بی بی بعد از صد روز در بدترین وضعیت ممکن است

نتانیاهو در آستانه سقوط

۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۸۹۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد مقاومت در غزه ممکن است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دولت او را سرنگون کند. نظرسنجی منتشر شده از سوی کانال ۱۳ تلویزیون عبری در یکشنبه شب گذشته نشان داد که نتانیاهو بسیار ضعیف شده و وزیر امنیت سابق، بنی گانتز از او پیشی گرفته و حزب حاکم (لیکود) در حال سقوط است تا تنها به بیست کرسی دست یابد. این امر در را به روی مخالفان باز می کند تا دولت را با اکثریت ۶۴ کرسی تشکیل دهند.
نتانیاهو در آستانه سقوط

نویسنده: زهیر اندراوس

دیپلماسی ایرانی: بعد از گذشت صد روز از دولت بنیامین نتانیاهو محبوبیت او در پایین‌ترین سطح قرار دارد. مقاومت احتمالا «ارباب امنیت» را سرنگون می‌کند و ائتلاف عربستان – ایران ضربه‌ای راهبردی و خطرناک بر او و پیکره اسرائیل زده است. عملکرد دولت او خط مستقیمی را میان ضعف و فقدان بازدارندگی را افشا کرده است.

به نظر می رسد مقاومت در غزه ممکن است بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و دولت او را سرنگون کند. نظرسنجی منتشر شده از سوی کانال 13 تلویزیون عبری در یکشنبه شب گذشته نشان داد که نتانیاهو بسیار ضعیف شده و وزیر امنیت سابق، بنی گانتز از او پیشی گرفته و حزب حاکم (لیکود) در حال سقوط است تا تنها به بیست کرسی دست یابد. این امر در را به روی مخالفان باز می کند تا دولت را با اکثریت 64 کرسی تشکیل دهند.

بر اساس این نظرسنجی نتانیاهو دیگر گزینه نخست اسرائیلی‌ها برای ریاست دولت نیست؛ زیرا محبوبیت گانتز پس از حوادث اخیر در اسرائیل، از جمله تحولات امنیتی و اعتراضات علیه طرح دولت برای تضعیف قوه قضائیه افزایش یافته است.

موران آزولای، گزارشگر حزبی، به نوبه خود در وب سایت خبری (YNET) اشاره کرد که «از نظر برخورد با مقاومت، دولت به علت سیاست ملایم خود علیه آن، به شدت مورد انتقاد وزرای برجسته خود قرار گرفته است. آنها در موارد مختلف به شدت از برخورد سست دولت انتقاد کرده‌اند؛ زیرا دستور شروع عملیات دیوار دفاعی 2 در کرانه باختری را صادر نکرده و عملاً برای چنین حرکتی آماده به نظر نمی‌رسد و کابینه سیاسی و امنیتی به ندرت در چنین دوره حساسی تشکیل جلسه داده است.»

یتسحاق حاتسیرا، تحلیلگر کانال 14 نیز تاکید کرد «سپری شدن 100 روز از تشکیل دولت ناامیدی بزرگی بود؛ زیرا عملکرد دولت در مقایسه با وعده های بزرگی که قبل از انتخابات به رای دهندگان داده بود، ناچیز است. به ویژه که دشوار است ناکامی‌هایش در عرصه‌های مختلف مانند عرصه امنیتی، حقوقی و اقتصادی و نیز رسانه‌ای را نادیده گرفت».

او می‌افزاید: «عملکرد امنیتی دولت خط مستقیمی را میان ضعف دولت و عدم بازدارندگی و عملیات فدایی‌ نشان داده است. احساس رایج در اسرائیل این است که دامنه و شدت پاسخ‌های دولت کنونی به مقاومت در غزه در مقایسه با پاسخ‌های دولت سابق بسیار کمتر است و بارها در پی پرتاب موشک صبح از خواب برخاستیم بدون این که به آنها پاسخی دهد.

علاوه بر آنچه در بالا ذکر شد، این تحلیلگر تاکید کرد که «در رابطه با تهدید هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد که اسرائیل در حال عقب‌نشینی است، اگرچه ایران همیشه اولویت اصلی نتانیاهو بوده و حتی در دوره کنونی نیز از تهدید دست برنداشته است و به عنوان بخشی از تازه ترین سفرهای خود، از چندین پایتخت در اروپا دیدن کرد و با رهبران آن‌ها در این مورد صحبت کرد. این امر علی‌رغم شکست سخت اسرائیل در پی امضای توافقی میان عربستان سعودی و ایران است که به معنای شکست شدید طی سه ماه گذشته در تمام بخش‌ها است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو انتخابات اسرائیل ایران و اسرائیل فلسطین و اسرائیل تظاهرات در اسرائیل افراطی ترین دولت اسرائیل افراطی ترین دولت در اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :