امریکا درها را به روی پناهجویان اوکراین باز می کند و به روی پناهجویان آفریقا می بندد

حیرت در برخورد تبعیض‌آمیز با پناهندگان

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۱۴۴۴ اخبار اصلی آمریکا
پناهجویانی که از جنگ کامرون فرار می کنند در حیرتند که چرا با آنها رفتاری مشابه با پناهجویان اوکراین نمی شود.
حیرت در برخورد تبعیض‌آمیز با پناهندگان

نویسندگان: رابی گرمر و سارا هوگز (Robbie Gramer and Sara Hagos)

دیپلماسی ایرانی: طرفداران پناهندگی و مهاجرت، تصمیم دولت جو بایدن مبنی بر تمدید وضعیت حمایت موقت از اوکراینی ها در ایالات متحده را ستودند. با این حال، این تصمیم سریع سوالات تازه و دشواری را درباره رویکرد دولتِ بایدن در رسیدگی به پناهجویان دیگر کشورهای جنگ زده – به ویژه کامرون – پیش می کشد. مردمی که از درگیری و خشونت این کشور فرار کرده اند پنج سال است از واشنگتن همان حمایت هایی را می خواهند که اوکراینی ها تنها یک هفته پس از درگیری دریافت کردند.

برای حامیان پناهندگی و فعالان حقوق بشر، این تبعیض در سیاست ایالات متحده نسبت به پناهجویان اوکراین و کامرون بیانگر یک صفحه نمایش دو بخشی است که رویکرد دولت بایدن نسبت به سیاست های مهاجرت و پناهندگی را در بر می گیرد. آنها استدلال می کنند که دولت بایدن در وارونه کردن سیاست های سرکوبگرانه همتای پیشین خود، دونالد ترامپ، در موضوع مهاجرت و پناهندگی بسیار کند عمل کرده است. آنها همچنین بر این باورند که دولت بایدن در تمدید وضعیت حمایت موقت برای اوکراینی ها شتاب داشت در حالی که همچنان کامرونی ها را از حمایت های مشابه محروم می کند. این امر بر نژادپرستی ذاتی سیاست مهاجرت ایالات متحده اشاره دارد. 

امی فیشر(Amy Fischer)، یکی از مدیران سازمان عفو بین الملل می گوید: بسیاری از ما خشمگین هستیم که اوکراینی ها می توانند در مدت زمان کوتاهی از یک حمایت برخوردار شوند و به کامرونی ها همچنان گفته می شود که منتظر باشید. وزارت امنیت میهن و شورای امنیت ملی کاخ سفید پاسخی در این باره نداد. با این حال، دولت بایدن و مقامات امنیت میهن در گذشته وضعیت حمایت موقتشان را برای پناهجویانی از سودان، سودان جنوبی و سومالی برای مقابله با این ادعا که نظام پناهندگی و مهاجرت برای آفریقایی ها تبعیضاتی دارد، تمدید کردند.

از سال 2017، کامرون درگیر خشونت و بی ثباتی است. در جنگ داخلی کامرون دست کم 4000 غیرنظامی کشته و بیش از 700 هزار نفر خانه خود را ترک کرده اند. تخمین زده شده است که بیش از 2.2 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیازمندند. علاوه بر جنگ داخلی، شورش خشونت آمیز گروه تروریستی بوکوحرام در شمال این کشور نیز 340 هزار نفر را آواره کرده است. 

فعالان حقوق بشر از کُندی دولت بایدن در تمدید وضعیت حمایت موقت برای کامرونی ها ناخرسندند و می خواهند بدانند که چرا در مسیر اجرای آن مانع تراشی می شود. این تصمیم به نوبه خود در یک برزخ بوروکراتیک گیر کرده و در انتظار تصمیم نهایی مقامات وزارت امنیت میهن و کاخ سفید است.

برای تسه (Tse) این یک جنگ شخصی است. او از کامرون به ایالات متحده آمد. او حالا یک کمپین حمایتی برای تمدید وضعیت حمایت موقت با گروه های فعال در این زمینه راه انداخته است. او می گوید اینکه دنیا و دولت بایدن کامرونی ها را تنها گذاشته اند آزارم می دهد.

نظام وضعیت حمایت موقت (TSP) توسط وزارت امنیت داخلی مدیریت می شود و به شهروندان خارجی که گرفتار بحران هستند وضعیت قانونی و مجوزهای کار اعطا می کند. نکته مهم اینجاست که TPS فقط برای خارجیانی تمدید می شود که در زمان تصویب TPS در ایالات متحده بوده اند نه برای آنها که از خارج از کشور تلاش می کنند وارد شوند. این مجوز برای یک دوره 6، 12 و 18 ماهه است و می تواند تمدید شود. در حال حاضر برای 40 هزار کامرونی حاضر در ایالات متحده این قانون اعمال می شود.

این کارزار، متحدانی را در کنگره پیدا کرده و جناح مترقی حزب دموکرات بایدن را به خاطر کُندی در تمدید این وضعیت مورد انتقاد قرار می دهد. هفده سناتور دموکرات نیز در ماه مارس طی نامه ای به بایدن خواستار تمدید TPS برای کامرونی ها شدند.

گزارشی که در ماه فوریه توسط سازمان دیده بان حقوق بشر ارائه شد نشان می داد کامرونی هایی که به اجبار به خانه خود بازگردانده شده اند با آزار و اذیت و سایر نقض های حقوق بشر روبرو می شوند. این گزارش به این نتیجه رسید که ایالات متحده اصل عدم بازگشت، سنگ بنای حقوق بین المللی پناهندگان و حقوق بشر را نقض کرده است. گزارش همچنین اضافه می کند که آژانس مهاجرت و گمرک ایالات متحده در طول اخراج از اسناد محرمانه پناهجویان محافظت نکرد که مصادره اسناد و مجازات توسط مقامات کامرونی را در پی داشت.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پناهندگان ایالات متحده امریکا آفریقا پناهندگان آفریقایی اوکراین جنگ اوکراین پناهندگان اوکراینی کامرون جو بایدن دولت جو بایدن


( ۴ )

نظر شما :