پلیس از موقعیت خود سوء استفاده می کند

لذت آدم کشی با تعصبات نژادی

۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۲۰۴۰۱ اخبار اصلی اروپا
تظاهرات اخیر در فرانسه نه جنبه اقتصادی و نه جنبه اعتراضی به سیاست های دولتی دارد، بلکه اعتراض به عملکرد پلیسی است که پیر و جوان نمی فهمد و از قدرت پلیسی خود سوء استفاده می کند تا خشونت به خرج دهد، به معنای دیگر با کمک مصونیت پلیس بودن از خشونت به خرج دادن لذت می برد.
لذت آدم کشی با تعصبات نژادی

دیپلماسی ایرانی: تظاهرات فرانسه که در اعتراض به کشته شدن یک نوجوان هفده ساله در حومه پاریس شعله ور شده به خشونت کشیده شده و سراسر این کشور را فرا گرفته است. شامگاه روز سی ام ماه ژوئن بر اثر تظاهرات اعتراض آمیز مردم فرانسه خدمات اتوبوس رسانی و قطار برقی درون شهری (‌تراموا) در سراسر این کشور متوقف شده است. نوجوان هفده ساله روز بیست و هفتم ماه ژوئن در نانتر واقع در حومه پاریس هنگامی که به فرمان ایست پلیس توجه نکرد، به ضرب گلوله افسر پلیس کشته شده است. به دنبال این حادثه تظاهرات اعتراض آمیز در سراسر کشور فرانسه گسترش یافت و برخی از این اعتراضات به خشونت کشیده شده است.

به گزارش وزارت کشور فرانسه، ناآرامی ها از شامگاه بیست و نهم تا بامداد سی ام ماه ژوئن ادامه یافت و در این میان نزدیک به نهصد نفر از معترضان بازداشت و بیش از دویست افسر پلیس زخمی شدند. گفته می شود بر اثر تظاهرات اعتراض آمیز نزدیک به پانصد ساختمان آسیب دیدند که در این میان حدود 200 ساختمان متعلق پلیس و ادارات دولت فرانسه بوده است. در شهر نانتر که حادثه تیراندازی به نوجوان هفده ساله رخ داده است، شیشه های شمار زیادی از مغازه های این شهر خرد شدند و برخی از این مغازه ها هم در آتش سوختند. افزون بر این، خودورهای سوخته شده که به حال خود رها شدن نیز در گوشه و کنار شهر دیده می شود. همچنین شهروندان برای گرامیداشت یاد و خاطره نوجوان جان باخته با شمار زیادی دسته گل نزدیک محل وقوع حادثه را تزیین کردند.

دولت فرانسه در واکنش به تظاهرات اعتراض آمیز شهروندان، فعالیت شبانه اتوبوس ها و ترامواها را در سراسر فرانسه به منظور جلوگیری از گسترش خسارات به حالت تعلیق در آورده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ، زودتر از زمان برنامه ریزی شده نشست سران اتحادیه اروپا را که در بلژیک برگزار می شود، ترک کرد، تا در نشست بحران کابینه شرکت کند. 

زنی ساکن نانتر درباره تظاهرات اعتراض آمیز شهروندان گفت: «من از ابتدا از تظاهرات اعتراض آمیز حمایت کردم. چراکه به تازگی کشته شدن شهروندان به دست افسر پلیس در فرانسه افزایش یافته است.» همچنین مردی که در نزدیک محل حادثه زندگی می کند، گفت: «هر چند خودم در منطقه محل حادثه زندگی نمی کنم ولی با این حال دوستان زیادی دارم که در منطقه محل وقوع حادثه زندگی می کنند. واقعا وحشتناک است. لازم است هر چه سریع تر علت وقوع حادثه بررسی شود.»

وزارت امور خارجه الجزایر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «ما از مرگ این نوجوان متاثر و متاسف شدیم. امیدواریم دولت فرانسه به مسوولیت خود در قبال حفظ صلح و نظم عمل کند. ما همچنان به طور جدی موضوع را پیگیری و برای محافظت از شهروندان الجزایری مقیم خارج از کشور تلاش خواهیم کرد.» همچنین در این بیانیه از شهروندان الجزایری مقیم خارج از کشور خواسته شد با آرامش واکنش نشان دهند.

فرانسه از دیرباز به تظاهرات های گسترده معروف بود. تقریبا هر رئیس جمهوری در فرانسه تظاهرات گسترده را تجربه کرده است. اما این بار وضع کمی فرق می کند. این تظاهرات نه جنبه اقتصادی و نه جنبه اعتراضی به سیاست های دولتی دارد، بلکه اعتراض به عملکرد پلیسی است که پیر و جوان نمی فهمد و از قدرت پلیسی خود سوء استفاده می کند تا خشونت به خرج دهد، به معنای دیگر با کمک مصونیت پلیس بودن از خشونت به خرج دادن لذت می برد. در کنار آن تعصبات نژادی خود را نیز نمایان می کند. آنچه در فرانسه شاهدیم آمیخته ای از تعصبات نژادی با لذت آدم کشی توسط پلیس است.

منبع: ان اچ کی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه پلیس فرانسه خشونت پلیس تظاهرات تظاهرات فرانسه تظاهرات پاریس مردم فرانسه دولت فرانسه پاریس


( ۵ )

نظر شما :

Bs ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۴
زمین گرده مکی جون