بن غفیر یکی از افراطیون

اسرائیل روز به روز تندتر می شود

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۶۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
شر بسیار شدیدتر است. اسرائیل توسط اکثریت نمایندگان جناح راست اداره می شود و بیش از هفتاد نفر از یکصد و بیست نماینده کنست را تشکیل می دهند که احترام محدودی برای دمکراسی قائل هستند.
اسرائیل روز به روز تندتر می شود

نویسنده: سامی کوهن

دیپلماسی ایرانی: سامی کوهن، کارشناس علوم سیاسی، در مقاله ای در «لوموند» یادآوری می کند که لغزش اسرائیل به سمت راست افراطی به انتخابات گذشته برنمی گردد. تضعیف بر اساس تعصب مذهبی و ایدئولوژی نژادپرستانه از مدت طولانی ادامه داشته است که اصول دمکراسی را در خطر نابودی دائمی  قرار می دهد.

دولت جدید بنیامین نتانیاهو به درستی نگران کننده است. حضور یکی از شاگردان خاخام نژادپرست، مایر کاهانه، در پست وزیر امنیت ملی و رهبر نژادپرست و همجنسگرایانه حزب صهیونیسم مذهبی، نگرانی ها را برای آینده دمکراسی در اسرائیل افزایش می دهد و در حال حاضر گروه ها برای ابراز نگرانی خود بسیج شده اند. اما تمرکز روی این دو شخصیت اشتباه است. شر بسیار شدیدتر است. اسرائیل توسط اکثریت نمایندگان جناح راست اداره می شود و بیش از هفتاد نفر از یکصد و بیست نماینده کنست را تشکیل می دهند که احترام محدودی برای دمکراسی قائل هستند.

ارتدوکس های افراطی، سرسخت ترین مخالفان دمکراسی هستند. یکی از رهبران روحانی بزرگ آنها افراد غیر مذهبی را «که خواستار یک دولت دمکراتیک، یک کشور قانون هستند» مورد انتقاد قرار داد. آنها از دادگاه عالی متنفرند، زیرا این دادگاه از نفوذ آنها به ویژه در مورد ازدواج و تغییر دین متنفر است. آنها اکنون 12 درصد از رای دهندگان را تشکیل می دهند و با توجه به نرخ بالای زاد و ولد، می توانند تا سال 2065 به 32 درصد برسند به راحتی می توان تصور کرد که چهره جامعه اسرائیل در آن صورت چگونه خواهد بود.

نباید روی لیکود برای دفاع از دمکراسی در برابر افراط گرایان حساب کرد. نادیده گرفتن دگرگونی اقتدارگرایانه این حزب برای فرار از قوانین ضد لیبرالی است که به ویژه سازمان های چپ و اعراب اسرائیل را هدف قرار می دهد و قانون دولت – ملت یهودیان در ژوئیه 2018 را نادیده می گیرد که به اکثریت یهودی حق انحصاری اعطا می کند.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل ایتمار بن غفیر بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو افراط گراهای اسرائیلی تندروهای اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :