آغاز شمارش معکوس

ترکیه آماده حمله به سوریه می شود

۰۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۲۶۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
هزاران نفر از شبه نظامیان مسلح سوری هوادار ترکیه، سوار بر خودرو، در نزدیکی خط مقدم درگیری با نیروهای دمکراتیک سوریه در منطقه تل رفعت، توان رزمی خود را به نمایش گذاشتند. 
ترکیه آماده حمله به سوریه می شود

نویسنده: علی حاج سلیمان

دیپلماسی ایرانی: نیروهای موسوم به ارتش ملی سوریه که مخالف دولت بشار اسد هستند آمادگی خود را برای نبرد اعلام کرده اند و انتظار می رود عملیات جدید نظامی ترکیه در سوریه، به زودی آغاز شود.

یگان های این ارتش روز پنج شنبه با رژه در خیابان های شهر اعزاز در شمال استان حلب آمادگی رزمی خود برای شرکت در عملیاتی که اردوغان به تازگی تهدید کرده است علیه نیروهای دمکراتیک سوریه آغاز خواهد کرد، به نمایش گذاشتند.

هزاران نفر از شبه نظامیان مسلح سوری هوادار ترکیه، سوار بر خودرو، در نزدیکی خط مقدم درگیری با نیروهای دمکراتیک سوریه در منطقه تل رفعت، توان رزمی خود را به نمایش گذاشتند. 

ژنرال عبدالسلام حمیدی از فرماندهان ارتش ملی سوریه که نیروهایش در مراسم رژه شرکت داشته اند گفت هدف ما از این اقدام نشان دادن آمادگی خود برای نبرد و نمایش توان رزمی شرکت کنندگان در این مراسم است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده است تصرف شهر تل رفعت که در کتنرل نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد و توسط نیروهای دولتی سوریه و ارتش ترکیه، محاصره شده و شهر منبج که در شرق تل رفعت واقع شده، کانون حملات نیروهای ترکیه و متحدان سوری آن ها خواهد بود. 

هدف ترکیه پاکسازی مناطق مرزی خود با سوریه به پهنای 30 کیلومتر به عنوان منطقه امن و حایل، از وجود رزمندگان کُرد است تا میلیون ها پناهجوی سوریه  که به ترکیه گریخته اند، در این منطقه اسکان داده شوند.   

نیروهای ترکیه با نبرد علیه نیروهای داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه در سه عملیات عمده از سال 2016 تا کنون، منطقه وسیعی از قلمرو سوریه در شمال این کشور را اشغال کرده اند. اما نیروهای دموکراتیک سوریه همچنان کنترل شهرهای تل رفعت، منبج و کوبانی را در اختیار دارند و نیروهای ترکیه تا کنون نتوانسته این این مناطق را تصرف کنند. سازمان ملل متحد، نیروهای ترکیه و متحدان سوری آنها را به نقض حقوق بشر در سال 2019 هنگام درگیری در شهر عفرین در شمال حلب، متهم کرده است. ترکیه گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر از سوی نیروهای خود را انکار و آن را ادعایی بی اساس توصیف کرده است. 

بیشتر نیروهای دموکراتیک سوریه را که از از پشتیبانی آمریکا برخوردار است، یگان های مدافع خلق تشکیل می دهند که از شاخه ای وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه است که ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا آن را سازمانی تروریستی اعلام کرده اند. 

ژنرال حمیدی گفت تدارک برای این حمله از مدت ها پیش آغاز شده است و آموزش نیروها همچنان ادامه دارد. مبادله آتش توپخانه بین نیروهای ارتش ملی سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه بی وفقه ادامه دارد و معلوم نیست که آیا ترکیه بطور قطع به حمله ای گسترده علیه مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه مبادر خواهد کرد یا خیر. 

روسیه، دولت سوریه و آمریکا رسما مخالفت خود را با هر گونه اقدام نظامی از سوی ترکیه در داخل خاک سوریه اعلام کرده اند و نیروهای دمکراتیک سوریه نیر اعلام کرده اند در صورت اقدام نظامی از سوی ترکیه، به نیروهای دولت مرکزی سوریه خواهند پیوست.  

به گفته سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، روسیه مواضع خود را در تل رفعت، منبج و حومه جنوبی کوبانی تقویت کرده است. در پی رژه نیروهای موسوم به ارتش ملی سوریه در شهر اعزاز، ابو علی آتونو از فرمانده هان این گروه شبه نظامی گفت حمله نظامی ترکیه به زودی آغاز خواهد شد. وی گفت بیشتر نیروهای ما از منطقه تل رفعت و منبج هستند که توسط نیروهای دموکراتیک سوریه اشغال شده و نبرد آینده برای آزاد سازی این شهر و بازگشت ساکنان آواره آن به خانه های خود است.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ترکیه ترکیه و سوریه حمله ترکیه به سوریه کردهای سوریه ارتش آزاد حلب


( ۲۶ )

نظر شما :