ارزیابی مثبت سخنگوی کاخ سفید از روند مذاکرات وین

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۲ کد : ۲۰۰۹۹۷۸ سرخط اخبار

سخنگوی کاخ سفید درباره آخرین روند مذاکرات وین گفت، در طول هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی در این گفت وگوها حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره نامه تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هر توافق جدیدی با ایران بدون تائید کنگره به سرنوشت توافق هسته ای ۲۰۱۵ دچار خواهد شد و اینکه آیا رئیس جمهور قصد پاسخگویی به این نامه را دارد؟ گفت که اطلاعاتی در این باره ندارد.

بنابر گزارش وب سایت کاخ سفید، جن ساکی در ادامه از پاسخ دقیق به این سوال طفره رفت و افزود: به طور قطع من نمی‌خواهم درباره اینکه در دولت جمهوری خواه بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد، پیش بینی انجام دهم اما چیزی که مهم است همه، فارغ از وابستگی سیاسی خود به یاد داشته باشند این است که در طول چهار سال گذشته پس از خروج رئیس جمهور قبلی از توافق هسته ای چه اتفاقاتی رخ داد. همه ما می دانیم چه اتفاقی افتاد، ما نظارت کامل خود بر ظرفیت های هسته ای ایران را از دست دادیم. آنها در طول این مدت پیشرفت (هسته ای) زیادی کردند.

وی در ادامه گفت: اتفاقاتی که سبب شد ما اکنون در این نقطه و موقعیت دشوار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای قرار بگیریم. بنابراین، صرف نظر از رویکرد سیاسی، مردم باید این واقعیت را در نظر بگیرند. 

سخنگوی کاخ سفید همچنین درباره آخرین تحولات در مذاکرات رفع تحریم های ایران که این روزها در وین، پایتخت اتریش در جریان است، اظهار داشت: دور هشتم مذاکرات همچنان ادامه دارد که به نظر می آید یک دور طولانی است. احساس ما این است که در طول یک هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و ادامه نیز دارد اما تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی به دست نخواهد آمد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود همچون سایر مقامات آمریکایی و غرب تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را منوط به تصمیمات ایران بداند.

جن ساکی تصریح کرد: اگر ایران از خود جدیت نشان دهد ما می‌توانیم و باید به یک تفاهم برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روزهای آتی دست یابیم. هر چیزی غیر از این، بازگشت به توافق را به میزان زیادی به خطر خواهد انداخت.

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی و غرب در هفته های گذشته تلاش کرده اند با طرح این موضوع که فرصت برای حصول توافق در وین، اندک و رو به اتمام است فشار را بر مذاکره کنندگان ایرانی افزایش دهند تا تهران را مجبور به کوتاه آمدن از خواسته های بر حق خود کنند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که هیچ عجله ای برای دست یافتن به توافق ندارد و تا هر زمان که لازم باشد برای حصول خواسته ها و حقوق مردم کشور به مذاکره ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در آخرین ارزیابی خود از روند این گفت وگوها در توئیتر نوشت: ما به تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات درباره برجام نزدیک هستیم.

همچنین علی باقری، سرپرست هیات مذاکره کننده ایران به تازگی در یک پیام توئیتری تصریح کرد: پس از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است.

‏باقری تاکید کرد: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.


( ۲ )

نظر شما :