هر دو طرف، بازنده

شورش پروگوژین و نقابی که از چهره مسکو افتاد

۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۲۹۷ اخبار اصلی اروپا
راهپیمایی ۸۰۰ کیلومتری بدون چالش واگنر به مسکو نشان داد که نیروهای امنیتی روسیه دیگر لزوماً به پوتین وفادار نیستند و بسیاری حاضر نیستند جان خود را برای او به خطر اندازند.
شورش پروگوژین و نقابی که از چهره مسکو افتاد

نویسنده: کلمنس ورگین

دیپلماسی ایرانی: روز جنون آمیز قیام واگنر، کارشناسان را برای مدت طولانی مشغول خواهد کرد. آنچه به عنوان رویارویی با رهبری نظامی روسیه آغاز شد، به سرعت به چالشی علیه رژیم ولادیمیر پوتین تبدیل شد و سپس دوباره در یک لحظه فروپاشید. به طور رسمی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جنگ قدرت با یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر پیروز شد. اما در واقع هر دو متحمل شکست شده اند.

اغلب فراموش می شود که قدرت یک بعد مجازی نیز دارد که غیر ملموس است. این فرافکنی قدرت می تواند به سرعت در هنگام آزمایش از بین برود. قبل از جنگ، روسیه دومین قدرت نظامی بزرگ جهان محسوب می شد. رفتار ناشیانه روسیه در جنگ، فساد و روحیه ضعیف نیروهای مسلح و مقاومت قهرمانانه اوکراینی ها به تجدید نظر در این ارزیابی منجر شده است.

وضعیت در حال حاضر برای پوتین که هاله قدرت بلامنازع خود را با این قیام از دست داد، مشابه است. برای یک لحظه مشخص شد که چگونه رژیم دست پرورده او می تواند نابود شود. رئیس جمهوری ضعیف و ارتش او مضحک به نظر می رسید.

راهپیمایی 800 کیلومتری بدون چالش واگنر به مسکو نشان داد که نیروهای امنیتی روسیه دیگر لزوماً به پوتین وفادار نیستند و بسیاری حاضر نیستند جان خود را برای او به خطر اندازند. روسیه دارای دولتی است که پایه هایش پوسیده است.

این قیام همچنین نشان داد رژیم پوتین تاریخ انقضایی دارد که ممکن است زودتر از آنچه تصور می شد، به آن برسد. همچنین اینکه در ارتش ناامیدی عظیمی درباره این جنگ بی‌معنا، دست نشاندگان پوتین در رأس وزارت دفاع و این بدبینی که مسکو از سربازان به عنوان گوشت قربانی استفاده می‌کند، وجود دارد. اینکه آیا این موارد برای وقوع یک کودتای واقعی کافی خواهد بود یا نه، هنوز معلوم نیست. اما پریگوژین نشان داد که چنین چیزی می تواند آسان تر از حد تصور باشد و پوتین دیگر نمی تواند این نکته را از ذهن جهانیان پاک کند.

منبع: دی ولت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین یوگنی پروژین پروژین گروه واگنر جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین کرملین مسکو


( ۱۱ )

نظر شما :

محمد ۰۷ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۶
ولی با رسوایی روسوفیل های وطنی چه کنیم ، برخی در ایران طوری نگران پوتین بودند که دولتمردان وطن فروش قاجار هم اینطور به صراحت خود را طرفدار روسیه نشان نمی دادند و به آن افتخار نمی کردند . بی شک تبه کار ترین کشور جهان روسیه است ، بزرگترین دشمن ایران در تمام طول تاریخ روسیه بوده است . از سکاهای زمان هخامنشیان تا امروز هیچ دورانی نبوده که همسایه شمالی دشمن ما نباشد