تورم بی سابقه در بریتانیا

خطر خالی شدن قفسه های مواد غذایی

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۴ اخبار اصلی اروپا
انجمن کشاورزان NFU در این زمینه ابراز نگرانی کرده و نسبت به کمبود در تامین کالاهای اساسی مواد غذایی هشدار داده است. مینت باترز، رئیس NFU هشدار داده است: "این خطر واقعی وجود دارد که وجود قفسه های خالی عادی شوند."
خطر خالی شدن قفسه های مواد غذایی

نویسنده: داوید رش

دیپلماسی ایرانی: قیمت مواد غذایی در سراسر بریتانیا در ماه مارس 17.5 درصد افزایش یافت که سریع‌ترین رشد در تاریخ این کشور بود. شرکت تحقیقات بازار کانتار گزارش داد که به ویژه تخم مرغ، شیر و پنیر به طور قابل توجهی گران شده است. سه کالایی که در سبد غذایی عموم مردم است و جزء کالاهای اساسی محسوب می شوند. این گزارش می افزاید که اگر خانواده‌های بریتانیایی عادات خرید خود را برای کاهش هزینه‌ها تغییر ندهند، با ۸۳۷ پوند اضافی در صورت‌حساب‌های سالانه خواربارفروشی‌شان مواجه خواهند ‌شد.

در ماه فوریه، تورم در بریتانیا به طور شگفت انگیزی به 10.4 درصد افزایش یافت. بانک مرکزی انگلیس (BoE) پیش از این یازده بار متوالی نرخ بهره را برای مبارزه با تورم بالا افزایش داده بود. هفته گذشته دوباره آن را یک چهارم درصد افزایش داد و به 4.25 درصد رساند.

قیمت مواد غذایی و نوشیدنی های غیرالکلی در ماه فوریه نیز 18 درصد افزایش یافت. بر اساس داده های انجمن تجاری BRC و محقق بازار NielsenIQ، افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده تورم کلی در مغازه های شهرهای مختلف بریتانیا در ماه مارس به بالاترین سطح خود در حداقل 18 سال گذشته برسد.

مصرف‌کنندگان در بریتانیا اخیراً کمبود محصولات پرطرفدار کشاورزی مثل گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل را احساس کرده‌اند و ممکن است با کمبود مداوم سبزیجات تازه نیز مواجه شوند، زیرا افزایش هزینه‌ها کند شدن تولید داخلی را باعث می‌شود. از یک سو، تخریب محصولات کشاورزی در شمال قاره آفریقا که عمده محصولات خود را به اروپا از جمله بریتانیا صادر می کند، به عرضه کمتر منجر شده است و از سوی دیگر، تورم باعث شده خریداران پول بیشتری را برای مقادیر کمتری از کالاها از بازارهای مهمی مانند اسپانیا خرج کنند.

جک وارد، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان بریتانیا در این باره می گوید که آینده تولیدکنندگان مواد غذایی تازه در خطر است. وی می گوید: "محدودیتی برای مدت زمانی که تولیدکنندگان می توانند با ضرر تولید کنند وجود دارد." انجمن کشاورزان NFU نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده و نسبت به کمبود در تامین کالاهای اساسی مواد غذایی هشدار داده است. مینت باترز، رئیس NFU هشدار داده است: "این خطر واقعی وجود دارد که وجود قفسه های خالی عادی شوند."

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بریتانیا کمبود خوراک کمبود مواد غذایی اقتصاد انگیس اقتصاد بریتانیا تورم بحران اقتصادی در انگلیس کمبود کالا محصولات کشاورزی مواد غذایی


( ۸ )

نظر شما :