آمار دروغ نمی گوید

هزینه نهایی سرسام آور جنگ آمریکا در عراق

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
با در نظر گرفتن همه گزارش ها، هزینه نهایی جنگ امریکا در عراق، حدود ۲ هزار میلیارد  دلار بوده است. اما حتی با خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱، هزینه های مربوط به جنگ، ادامه یافت.
هزینه نهایی سرسام آور جنگ آمریکا در عراق

نویسنده: کایل فیتزجرالد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا در جنگ عراق هزینه سنگینی از لحاظ نیروی انسانی و مالی پرداخت کرد. در سال 2003، هزینه های جنگ امریکا در عراق، 50 الی 60 میلیارد دلار تخمین زده شد و پیش بینی های مالی اقتصاددانانی همچون لرری لیندزی توسط دولت جورج بوش، بی پایه و اساس و اشتباه، خوانده شدند. لرری لیندزی هزینه جنگ امریکا در عراق را 100 میلیارد دلار الی 200 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود.

در سال 2003، یک کارشناس موسسه بروکینگز نیز، کشته شدن 100 الی 5000 نیروی امریکایی و 100 هزار تلفات نیروها و شهروندان غیرنظامی عراقی را پیشبینی کرده بود. اما پیشبینی های وی نیز با هزینه نهایی جنگ امریکا در عراق، اختلافات فاحشی دارند. تهاجم 60 روزه امریکا به عراق، به جنگی چندساله و حضور امریکا در عراق و خاورمیانه انجامید. 

با اعزام پیوسته نیروهای نظامی از سوی امریکا به عراق، تعهد مالی واشنگتن برای جنگ افروزی در عراق، از کنترل خارج شد. تا سال 2006، کنگره امریکا، 303 میلیارد دلار به پنتاگون و عملیات نظامی امریکا در عراق اختصاص داده بود. در سال 2007 و با شدت گرفتن جنگ در عراق، جورج بوش، رئیس جمهوری وقت امریکا، تصمیم به اعزام 30 هزار نیروی نظامی جدید به عراق را گرفت.

در سال 2008، بودجه غیرمستقیم پنتاگون و منابع مالی تامین شده خارج از بودجه این نهاد، با رشدی 28 درصدی، به اوج خود رسیده بود. به نقل از تحقیقات کنگره، آمریکا در سال 2014، 815 میلیارد دلار الی 1.6 هزار میلیارد دلار به جنگ در عراق، اختصاص داده شده بود. به نقل از گزارش های کنگره نیز، هزینه های سالانه جنگ در دوران اوج خود در سال 2008 تا 2014، از 195 میلیارد دلار، به 95 میلیارد دلار، کاهش یافته بود.

پیش از روی کارآمدن دولت باراک اوباما در سال 2009 و تصمیم دولت وی برای کاهش هزینه های مالی در جنگ امریکا در عراق و شروع عملیات خروج نیروهای امریکایی از عراق، بودجه واشنگتن برای جنگ افروزی در عراق، کاهش نیافته بود. به نقل از گزارش سال 2022 پنتاگون، جنگ عراق و سوریه، به 787 میلیارد دلار هزینه مالی انجامید. این رقم تخمین زده شده، بیمه نظامیان جبهه دیده  و وام ها و دیگر هزینه های سربازان امریکایی را شامل نمی شود.

با در نظر گرفتن همه گزارش ها، هزینه نهایی جنگ امریکا در عراق، حدود 2 هزار میلیارد  دلار بوده است. اما حتی با خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011، هزینه های مربوط به جنگ، ادامه یافت.

هزینه های اختصاص داده شده برای مقابله با تروریسم، بخش کوچکی از بودجه 2 تریلیون دلاری هزینه شده توسط امریکا در جنگ افروزی خود در عراق را شامل می شود. با در نظر گرفتن هزینه های همه جنگ های شکل گرفته پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر، امریکا نزدیک به 8 هزار میلیارد دلار هزینه کرده است.

مشابه با پیشبینی های نادرست دولت بوش درباره هزینه های مالی جنگ امریکا در عراق، هزینه های انسانی نیز، بسیار گسترده تر از پیشبینی های دولت وی بود. به نقل از گزارش 14 مارس پنتاگون، جنگ امریکا در عراق به مرگ 4431 نظامی و غیرنظامی امریکایی و زخمی شدن 32 هزار نیروی دیگر انجامیده است. اما این گزارش، آمار خودکشی سربازان امریکایی اعزام شده به عراق و دیگر جنگ های امریکا پس از 11 سپتامبر را شامل نمی شود. آمار تلفات مستقیم غیرنظامیان در جنگ نیز، بسیار گسترده است.

لازم به ذکر است که آمار تلفات غیرنظامیان در جنگ، دقیق ثبت نشده، اما حتی به نقل از این آمار غیردقیق، جنگ امریکا در عراق به مرگ بیش از 209 هزار غیرنظامی عراقی انجامیده است. صدها هزار نفر نیز با عواقب ناشی از جنگ، همچون کم آبی و بیماری های مختلف، روبه رو شده اند. یکی دیگر از عواقب جنگ های امریکا پس از 11 سپتامبر و جنگ این کشور در عراق، جابجایی و مهاجرت اجباری میلیون ها شهروند غیرنظامی بود. جنگ های مذکور به مهاجرت اجباری 9.2 میلیون عراقی و در مجموع به 39 میلیون نفر انجامیده است.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق جنگ عراق حمله امریکا به عراق عراق و امریکا القاعده عراق مبارزه با تروریسم هزینه های جنگ سقوط صدام حسین جورج دبلیو بوش


( ۹ )

نظر شما :

ناشناس ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۵:۴۸
اگر جهانی واقعا عادل و دموکراتیک و قانومند داشتیم که در آن سر وقتش بوش ، بلر و تیم پشت سرشان در دادگاهی شبیه نورنبرگ محاکمه می شدند چه بسا جنگ اوکراین نیز رخ نمی داد . قلدرها همدگیر را سرمشق قرار می دهند .
ابراهیم قدیمی ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹
در دنیا برای دارا وندار همه گونه امکانات تحقیقاتی ،تکنولوژیکی وعلمی و مالی وغیره برای جنگ است۔ نان برای خوردن ندارند ولی تفنگ وسلسل دارند۔در جائی میخواندم ضریب خطر افرینی یک شمشیر ۱۰ است وضریب خطر افرینی یک بمب هیدروژنی ۲۱ میلیارد است۔انسان از کجا به کجا رسیده است۔۔انسان متمدن شده است ! ؟