مشاور حمیدتی به شبکه اسرائیلی: در حال جنگ با اسلام‌گراهای افراطی هستیم

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲ کد : ۲۰۱۸۹۱۱ سرخط اخبار

مشاور سیاسی فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان در مصاحبه با یک شبکه ماهواره‌ای اسرائیلی درباره تحولات درگیری‌های مسلحانه با ارتش سودان و در راس آنها جنگ با اسلام‌گراهای افراطی و در راس آنها فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی سودان سخن گفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه عربی۲۱، یوسف عزت، مشاور سیاسی محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان در گفت‌وگو با سایت اسرائیلی "i۲۴NEWS" اظهار کرد: عملیاتی که در آن هستیم، بزرگ است و گروه‌های متعددی که تحت حمایت یک سازمان اسلامی افراطی هستند، در آن شرکت دارند، در این عملیات شبه‌نظامیان خارجی را بازداشت کردیم که هویت‌شان را نمی‌دانیم،‌ آنها به عنوان تک‌تیرانداز در کنار عبدالفتاح البرهان (فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیتی سودان) در حال جنگیدن هستند.

یوسف عزت در ادامه گفت: ما کاملا به آتش‌بس متعهد هستیم، مسیر پل‌ها را باز کردیم و امنیت خروج تعدادی از شهروندان را تامین کردیم و چند پزشک را به برخی بیمارستان‌های شهر رساندیم؛ اما با حمله در شمال کافوری غافلگیر شدیم و با پهپاد و حمله مستقیم هدف قرار گرفتیم، ما اعلام کرده بودیم که این آتش‌بس آتش‌بسی انسانی است؛ اما زمانی که پل شرق نیل را باز کردیم از تمامی جهت‌ها به ما حمله شد و ما با آنها مقابله کردیم.

مشاور سیاسی حمیدتی افزود: جنگ در خارطوم برقرار است و ما اینجا آن را با ارتش خاتمه خواهیم داد، چهره‌های برجسته ارتش همراه با ما در خارطوم می‌جنگند، نبرد ما اینجا است و سرنوشت این نبرد را در داخل خارطوم پس از اتمام آتش‌بس مشخص خواهیم کرد و ارتش فرودگاه مروی را مسترد نکرد ما همراه با تجهیزات آنجا هستیم.

او در ادامه مدعی شد که نیروهای واکنش سریع بر فرماندهی کل ارتش و تمامی پایگاه‌های هوایی و دریایی ارتش و نیز کاخ ریاست جمهوری کنترل دارند.

یوسف عزت با طرح این ادعا که نیروهای واکنش سریع هیچ حمایتی از سوی هیچ دولتی دریافت نکردند، گفت: ما با قدرت خود در این نبرد شرکت داریم، ما برای این نبرد آماده بودیم و آن از اسلام‌گراهای افراطی انتظار داشتیم و می‌دانستیم که کودتایی وجود دارد که ما و کل روند سیاسی را هدف قرارداده و می‌دهد.

مشاور سیاسی حمیدتی در پاسخ به سوالی درباره طرف‌های خارجی حامی اظهار کرد: این ارتش نبود که جنگ را شروع کرد، جنبش اسلامی نیروهای خود در درون ارتش را فریب داد تا وارد جنگی علیه ما و تمامی گزینه‌های سیاسی ملت سودان شوند، ما این اطلاعات را در اختیار داریم و از مارس گذشته آنها را به البرهان ابلاغ کردیم و او نیز به ما اطلاعاتی را داد؛ اما متاسفانه نمی‌دانستیم که البرهان هماهنگ‌کننده کل این عملیات و رئیس آن است و می‌خواهد به تنهایی قدرت را به دست گرفته و با اسلام‌گراها هم‌پیمان شده و راه‌حل سیاسی را که گروه‌های سیاسی درباره آن توافق کرده بودند، از بین ببرد و با اسلام‌گراها هم‌پیمان شود.

او درباره امکان حل این مشکل نیز گفت که آنها با چهره‌هایی دور از اسلام‌گرایان گفت‌وگو خواهند کرد زیرا آینده سودان در گروی جنبش اسلامی و یا افراط‌گراها نیست.

ارتش سودان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات دقیقی از یک توطئه و نشانه‌های جدی از دست داشتن برخی طرف‌های منطقه‌ای و بومی در جنگ با نیروهای واکنش سریع وجود دارد.

در این بیانیه بدون ارائه جزئیات بیشتر آمده است، در حال پیگیری اطلاعات دقیقی از جزئیات یک توطئه و نشانه‌های جدی از دست داشتن برخی طرف‌های منطقه‌ای و بومی هستیم که آنها را در زمان مناسب اعلام می‌کنیم.  

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است، شرایط کل پایدار است و تنها درگیری‌های محدودی در اطراف منطقه فرماندهی و فرودگاه وجود دارند.


نظر شما :