدارس و برخی مشاغل شده است.» به گفته گودسپید، از زمان شیوع بیماری همه گیر، در سرمایه گذاری تجاری نیز کمبودی وجود داشته است که افزایش عرضه در اقتصاد را دشوارتر می کند. او گفت: «برای من سخت است که ببینم عرضه چگونه با تقاضا در سال 2022 همگام می شود.» 

منبع: آسوشیتدپرس/ترجمه: سیدرحمان موسوی کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی 

کلید واژه ها: کرونا ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا ایالات متحده امریکا شیوع کرونا در امریکا


( ۵ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۳
اقتصادی که با توجه به برخی امکانات از نظر امریکا اهمیت چندانی ندارد۔ضایعات انسانی ان متاسفانه فوق العاده بالاست۔۸۶۵۰۰۰ تا امروز۔انسان انسان است وعزیز خانواده۔امربکائی وچینی وروسی وایرانی وحتی اسرائیلی ندارد۔