بودجه اسرائیل برای حفظ امنیت شهرک‌های شرق قدس

مانور موشکی در غزه و تغییر معادلات

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۲۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
به موازات آزمایش تسلیحات جدیدتر توسط نیروهای مقاومت فلسطینی، رژیم صهیونیستی هم در اقدامی به دنبال تخصیص بودجه برای حفظ امنیت شهرک‌های خود در شرق قدس است. در این راستا العالم گزارش داد که مقاومت فلسطین روز پنجشنبه مانور موشکی دوربردی را در نوار عزه انجام داد که طی آن بیش از ۵۰ موشک از جمله موشک عیاش ۲۵۰ به سمت دریا شلیک شد. نکته حائز اهمیت این است که این موشک دوربرد به هر نقطه از سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی دسترسی دارد.
مانور موشکی در غزه و تغییر معادلات

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به موازات آزمایش تسلیحات جدیدتر توسط نیروهای مقاومت فلسطینی، رژیم صهیونیستی هم در اقدامی به دنبال تخصیص بودجه برای حفظ امنیت شهرک‌های خود در شرق قدس است. در این راستا العالم گزارش داد که مقاومت فلسطین روز پنجشنبه مانور موشکی دوربردی را در نوار عزه انجام داد که طی آن بیش از ۵۰ موشک از جمله موشک عیاش ۲۵۰ به سمت دریا شلیک شد. نکته حائز اهمیت این است که این موشک دوربرد به هر نقطه از سرزمین های تحت اشغال رژیم صهیونیستی دسترسی دارد.

این مانور موشکی در شراطی صورت گرفت که پیش بینی می شود که اوضاع با اقدامات شهرک نشینان صهیونیست افراطی و نظامیان اشغالگر متشنج شود. لذا به باور ناظران مقاومت فلسطین در نوار غزه این دست مانورها و آزمایش موشک‌های جدید خود را به عنوان بخشی از کوشش‌های مستمر برای توسعه قابلیت‌های نظامی در جهت موازنه قوا، موازنه تهدید و موازنه وحشت در دستور کار دارند تا جایی که طی کمتر از یک سال گذشته سه دوره از این مانورها و آرمایش موشکی در نوار غزه صورت گرفته است که مویدی بر رسیدن مقاومت به نقطه بازدارندگی است. 

به عبارت دقیق تر افزایش توان موشکی و گسترش ظرفیت های نظامی مقاومت فلسطین از جمله در حوزه تولید و آزمایش انواع موشک با هدف بازدارندگی و مقابله به مثل با حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی و هدف قراردادن شهروندان و تاسیسات فلسطینی انجام می‌شود. این بازدارندگی نه تنها در غزه که در کرانه باختری هم شکل گرفته است، کما اینکه گروه‌های قباطیه در کرانه باختری فلسطین اشغالی روز جمعه اعلام کردند که بامداد امروز (جمعه) خودروهای ارتش رژیم صهیونیستی را در میدان شهدای شهرک قباطیه هدف قرار دادند. همچنین درگیری‌های مسلحانه میان رزمندگان مقاومت و نیروهای اشغالگر پس از یورش به شهر جنین در شمال کرانه باختری اشغالی رخ داد.

به گزارش شبکه المنار، گردان‌های القدس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با گلوله‌های سنگین و مواد منفجره، خودروهای اشغالگر را در میدان شهدا هدف قرار داده اند.» نیروهای رژیم صهیونیستی بامداد دیروز جمعه به شهر جنین، شهرک قباطیه و روستای مثلث الشهدا یورش بردند و درگیری بین جوانان و نیروهای دشمن در منطقه رخ داد. به گفته منابع مطبوعاتی، نیروهای اشغالگر با گاز اشک آور به سوی شهروندان فلسطینی در میدان شهدای جنین شلیک کردند.

-    تلاشی برای حفظ امنیت

به موازات انجام آزمایش موشک های دوربرد مقاومت فلسطین در غزه، منابع خبری هم گزارش دادند که رژیم صهیونیستی هم با تخصیص بودجه جدید در تلاش برای برای حفظ امنیت شهرک‌های خود در شرق قدس است. آن طور که ایرنا به نقل از خبرگزاری سما عنوان داشت، اسحاق گولدینگنوف، وزیر ساخت و ساز رژیم صهیونیستی از تخصیص بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای حفظ امنیت منطقه«جبل الزیتون» و شهرک های صهیونیستی در شرق قدس خبر داد.

این وزیر صهیونیستی با بیان اینکه تعیین بودجه به این حجم در این منطقه بی سابقه است، گفت: علاوه بر بودجه، صدها عنصر امنیتی در منطقه جبل الزیتون مستقر خواهند شد. رژیم صهیونیستی اخیرا با طرح جدید شهرک‌سازی در قدس اشغالی موافقت کرده است. براساس طرح تصویب شده، یک هزار و ۷۰۰ واحد صهیونیست‌نشین جدید در روستای «بیت حنینا» در شمال قدس اشغالی ایجاد خواهد شد. دفتر ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک سازی‌ها، هفتم خرداد در گزارش هفتگی خود اعلام کرده بود: نیروهای اشغالگر با ایجاد یک‌هزار و ۲۱۵ واحد مسکونی برای شهرک نشینان در محله شیخ جراح و توسعه شهرک‌های دیگر در بیت المقدس و ایجاد شهرک جدید در شمال کرانه باختری موافقت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بودجه هنگفتی برای توسعه زیرساخت‌های این شهرک‌ها تخصیص داده شده است و به موازات آن رژیم صهیونیستی به تهیه نقشه‌های یهودی‌سازی و حفاری در زیر دیوار البراق در مجاورت دیوار غربی مسجد مبارک الاقصی و زیر شهر سلوان که در ضلع جنوبی الاقصی قرار دارد، ادامه داده است. این اقدامات با هدف محاصره الاقصی انجام می شود.این گزارش افزوده است که اشغالگران در تلاش برای کوچاندن فلسطینیان ساکن قدس شرقی و مرتبط ساختن شهرک‌های قدس شرقی به شهرک‌های اریحا تا دریای مرده در شرق هستند و جابجایی روستای «عین سامیه» در نزدیکی رام الله بخشی از یک طرح جامع برای آوارگی فلسطینیان به ویژه جوامع ساکن در دامنه‌های شرقی کرانه باختری است.

اقدامات رژیم اسرائیل در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل اول اسفند ۱۴۰۱ (۲۰ فوریه ۲۰۲۳ ) با صدور بیانیه‌ای رسمی، طرح رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد؛ اقدامی که پس از ۶ سال از آخرین قطعنامه این شورا صورت گرفت و آمریکا نیز در نقش مخالف متحد دیرینه‌اش ظاهر شد. آخرین بار، در دسامبر ۲۰۱۶ دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده به قطعنامه‌ای در شورای امنیت که از رژیم صهیونیستی خواسته بود شهرک‌سازی را متوقف کند، رای ممتنع داد.

- اعتصاب غذای ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

 ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی در اعتراض به حملات وحشیانه و بی‌سابقه نظامیان این رژیم به اسرا، اعتصاب غذای نامحدود خود را آغاز کردند. این امر پس از آن صورت گرفت که یگان‌های سرکوب اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه به شیوه‌ای وحشیانه به بند ۳ زندان نقب یورش بردند و زندانیان این بخش را به مقصد نامعلومی منتقل کردند.

 جمعیت اسیران واعد هم اعلام کرد، این یورش رژیم صهیونیستی طی چند سال اخیر گسترده‌ترین یورش است که دو روز پس از بازدید ایتامار بن گویر، وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی از زندان نقب و صدور دستور تشدید شرایط بازداشت اسیران صورت گرفت. پیش از این بن گویر از برنامه خود علیه اسیران فلسطینی خبر داده بود که می‌خواهد قانون اعدام را برای اسیران متهم به قتل شهرک نشینان یا تلاش برای انجام قتل تصویب کند. چند روز پیش هیئت امور اسیران نسبت به وضعیت بسیار خطرناک داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی مخصوصا با توجه به افزایش تعداد اسیران اداری که اعتصاب غذا کرده‌اند، هشدار داد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو فلسطینیان نوار غزه گردان جنین قدس


( ۲ )

نظر شما :