وزارت اقتصادی جمهوری آذربایجان اعتراف کرد

مشارکت ۱۲ شرکت اسرائیلی در بازسازی مناطق بازپس گرفته شده قره باغ کوهستانی

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۱۱۹۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: احسان موحدیان
اسرائیل در میان ۱۰ شریک تجاری برتر آذربایجان قرار دارد و ارزش تجارت بین دو کشور در سال گذشته به ۱.۷ میلیارد دلار رسید. همچنین تخمین زده می شود که باکو ۳۰ درصد نفت صهیونیست ها را تامین می کند.
مشارکت ۱۲ شرکت اسرائیلی در بازسازی مناطق بازپس گرفته شده قره باغ کوهستانی

دیپلماسی ایرانی: بارها گفتیم که علت مخالفت کارشناسان دلسوز قفقاز با تسلیم قره باغ کوهستانی یا ارتساخ به باکو، آن است که این مناطق پس از بازپس گیری توسط رژیم علیف از ارامنه تخلیه می شوند و بلافاصله به زمین بازی ضدایرانی صهیونیست ها تبدیل می شوند. 

این اتفاق قبلا و پس از پایان جنگ ۲۰۲۰ در نقاطی از قره باغ که در مرز ایران قرار داشت رخ داد و شرکت های صهیونیستی به بهانه فعالیت اقتصادی در نزدیکی ایران به جاسوسی و فعالیت های اطلاعاتی مشغول شدند.

حالا همین اتفاق در قره باغ کوهستانی افتاده و در بخش هایی از این مناطق که باکو تصرف کرده ۱۲ شرکت اسرائیلی مستقر شده اند.

به گفته وزارت اقتصاد باکو، تجارت دوجانبه با اسرائیل نسبت به سال ۲۰۲۱ برابر با ۸۵ درصد افزایش یافته است و در حال حاضر بیش از ۹۰ شرکت اسرائیلی در این کشور و از جمله در بخش کشاورزی و صنایع اقتصادی با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰ میلیون دلار، فعالیت می کنند.

اسرائیل در میان ۱۰ شریک تجاری برتر آذربایجان قرار دارد و ارزش تجارت بین دو کشور در سال گذشته به ۱.۷ میلیارد دلار رسید.

تخمین زده می شود که باکو ۳۰ درصد نفت صهیونیست ها را تامین می کند. در عین حال، باکو یکی از خریداران اصلی تجهیزات نظامی اسرائیل است که به باکو کمک کرد در جنگ ۲۰۲۰ با ارمنستان پیروز شود.

۱۲ شرکت اسرائیلی برای اجرای پروژه‌هایی در منطقه کوهستانی قره باغ که آذربایجان در جنگ از ارمنستان پس گرفت، ابراز علاقه کرده‌اند، هرچند توافق‌نامه‌ها هنوز در انتظار تایید باکو هستند. ولی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 کار ساخت و ساز وسیعی که در منطقه در حال انجام است – که برای ورود به آن نیاز به مجوز خاصی هست – در حال حاضر توسط آذربایجان و متحد تاریخی آن، ترکیه انجام می شود.

وزارت اقتصاد دولت باکو بیش از ۲ میلیارد دلار از بودجه دولتی را برای بازسازی در قره باغ اختصاص داده که پس از بیش از سه دهه درگیری مین زدایی و سکونت مجدد در آن آغاز شده است. در دو سال گذشته دو فرودگاه در این منطقه ساخته شده است، اگرچه در حال حاضر در حال فعالیت نیستند. جرثقیل ها و بولدوزرهای ساختمانی – و همچنین چندین ایست بازرسی پلیس – در منطقه وجود دارند.

دولت باکو قصد دارد در سه سال آینده ۱۴۰ هزار نفر را در مناطق تصرف شده قره باغ ساکن کند. رژیم علیف مدعی است این افراد قبلا در این مناطق ساکن بوده اند. اما هیچ بعید نیست بسیاری از این افراد جاسوسان و ماموران اطلاعاتی صهیونیستی، ترکیه و ناتو باشند.

جورج دیک، سفیر اسرائیل در آذربایجان گفت که همکاری بین دو کشور که زمانی به بخش های انرژی و دفاعی محدود می شد، در بحبوحه شکوفایی روابط، به شدت در زمینه های اقتصادی و کشاورزی گسترش می یابد، از جمله آنچه انتظار می رود ساخت اولین کارخانه نمک زدایی اسرائیل در منطقه باشد.  سواحل دریای کاسپین، در نزدیکی باکو، دومین نیروگاه از این نوع در کشور خواهد بود.

 دیک گفت: «ما قطعاً بسیار مایل و علاقه مند به حضور بیشتر شرکت‌های اسرائیلی در باکو هستیم و برای پیشبرد چنین همکاری‌هایی در حال گفت‌وگوی مداوم با مقامات محلی هستیم.»

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان اسرائیل اسرائیل و آذربایجان آذربایجان و اسرائیل الهام علیف دولت علیف باکو


( ۲۲ )

نظر شما :

کامران ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۶
نویسنده میگوید.باکو قرار است در ۳ سال اینده ۱۴۰ هزار نفر را در مناطق تصرف شده ساکن کند علیف مدعی است اینها قبلا در این مناطق ساکن بوده اند . واقعا ایشون کارشناس قفقاز هستتد !!! بیشتر به نظر میاد از روند بازسازی مناطق اشغالی و بازگشت اوارگان ناراحت هستتد
آتیلا ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۳
" وزارت اقتصاد دولت باکو بیش از ۲ میلیارد دلار از بودجه دولتی را برای بازسازی در قره باغ اختصاص داده که پس از بیش از سه دهه درگیری مین زدایی و سکونت مجدد در آن آغاز شده است. در دو سال گذشته دو فرودگاه در این منطقه ساخته شده است، اگرچه در حال حاضر در حال فعالیت نیستند. جرثقیل ها و بولدوزرهای ساختمانی – و همچنین چندین ایست بازرسی پلیس – در منطقه وجود دارند. دولت باکو قصد دارد در سه سال آینده ۱۴۰ هزار نفر را در مناطق تصرف شده قره باغ ساکن کند. رژیم علیف مدعی است این افراد قبلا در این مناطق ساکن بوده اند. " از این سخنان بوی شدید سوزش و حسادت به مشام می رسد جناب موحدیان انتظار داشتند مناطق پس گرفته شده مثل قبل ویرانه و زمین سوخته باقی می ماند و مین زادایی هم نمی شد و یا برای بازسازی از شرکتهای ارمنی دعوت به عمل می آورد راستی بکگراند ذهن شما چگونه است که اینگونه هست و چگونه بدون کوچکترین خجالت و احساس شرمی اینگونه چرندیات را به روی کاغذ می آوری از سرمایه گذاری آذربایجان در بخش کشاورزی و اقتصادش و ساخت فرودگاه و بازسازی مناطقش را عجیب می داند راستی چرا آذربایجان برای ساخت و ساز و پروژه های کشاوزیش از احسان موحدیان اجازه نگرفته!!!!!!!!
ارامنه مظلوم ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۲
باور داشتن اینکه اسراییلی ها خطرناکتر از ارامنه باشند مشکله هر دو اشغالگر و قاتل مسلمانان هستند بالخصوص ارامنه که قاتل شیعیان میباشند
ناشناس ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۶
برای اینکه ایران را واردار به عکس العمل هیستریک نمایند ، حضور کم ارزش و بی اهمیتشان را با صدای بلند جار می زنند . 1/7 میلیارد دلار و اساسا کل اقتصاد باکو به اندازه آروغ یکی از قارون های جنوب خلیج فارس ، نمی ارزد . اینکه اسراییل اصرار دارد تجارت ناچیزیش با باکو را برجسته کند همان دلیلی را دارد که اصرار دارد تجارت کلانش با کشورهای جنوب خلیج فارس را مخفی نماید . مهم دالان زنگزور است که ایجاد نشود . بقیه اش کف روی آب است .
هموطن آذربایجانی ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۴
خسته نشدین اینقدراز آذربایجان بدگفتید؟
امیر ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۷
امثال آقای احسان موحدیان که با مشاوره‌های سیاسی اشتباه زمینه‌ساز این زیان اقتصادی و سیاسی بوده‌اند باید پاسخگو باشند. مشاوره‌های سیاسی اشتباه این افراد در حمایت عریان و صرف از ارمنستان باعث شده تا چهره ایران در جمهوری باکو مخدوش گردد و در این برحه حساس که کشور به جذب تمام منابع اقتصادی نیاز دارد، از سود اقتصادی بازسازی قره‌باغ محروم بمانیم. همیشه ایران از دشمنان داخلی و خارجی و دوستان نادان ضربه خورده است.
محمد ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۲
متاسفانه نویسنده خبر متوجه نیست قره باغ خاک آذربایجان طبق تاریخ و قطع نامه های سازمان ملل و فرموده رهبری هست و ضمن تخم نفاق بین نصف مردم ترک ایران با فارسها پمپاژ میکند
Bs ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۳
پانترکا غیب شدن.عجیبه:))))
علی منصوریان ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۹
آقای موحدیان عجب آتشی در خرمن پان ترکها انداختی.!!! امیدوارم وزارت خارجه از نظرات ارشمند شما میهن دوست واقعی استفاده بکند علی منصوریان
ایرانی ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۱
آن پانترکهایی که میگفتن اشغال قره باغ توسط باکو به نفع ایران است را باید شناسایی و به دلیل نشر اکاذیب و ضربه به منافع ملی ایران محاکمه کرد.
مجتبی ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۴
انتظار داشتید از کیک پیروزی به ایران برسد ؟؟؟؟ اصولا ترکها را نشناختید ،اقوام مهاجر و مهاجم بدوی که در فکرشان فقط جنگ و قدرت و تجاوز وجود دارد حال با قوم هم فکر دیگری مانند یهودیان اسراییل هم پیاله شدند