رئیس دومای روسیه: مسئولیت عواقب حمله به زاپروژیا بر دوش آمریکا، کی‌یف و اتحادیه اروپا است

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۲ کد : ۲۰۱۳۸۳۴ سرخط اخبار

رئیس مجلس دومای روسیه مسئولیت عواقب بمباران تأسیسات هسته‌ای زاپروژیا را بر دوش آمریکا، کی‌یف و رؤسای اتحادیه اروپا گذاشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای روسیه گفت: بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ممکن است به فاجعه هسته‌ای منجر شود. مسئولیت عواقب چنین حمله‌ای به دوش آمریکا، کی‌یف و رؤسای اتحادیه اروپا است که هیچ اقدامی اتخاذ نمی‌کنند.

وی گفت: بهتر است که پارلمان اروپا مرخصی‌ها را لغو کند تا به وضعیتی که زندگی اروپایی‌ها را تهدید می‌کند توجه کند.

در این راستا آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، تأکید کرد که نیروهای کی‌یف با بمباران ایستگاه زاپروژیا، تمام اروپا را در معرض "خطری جدی" قرار می‌دهند.

پیش از این منابع از دومین حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خبر دادند. این درحالی است که روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این حمله می‌دانند.

طبق گفته منابع این انفجار برای دومین بار در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا طی پنجشنبه رخ داد.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات دولت محلی این منطقه از جنوب اوکراین گفت: جنگنده‌های اوکراینی بار دیگر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را بمباران کردند.

اندکی قبل از آن، اوکراین گفت که روسیه شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا را بمباران کرده است.

اوکراین مدعی است روسیه در حال تبدیل زاپروژیا به یک پایگاه نظامی و تهدیدی برای اروپا است و از سازمان ملل خواست تا یک هیات فنی متخصص اعزام کند.

این نیروگاه که در دوران شوروری ساخته شده، بزرگترین رآکتور هسته‌ای اروپاست. ۶ راکتور آب فشرده این نیروگاه - که دست‌کم دو عدد از آن‌ها در حال حاضر مشغول به کار است - برای کی‌یف از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا می‌توانند برق موردنیاز تقریبا ۴ میلیون خانه را تامین کنند.

این نیروگاه که در کرانه روخانه «دنیپر» در جنوب غربی شهر زاپروژیا واقع شده، برای نیروهای اوکراین و روسیه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده و کنترل آن از آغاز جنگ تا کنون مورد مناقشه بوده است.

انتهای پیام

 
 
 


نظر شما :