یک ماه پس از وزیر خارجه روسیه صورت گرفت نماینده اوکراین به اتحادیه عرب رفت

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۱ کد : ۲۰۱۳۸۳۲ سرخط اخبار

چند هفته پس از حضور وزیر خارجه روسیه در اجلاس اتحادیه عرب، نماینده اوکراین در اظهاراتی در این اتحادیه مسکو را به اخلال در صادرات غلات روسیه به این منطقه متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت شبکه خبری العربیه، ماکسیم سوبخ، نماینده ویژه اوکراین در امور خاورمیانه ازطریق ویدیوکنفرانس کشورهای عضو اتحادیه عرب را خطاب قرار داده و گفت: اوکراین امروز ۲۰ میلیون تن غلات آماده صادرات دارد، خصوصا به آفریقا و کشورهای عرب، اما محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه مانع تحویل این محموله‌ها شده است.

او همچنین افزایش هزینه‌های جهانی غذا را به گردن حمله روسیه انداخت.

جنگ اوکراین شدیدا صادرات غلات اوکراین را مختل کرده و به بحران جهانی غذا منجر شده است، زیرا کی‌یف یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غذا در جهان است.

در روزهای اخیر و در پی حصول توافقی میان کی‌یف و واشنگتن با میانج‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد، چند کشتی حاوی غلات اوکراین توانستند بنادر این کشور را ترک کنند.

بسیاری از کشورهای اتحادیه عرب وابستگی شدیدی به غلات اوکراین و رسویه داشته و از آغاز این جنگ، با ناامنی غذایی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

در نتیجه، بسیاری از کشورهای اتحادیه عرب به تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن روسیه تن نداده و نسبت به قطع رابطه با مسکو مردد هستند.

در ماه ژوئیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از موضع «عادلانه، متعادل و مسئولانه» کشورهای این اتحادیه تجلیل کرد و آن‌ها را بی‌طرف دانست.

لاوروف در آن زمان گفت که تحریم‌های غرب علیه مسکو بحران جهانی غذا را تشدید کرده، اما سوبخ که روز پنجشنبه در این اتحادیه سخنرانی کرد، این تحریم‌ها را «تنها راه سر عقل آوردن روسیه دانست.

او نسبت به مداخله روسیه در امور داخلی این کشورها هشدار داد و مسکو را به «اعزام مزدورهای خارجی به این منطقه برای طرح‌ریزی کودتا و غارت صروت این کشورها» متهم کرد

او یادآور شد که انتصاب او به عنوان نماینده ویژه اوکراین در امور خاورمیانه نشان‌دهنده این است که گفت‌وگوی سیاسی با اتحادیه عرب برای کی‌یف اهمیت زیادی دارد.

این نماینده اوکراین همچنین در سخنان خود در این اتحادیه سوریه را به تلاش برای «مشروعیت بخشیدن به اشغال غیرقانونی روسیه» متهم کرد.

سوریه که از متحدان روسیه است، پیش‌تر در ماه ژوئیه روابط دیپلماتیک خود با اوکراین را رد کرد.

انتهای پیام


نظر شما :