بحران پشت در اسرائیل

تندروها آمدند

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر در نهایت شاهد آغاز انتفاضه جدید در فلسطین باشیم بدون شک شدت و وسعت آن به شکل جدی متفاوت از انتفاضه های پیشین خواهد بود. پیرو گفته های نخاله شکل گیری جریان های جدید در قلب سرزمین های اشغالی از عرین الاسود تا کهف الاسود، گردان جنین و ... موید آن است که صهیونیست ها باید خود را برای بک مبارزه طولانی، شدید، گسترده و همه جانبه آماده کنند؛ مبارزه ای که نه در کرانه باختری و نه نواره غزه که این بار از دل مرزهای ۱۹۴۸ آغاز می شود
تندروها آمدند

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مصاحبه با حساب توئیتر اسپیس شبکه خبری المیادین لبنان به مسائل مختلف و در رأس آنها آینده نبرد علیه رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا پرداخت و تاکید کرد که مقاومت در واقع در اراضی اشغالی با آمریکا می‌جنگد که حامی اصلی و اول این رژیم است . 

به نظر می رسد که این ادعای زیاد النخاله در پی آن مطرح شد که رئیس‌جمهور آمریکا به فاصله ساعاتی پس از به قدرت رسیدن بنیامین نتانیاهو در تماسی تلفنی به او تبریک گفت. جو بایدن در پیامی به بنیامین نتانیاهو، رای اعتماد کنست به کابینه او و تصدی سمت نخست‌وزیری را تبریک گفت. در پیام بایدن به نتانیاهو آمده است: «آمریکا به حمایت از راهکار دو دولتی ادامه خواهد داد و با سیاست‌هایی که این راهکار را در معرض خطر قرار دهد، مخالفت خواهد کرد.»

البته مصاحبه النخاله حساب توئیتر اسپیس شبکه خبری المیادین با یک اتفاق غیر منتظره مواجه شد و توئیتر، حساب توئیتر اسپیس را در زمان این مصاحبه حذف کرد. المیادین در این باره گزارش داد که ریپورت حساب‌های رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های امنیتی رژیم تل‌آویو علیه گروه‌های مقاومت در پشت پرده بسته شدن پلتفرم مصاحبه این شبکه خبری با النخاله قرار دارد.براساس گزارش این شبکه خبری، موضع‌گیری‌های قوی، صریح و جسورانه النخاله رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی را آزار می‌دهد، همین امر موجب می‌شود که آنها از توئیتر بخواهند که پلتفرم مصاحبه با وی را ریپورت کند.

بازگشت بی بی به قدرت و آغاز انتفاضه جدید

پنج شنبه هفته گذشته پارلمان رژیم صهیونیستی به کابینه بنیامین نتانیاهو رای اعتماد داد. به گزارش اسکای نیوز، کنست اسرائیل با ۶۴ رای مثبت در مقابل ۵۴ رای مخالف، به دولت جدید به ریاست نتانیاهو رای اعتماد داد.

ائتلاف نتانیاهو توانسته بود در انتخابات اخیر این رژیم حائز اکثریت آرا شود و مراسم تحلیف دولت جدید اسرائیل، که حاصل ائتلاف حزب لیکود به رهبری نتانیاهو با احزاب راست‌گرای افراطی و ارتدوکس یهودی است، در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برگزار شد. 

به موازات این مهم منابع رسانه‌ای از استعفای سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس در اعتراض به ترکیب کابینه جدید و تندرو این رژیم خبر دادند. به گزارش سایت النشره، یائیل جرمن، سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس با انتشار پیامی در توییتر، در اعتراض به تشکیل دولت جدید ائتلافی این رژیم به رهبری بنیامین نتانیاهو از سمتش استعفا کرد.

جرمن در پیام استعفای خود تاکید کرده است که سیاستمداران افراطی در کابینه جدید اسرائیل به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو حضور دارند.وی همچنین با بیان اینکه سیاست‌های نتانیاهو و اظهارات دیگر وزرای کابینه‌اش با ارزش‌ها و باورهای وی در تضاد هستند، اعلام کرد که از سمتش استعفا کرده است. البته بنیامین نتانیاهو تاکنون به استعفای سفیر رژیم صهیونیستی در پاریس واکنشی نشان نداده است.

واکنش های منفی سیاستمداران و دیپلمات های صهیونیستی نسبت به روی کار آمدن افراطی ترین دولت تاریخ رژیم صهیونیستی مبین نگرانی آنها از آینده این رژیم است. چون انتصاب افرادی چون بن گویر و اسموتریچ این گمانه را تقویت می کند که بیش از هر زمان دیگری بستر و فضا برای آغاز انتفاضه جدید مهیا است. 

 در همین باره نخست وزیر جدید، توسعه شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین را از برنامه‌های دولت آتی خود اعلام کرده است. بیانیه روز چهارشنبه نتانیاهو درباره برنامه کابینه‌اش در واقع نگرانی‌های داخلی و بین المللی از افزایش روند شهرک‌سازی‌ها در دولت او را تایید کرد و بسیاری کابینه آتی را افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی می‌دانند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به این برنامه گفته با این برنامه، درگیری‌ها تشدید خواهد شد. دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای اظهارات نتانیاهو درباره تقویت شهرک‌سازی‌ها را تنشی خطرناک و بر خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی دانست.

سازمان ملل بر غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها تاکید داشته و درباره تضعیف اصل راه‌حل دوکشوری هشدار می‌دهد.عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در واکنش به ادامه شهرک سازی‌ها نسبت به آغاز انتفاضه آتی فلسطین هشدار داده است. او گفته، آغاز انتفاضه آتی به معنای فروپاشی کامل نظم و قانون است.

در کنار این اظهارنظرها، زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بخش دیگری از مصاحبه با حساب توئیتر اسپیس شبکه خبری المیادین لبنان اظهار کرد: «ما در سال ۲۰۲۲ شاهد تشکیل دو گردان «جنین» و «عرین الاسود» و همچنین تشدید درگیری‌ها با دشمن اسرائیلی بودیم. آنچه در کرانه باختری درحال رخ دادن است؛ یک انتفاضه مسلحانه واقعی است.»

النخاله درباره آینده مقاومت در کرانه باختری برای مقابله با حمله اسرائیل به آن تاکید کرد: «مقاومت با چالش آشکاری مواجه است. نبرد با دشمن در امتداد کرانه باختری یک نبرد باز است و آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد، ادامه نبرد وحدت میدان‌ها است. تعداد شهرک نشینان در کرانه باختری ۸۰۰ هزار نفر است و این مستلزم استقرار ارتش دشمن در مرزهای کرانه باختری است که نوعی اقدام فرسایشی برای دشمن و ارتش آن تلقی می‌شود و این دستاوردی برای مقاومت کرانه باختری بوده و این یک اتفاق بی‌سابقه است.»

حال نکته مهمتر اینجاست که اگر در نهایت شاهد آغاز انتفاضه جدید در فلسطین باشیم بدون شک شدت و وسعت آن به شکل جدی متفاوت از انتفاضه های پیشین خواهد بود. پیرو گفته های نخاله شکل گیری جریان های جدید در قلب سرزمین های اشغالی از عرین الاسود تا کهف الاسود، گردان جنین و ... موید آن است که صهیونیست ها باید خود را برای بک مبارزه طولانی، شدید، گسترده و همه جانبه آماده کنند؛ مبارزه ای که نه در کرانه باختری و نه نواره غزه که این بار از دل مرزهای 1948 آغاز می شود./ایران   

کلید واژه ها: اسرائیل حماس جنبش جهاد اسلامی زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی اسماعیل هنیه عرین الاسود کهف الاسود گردان جنین نتانیاهو بن گویر بتسلئیل اسموتریچ


( ۲ )

نظر شما :