مجادله لفظی سفیران آمریکا و روسیه در "مجمع جهانی صلح" چین

۱۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۲۰۱۲۹۹۹ سرخط اخبار

سفرای آمریکا و روسیه در چین که در اقدامی غیرمنتظره مشترکا در نشستی در پکن حاضر شدند، بر سر مسئله اوکراین با یکدیگر درگیر شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، نیکولاس برنز، سفیر آمریکا در چین که در نشست مجمع جهانی صلح در پکن شرکت کرد، گفت، حمله «بی‌دلیل» روسیه به اوکراین «بزرگترین خطر علیه نظم جهانی است».

این دیپلمات گفت: جنگ روسیه در اوکراین و ورود نیروهای مسلح مسکو به خاک این همسایه خود - که بی‌دلیل انجام شده و قربانیان غیرنظامی زیادی داشته - نقض مستقیم منشور سازمان ملل متحد است.

او همچنین هشدار داد که دیگر کشورها نیز به دلیل محاصره شدن بنادر اوکراین توسط روسیه و اختلال در صادرات غلات، آسیب دیده‌اند. نیکولاس برنز افزود: با بحران امنیت غذایی مواجه هستیم. این بحران از این جنگ غیرقانونی، ناعادلانه و وحشیانه فدراسیون روسیه علیه اوکراین ناشی شده است.

دنیزوف: آمریکا فاکتور «گسترش ناتو» را نادیده می‌گیرد/ناتو به صورت نیابتی با روسیه می‌جنگد
آندری دنیزوف، سفیر روسیه در چین که پس از برنز صحبت کرد، گفت که کاملا با اظهارات این دیپلمات آمریکایی مخالف است و او را به نادیده گرفتن زمینه «گسترش ناتو» متهم کرد.

دنیزوف گفت: ناتو ذاتاً به صورت نیابتی در جنگ با روسیه شرکت دارد.

او همچنین تاکید کرد که صادرات غلات مسدود نشده و گفت: همه مسیرها باز هستند. تازه‌ترین اقدام روسیه (در این راستا) تخلیه نیروهایش از جزیره اسنیک است.

روسیه اخیرا نیروهایش را از جزیره اسنیک که یک پایگاه حیاتی برای کنترل مسیرهای کشتیرانی در دریای سیاه است، خارج کرد و آن را در راستای اثبات حسن نیت مسکو توصیف کرد. اما اوکراین مدعی شد که با حملات موشکی و توپخانه‌ای، نیروهای روسیه را «وادار» به عقب‌نشینی کرده است.

دنیزوف همچنین از رویکرد «منطقی و متعادل» پکن در قبال جنگ اوکراین تقدیر کرده و گفت: اساسا، همکاران ما در چین می‌گویند که آن‌ها به وضوح می‌دانند که ریشه‌های بحران اوکراین در کجاست.

چین تا امروز از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین خودداری کرده و گسترش جناح شرقی ناتو و وضع تحریم علیه روسیه را مورد انتقاد قرار داده است. پکن می‌گوید این اتحاد نظامی بیش از آنکه مسائل را حل و فصل کند، مناقشات بیشتری ایجاد کرده است.

دنیزوف گفت: چین رابطه خوبی با اوکراین دارد و ما امید داریم که پکن بتواند پیغامی به همسایگان روسیه ارسال کند تا واقع‌بین‌تر باشند.

کارولین ویلسون: تنها یک شانزدهم مرزهای روسیه با ناتو است، مسئول جنگ مشخص است
نمایندگان فرانسه و انگلیس نیز در این رویداد سخنرانی کردند و کارولین ویلسون، سفیر انگلیس در چین ناتو را نه تهدیدی علیه روسیه، بلکه اتحادی «صرفا دفاعی» دانست.

او گفت: روسیه ۲۰ هزار کیلومتر مرز دارد و کشور بسیار بزرگی است. تنها یک شانزدهم این مرزها با کشورهای ناتوست، بنابراین مقصر اصلی جنگ مشخص است، مسئول اصلی جنگ روسیه است.

برنز پیش از ویلسون در سخنرانی خود گفته بود: شما (روسیه) گسترش ناتو را پذیرفتید. با همه این کشورها کنار آمدید و اکنون به نوعی می‌گویید که آن‌ها حق استقلال و حاکمیت ندارند.

در همین حال، لوران بیلی، سفیر فرانسه در چین گفت، چین و اروپا هر دو خواستار راهکاری صلح‌آمیز بوده و باید همکاری کنند تا این جنگ را متوقف کرده و کمک‌های بشردوستانه برای «کاهش عواقب جنگ» را افزایش دهند.

او گفت: به عنوان مثال، چین می‌تواند به فعالیت‌های سازمان غذا و کشاورزی پیوسته و از مسدودسازی صادرات محصولات غذایی اوکراین جلوگیری کرده و مسئله بحران جهانی غذا را حل کند.

همچنین نیکولاس برنز چین را به ترویج و گسترش «پروپاگاندای روسیه» متهم کرده و از وزارت خارجه چین خواست از «متهم کردن ناتو به آغاز جنگ» دست بردارد.

او گفت: امیدوارم سخنگوی وزارت خارجه چین هم از دروغ‌پراکنی درباره لابراتوارهای تسلیحات زیستی آمریکا دست بردارد، آزمایشگاه‌هایی که در اوکراین وجود خارجی ندارند. این دروغ‌ها رفتار یک نظام مستبد است که به‌طور معمول از بیان حقیقت خودداری می‌کند.

ژائو لجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به این اظهارات برنز واکنش نشان داد و در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: این مقامات آمریکایی هستند که اطلاعات غلط را ترویج می‌کنند.

یک استاد دانشگاه روابط بین‌الملل در دانشگاه پکینگ در این رویداد گفت، "گرچه ناتو روسیه را تهدید نکرد، اما مسکو احساس کرد که کشورهایی که می‌خواهند به این بلوک بپیوندند، با روسیه دشمنی دارند." این چهره آکادمیک گفت: حقیقت این است که می‌توانید بگویید ناتو روسیه را تهدید نکرد، اما مشکل آنجاست که روسیه چنین احساسی داشت.


نظر شما :