تاکید بر مواضع مشترک دو کشور

سفر بشار اسد به تهران با هدف تحکیم روابط یاران قدیمی

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۱۷۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
این دومین سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ است. وی در فوریه سال ۲۰۱۹ با رهبر معظم ایران که بزرگترین حامی منطقه ای سوریه است دیدار کرد. در آن دیدار، ژنرال قاسم سلیمانی، بشار اسد را همراهی کرد. 
سفر بشار اسد به تهران با هدف تحکیم روابط یاران قدیمی

نویسنده: مازیار معتمدی 

دیپلماسی ایرانی: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که بطور غیرمنتظره به تهران سفر کرد، با رهبر معظم و رئیس جمهوری ایران که حامیان مهم نظام دمشق هستند، دیدار و گفت وگو کرد. بشار اسد صبح روز یکشنبه بدون اعلام قبلی به تهران سفر کرد و پس از دیدار و گفت وگو با آیت الله خامنه ای و ابراهیم رئیسی، همان روز تهران را به مقصد دمشق ترک کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبر معظم ایران، آیت الله خامنه ای به بشار اسد گفته پیروزی در یک جنگ بین المللی، بر اعتبار سوریه افزوده و اینکه ایران مایل است روابط میان دو کشور تقویت شود. آیت الله خامنه ای گفته، سوریه امروز با سوریه قبل از جنگ تفاوت دارد هرچند پیش از جنگ ویرانی وجود نداشت اما احترام و اعتبار سوریه به مراتب بیش از گذشته است و همه به سوریه به دیده یک قدرت نگاه می کنند. رهبر معظم ایران با اشاره به کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی درآورده اند همچنین گفت مردم این کشورها در روز قدس شعارهای ضد اسرائیلی سرمی دهند. 

این دومین سفر رئیس جمهوری سوریه به تهران از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال 2011 است. وی در فوریه سال 2019 با رهبر معظم ایران که بزرگترین حامی منطقه ای سوریه است دیدار کرد. در آن دیدار، ژنرال قاسم سلیمانی، بشار اسد را همراهی کرد. 

رهبر معظم در دیدار روز یکشنبه بشار اسد با وی، با اشاره به سلیمانی گفت تلاش های وی در سوریه هیچ گونه تفاوتی با دوران دفاع مقدس ندارد. آیت الله خامنه ای افزود این ارتباط و پیوند برای هر دو کشور اهمیت حیاتی دارد و نباید اجازه دهیم که تضعیف شود بلکه تا آنجا که ممکن است باید روابط خود را مستحکمتر کنیم.  

اسد در پاسخ به سخنان آقای خامنه و رئیسی گفته است مواضع ایران در قبال مسائل منطقه ای به ویژه فلسطین در خلال چهار دهه گذشته، نشان می دهد مسیری که ایران در پیش گرفته صحیح و بنیادی است. وی گفت ویرانی ها را می توان از نو ساخت اما چنانجه اصول و مواضع بنیادین نابود شوند دیگر قابل ترمیم نخواهند بود. 

بشار اسد گفت برخی بر این باورند که ایران اسلحه در اختیار جبهه مقاومت قرار می دهد اما باید بدانند که مهمترین حمایت ایران از جبهه مقاومت، حمایت معنوی و ایجاد روحیه است. وی گفت پیوند راهبردی ایران و سوریه مهمترین عامل در پیشگیری از تسلط اسرائیل بر منطقه است.  

به گزارش سازمان ملل متحد، در جنگ داخلی یازده ساله سوریه، نزدیک به 400 هزار نفر کشته شده اند. 

رئیس جمهوری ایران در دیدار با بشار اسد از اینکه بخشی از خاک سوریه همچنان در اشغال نیروهای بیگانه قرار دارد ابراز تاسف کرد و گفت نیروهای اشغالگر و مزدوران آنها باید با توسل به زور بیرون رانده شوند. رئیسی همچنین گفت که با تهدیدهای رژیم صهونیستی در منطقه باید از طریق تقویت و تنوع بخشیدن به معادلات بازدارنده مقابله شود. وی گفت تقویت مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری برای دولت ایران در اولویت قرار دارد و افزود که دولت وی آمادگی دارد در زمینه مسائل سیاسی، امنیتی و مبارزه با تروریسم با دولت سوریه بیش از پیش همکاری کند. 

اسد در پاسخ به اظهارات همتای ایرانی خود گفت مقاومت منطقه ای باعث شده است تا نقش آمریکا درمنطقه تضعیف شود. وی افزود تجربه نشان داده که همکاری بین کشورهای منطقه در زمینه های گوناگون، از جمله فلسطین بسیار کارساز بوده و موفقیت های ملت فلسطین نشان داده که سازش‌کاری برخی از کشورهای عرب، نتیجه معکوس داشته است.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد ایران و سوریه سفر بشار اسد به تهران ایران مقام معظم رهبری سید ابراهیم رئیسی


( ۱ )

نظر شما :