انگلیس مدعی شد: احیای برجام بهترین راه برای مهار ایران است

۳۱ تیر ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۰۱۳۳۲۴ سرخط اخبار

رئیس سازمان اطلاعات انگلیس در همایشی مدعی شد که احیای برنامه جامع اقدام مشترک بهترین راه برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، ریچارد مور، رئیس سازمان اطلاعات انگلیس روز پنج‌شنبه در همایش امنیتی آسپن گفت: دستیابی به توافق درباره احیای برجام، بهترین ابزار برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است؛ اما تاکنون متقاعد نشده‌ام که به این نقطه خواهیم رسید.

رئیس سازمان اطلاعاتی انگلیس در جریان همایش امنیتی آسپن با بیان این‌که "توافق کاملا روی میز است"، افزود: فکر نمی‌کنم که چینی‌ها و روس‌ها مانع توافق شوند، اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به‌دنبال توافق باشند.

رئیس سی‌آی‌ای نیز در جریان این همایش گفت: بهترین برآورد اطلاعاتی ما این است که ایرانی‌ها تلاش‌های تسلیحاتی را که تا سال ۲۰۰۴ در جریان بود و سپس به حالت تعلیق درآورده بودند، از سر نگرفته‌اند.

ویلیام برنز همچنین با تأکید بر اهمیت این موضوع افزود: بدیهی است که ما در سی‌آی‌ای و در سراسر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تمرکز بسیار بسیار دقیقی روی این مسئله داریم.

آخرین دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان آمریکا و ایران برای حل‌وفصل آخرین مسائل حل نشده در زمینه احیای توافق هسته‌ای، اخیرا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا در دوحه انجام شد. این مذاکرات نتیجه راه‌گشایی به دنبال نداشت.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته و پس از انجام شدن این گفت‌وگوها در قطر، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :