جبهه مشترک دفاعی در برابر روسیه

مینی ناتوی کشورهای اسکاندیناوی

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۸۶۱۰ اخبار اصلی اروپا
سرلشکر جان دام، فرمانده نیروی هوایی دانمارک گفت: «اقدام برای ادغام نیرو‌های هوایی با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. ناوگان ترکیبی ما را می‌توان با یک کشور بزرگ اروپایی مقایسه کرد.»
مینی ناتوی کشورهای اسکاندیناوی

نویسنده: فدریکو جولیانی

دیپلماسی ایرانی: فرماندهان نیروی هوایی کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و دانمارک تصمیم گرفتند یک دفاع هوایی یکپارچه با هدف مقابله با تهدید فزاینده روسیه در منطقه اسکاندیناوی تشکیل دهند. نمایندگان این کشورها در این رابطه به امضای یک اعلامیه مشترک اقدام کردند تا به شکلی یکپارچه و بر پایه روش های عملیاتی که پیش از این در عرصه ناتو مشخص بود، وارد عمل شوند.

اعلامیه مزبور که در نوع خود اولین است روز 16 مارس در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان میان کشورهای اسکاندیناوی به امضا رسید. مفهوم یک نیروی هوایی مشترک شمال این است که این توافق شامل بیش از 250 فروند جنگنده مدرن می شود که تا اواسط سال های دهه 90 مورد بحث این کشورها قرار داشت لیکن عدم تعهد سوئد و فنلاند مانعی بر سر راه پیشرفت گفت وگوها و انجام اقدامات مشترک شده بود.

اکنون که این دو کشور آماده پیوستن به ناتو هستند، دولت های شمال عرصه ای محکم تر برای بحث در خصوص یک طرح عملیاتی مشترک به منظور ایجاد نوعی «مینی ناتو» در اختیار دارند. این همکاری شامل فرماندهی و کنترل مشترک، طراحی و اجرای عملیاتی، استقرار قابل انعطاف نیروها، نظارت مشترک بر حریم هوایی و آموزش خواهد بود.

سرلشکر جان دام، فرمانده نیروی هوایی دانمارک گفت: «اقدام برای ادغام نیرو‌های هوایی با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. ناوگان ترکیبی ما را می‌توان با یک کشور بزرگ اروپایی مقایسه کرد.»

بعد از حمله روسیه به اوکراین کشورهای حوزه اسکاندیناوی به خصوص سوئد و دانمارک که پیش از این تلاش می کردند وارد مناقشات روسیه با غرب نشوند و جانب بی طرفی را بگیرند، احساس خطر کردند و تقاضای عضویت در ناتو را دادند. تقاضای آن بلافاصله در ناتو مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه با سد ترکیه مواجه شد که غرب معتقد بود آنکارا در قبال این موافقت به دنبال کسب امتیاز از ناتو است. 

این در حالی است که ترکیه روابط خود را با روسیه بر خلاف دیگر اعضای ناتو کاهش نداده و با تحریم های غرب همراه نشده است. 

هفته گذشته ترکیه بعد از دریافت امتیازها و تعهداتی از فنلاند از جمله ممانعت فعالیت اعضای پ.ک.ک در این کشور و تروریستی دانستن آنها، با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد. اتفاقی که با ناخرسندی روسیه مواجه شده و گفته می شود احتمالا تعویق سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به آنکارا در پی خواهد داشت. 

تا پیوستن کامل کشورهای حوزه اسکاندیناوی به ناتو، آنها اقدام به تشکیل یک اتحادیه مشترک دفاعی کرده اند تا به این ترتیب بتوانند با حمایت ناتو سیستم دفاعی ای را به وجود آورده باشند. این پیمان دفاعی می تواند با پیوستن کشورهای حوزه اسکاندیناوی به ناتو تکمیل شود.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه فنلاند سوئد روسیه و سوئد دانمارک ایران و دانمارک کشورهای اسکاندیناوی ناتو حمله روسیه به اوکراین


( ۶ )

نظر شما :