اولیانوف: هنوز تمام دلایل برای احیای برجام وجود دارد

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۸ کد : ۲۰۱۳۷۶۳ سرخط اخبار

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین در صفحه توییترش با بیان این که هنوز تمام دلایل برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد، به اظهارات اخیر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در این باره، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توییترش درباره مذاکرات وین نوشت: در حقیقت منظورم این است که با احترام به تمامی طرفین توافق هسته‌ای و در وهله اول ایران، تمامی دلایل  برای احیای برجام وجود دارد. مثل همیشه دشواری‌ها در جزئیات است.

او همچنین در پیام دیگری در واکنش به اظهارات شب گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در این باره، نوشت: این کلمات اتمام حجت به نظر نمی‌آیند. تصمیم‌گیری‌ها در پایتخت‌های طرفین برجام[توافق هسته‌ای] گرفته می‌شود. آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

واکنش اولیانوف به اظهارات بورل در پی این مطرح می‌شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشته بود: مذاکره‌کنندگان از این مذاکرات و گفت‌وگوهای نزدیک میان ایران و آمریکا برای تنظیم و رسیدگی به برخی مشکلات باقی مانده در متن توافقی که من به هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای برجام در بیست و یکم جولای ارائه کرده بودم، استفاده کردند.

او همچنین بیان کرد: بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.

مذاکره‌کننده ارشد روسیه شب گذشته با پایان یافتن مذاکرات درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای اعلام کرد: هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس احیای برجام را توزیع کرد. مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین حال باید تصمیم بگیرند که آیا این طرح قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی صورت نگیرد، توافق هسته‌ای احیاء خواهد شد.

همچنین، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در این باره تاکید کرد: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

او گفت: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است.
وی در ادامه تاکید کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.


نظر شما :