ایالات متحده، آفریقا را از دست داده است؟

تلاش‌های نومیدانه آمریکا برای اعمال نفوذ در لیبی در میان نگرانی از افزایش حضور روسیه

۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۴۸ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
آمریکا نفوذ زیادی را در بسیاری از کشورهای آفریقایی از دست داده است. همچنین این‌که محبوبیت واشنگتن در این قاره رو به کاهش است. این مسئله اخیرا بایدن رئیس جمهور این کشور را بسیار نگران کرده است. به گفته چندین تحلیلگر آمریکایی از دست دادن یک کشور دیگر به نفع روسیه (در آفریقا) ممکن است فقط یک احتمال اجتناب ناپذیر باشد. به این ترتیب به نظر می رسد که بایدن در نهایت به ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور مراجعه کرده است تا به نحوی مانع از آن شود.
تلاش‌های نومیدانه آمریکا برای اعمال نفوذ در لیبی در میان نگرانی از افزایش حضور روسیه

نویسنده: رائد صالحة

دیپلماسی ایرانی: آمریکا نفوذ زیادی را در بسیاری از کشورهای آفریقایی از دست داده است. همچنین این‌که محبوبیت واشنگتن در این قاره رو به کاهش است. این مسئله اخیرا بایدن رئیس جمهور این کشور را بسیار نگران کرده است.

به گفته چندین تحلیلگر آمریکایی از دست دادن یک کشور دیگر به نفع روسیه (در آفریقا) ممکن است فقط یک احتمال اجتناب ناپذیر باشد. به این ترتیب به نظر می رسد که بایدن در نهایت به ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور مراجعه کرده است تا به نحوی مانع از آن شود.  

پس از تمام آنچه در لیبی اتفاق افتاد و پس از این‌که شبه نظامیان خلیفه حفتر از «آخرین فرصت» برای ترسیم نقشه راه انتخابات خبر دادند، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سفری نادر به لیبی انجام داد. دولت لیبی گفت که رئیس «سی‌آی‌اِی» در این سفر با عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت موقت آشتی ملی در طرابلس دیدار کرده است.

 آمریکا نگران حضور روسیه در لیبی است و در حال حاضر با بحران بی‌سابقه مقبولیت در آفریقا یعنی این قاره مهم از نظر ژئوپلیتیکی مواجه است؛ چرا که به قدرت رسیدن حفتر در لیبی به مثابه از دست رفتن اعتبار این کشور و فاجعه‌ی ژئوپلیتیک دیگری برای آمریکا در آفریقا خواهد بود. آمریکا همچنین به دنبال مظنونان لیبیایی بیشتری در حادثه بمب گذاری هواپیمای پان آم در سال 1988 بر فراز لاکربی اسکاتلند است.

 امید چندانی به برگزاری انتخابات نیست و سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کمی قبل از آن نشان دهنده تلاش نومیدانه آمریکا برای اعمال نفوذ و تلاش برای حفظ سیطره بر دولت لیبی است. به این ترتیب که اگر انتخابات برگزار شود، آمریکا نمی خواهد جناحی را ببیند که حامی حضور روسیه یا مخالف حضور آمریکا هستند.

 این سفر رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  با افزایش نگرانی این کشور از نفوذ گروه واگنر در لیبی همراه است. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی می‌گویند که واشنگتن مصمم است به این گروه که از جاه طلبی‌های پوتین حمایت می‌کند، ضربه بزند. در این راستا واشنگتن اقدام در چندین کشور از جمله صربستان، آفریقای مرکزی و لیبی را علیه این شرکت نظامی روسیه آغاز کرده است.

 در هر صورت، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با نتیجه گیری‌های تحلیلگران داخلی در لیبی هم نظر بودند مبنی بر این که آمریکا به این علت به سرعت به سمت لیبی حرکت کرد که احساس می‌کرد منافعش در این منطقه در معرض خطر است. این تحلیلگران هم چنین روی این مسئله توافق نظر داشتند که فقدان جزئیات در مورد سفر این مقام اطلاعاتی آمریکایی به جای پاسخ پرسش‌های بیشتری را به ویژه درباره آینده سیاسی لیبی برمی‌انگیزد.

منبع: القدس العربی (انگلستان)

کلید واژه ها: آمریکا لیبی آفریقا جو بایدن ویلیام برنز ژنرال خلیفه حفتر روسیه


( ۲ )

نظر شما :