خبری از «یک قرن عالی» نیست

تشدید وخامت اقتصادی ترکیه

۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۱۳۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پروفسور اوزگور دمیرتاش، کارشناس اقتصادی نیز نسبت به ارقام بالای تورم هشدار داده بود: «من میلیون ها بار و سال ها در مورد این موضوع هشدار داده ام. اما هیچ کس گوش نمی داد.» دولت هیچ تلاشی برای مبارزه با تورم انجام نداده بود.
تشدید وخامت اقتصادی ترکیه

نویسنده: ارکان پهلوان

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان مبارزات انتخاباتی خود به ترکیه قول یک قرن عالی را داد. اما از زمان انتخابات ترکیه در 14 مه و دور دوم در 28 مه، هیچ نشانه ای از این موضوع دیده نمی شود. مردم از مشکلات اقتصادی گسترده در کشور رنج می برند. وضعیت نابه‌سامان اقتصادی را در ارقام فعلی نیز می توان دید. حدود 70هزار کسب و کار کوچک در سراسر کشور در شش ماهه اول سال ورشکست شدند.

مزین شوکین، عضو حزب جمهوری خلق ترکیه و نماینده مجلس می گوید که دلیل این امر بیش از هر چیز افزایش روزانه قیمت ها و افزایش شدید مالیات هاست که شهروندان را بیچاره می کند و دولت رئیس جمهور اردوغان را مقصر این وضعیت خواند و گفت: «قیمت ها هر روز افزایش می یابد! امروز آنها قیمت 240 محصول از جمله روغن، شکر و چای را افزایش دادند.»

سایر ارقام اقتصادی نیز وضعیت نابه‌سامان اقتصادی کشور را تایید می کند. به گزارش موسسه آمار دولتی، تورم سالانه در حال حاضر 47.83 درصد است. اما به نظر می رسد ارقام دولتی چندان درست نیستند: از سوی دیگر موسسه مستقل اقتصادی «انا گروپ» تورم را 122.88 درصد محاسبه کرده است. به گزارش این موسسه، تنها بین ژانویه تا ژوئیه سال جاری، تورم 69.21 درصد افزایش یافته است. مدیر این موسسه خواستار آن شده است که انتشار اطلاعات نادرست برای همه در آینده ممنوع شود.

پروفسور اوزگور دمیرتاش، کارشناس اقتصادی نیز نسبت به ارقام بالای تورم هشدار داده بود: «من میلیون ها بار و سال ها در مورد این موضوع هشدار داده ام. اما هیچ کس گوش نمی داد.» دولت هیچ تلاشی برای مبارزه با تورم انجام نداده بود.

رجب طیب اردوغان در کابینه جدید خود مهمت شیمشک، بانکدار سابق آمریکا را به عنوان وزیر دارایی منصوب کرد و ریاست بانک مرکزی نیز به یک بانکدار آمریکایی به نام حافظ گی ارکان سپرده شده بود. اما تاکنون تیم جدید نتوانسته از روند نزولی اقتصاد یا سقوط ارز جلوگیری کند. در حالی که دلار آمریکا 27 لیر ترکیه قیمت دارد، قیمت یورو نیز 29.65 لیر ترکیه است. یک سال قبل، قیمت این ارزهای خارجی به ترتیب 17.93 لیر و 18.23 لیر بود.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه اقتصاد ترکیه وضعیت اقتصاد ترکیه شکنندگی اقتصاد ترکیه رجب طیب اردوغان سقوط لیر ترکیه سقوط لیر بحران اقتصادی ترکیه


( ۱۶ )

نظر شما :

فرهاد ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۸
ترکیه می‌توانست جز بهترین اقتصادهای دنیا باشد‌. ولی تمرکزشان را به جای توسعه، روی عثمانی گری، پانترکیسم و استفاده از تروریسم داعش و النصره برای تحت فشار قرار دادن همسایگان کردند به جای اینکه با همسایگان روابط دوستانه برقرار کنند. فاشیسم و رادیکالیسم به هر شکلش نهایتا به توسعه منجر نخواهد شد.
خسرو ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۰
معلوم نیست چرا مردم باز به اردوغان رای می‌دهند عده ای می‌گویند چون احزاب مخالفت ، هیچ برنامه مدون اقتصادی ندارند و حساسیت های اسلامی و ملی مردم را نادیده می‌گیرند
قویطاس ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹
به امید نابودی اقتصاد پان ترکیسمها تا گرگهای خاکستری مواجب بگیر به گدای بیوفتن
ساده ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۰
یک دلار ۲۷ لیر برای یک کشور خالی از معادن و نفت و گاز یک دلار نیم میلیون ریال برای کشور سوم جهان ازلحاظ منابع زیززمینی نیم میلیون ریال کجا ۲۷ لیر کجا
بهمن ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۰
ترکیه نه تنها از نظر اقتصادی ، بلکه در سایر زمینه های دیگر هم کشوری ناتوان است. این موضوع در گردهمایی دیروز بریکس تبلور پیدا کرد. جایی که عضویت کشورهایی مثل ایران و مصر و آرژانتین و حتی عربستان و امارات پذیرفته شد. اما درخواست کشورهایی مثل ترکیه و سنگال و ..... پذیرفته نشد و ترکیه را به بریکس راه ندادند.
مجتبی ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۲
ترکیه زیاد قمپوز در می‌کنه ،اصولا در وضعیت امیدواری و ادعا و تبلیغات برای هیچ ،مثال واقعی آن میتوان به ساخت واکسن ضد کرونا بومی ترکیه و تیترهای نجات جهان توسط واکسن کرونا ترکیه (تیتر روزنامه های ترکیه در زمان کرونا )،که هنوز نتوانستند بسازند و صادر کند اما نقل محافل مطبوعات و میزگرد اردوغان و سیاستمداران و کارشناسان تلویزیون ترک است ،اما در حماقت کردن ترکیه شکی نیست مانند حمایت ترکیه از داعش که دامن خودش را گرفت یا هزینه گزاف حمایت از تروریست‌های ترکی قفقازی و چینی و آسیا مرکزی در سوریه و لیبی
ناشناس ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۶
جناب ساده . البته اسمت خوبه ساده . این ترکیه تا حالا چند بار صفرهای جلوی پولش را برداشته شده این .درستش اینه یک دلار = ۲۷۰۰۰۰۰۰۰ لیر ... خوابی یا پرت ؟
علیرضا ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳
سال۹۷ هر دلار ۵.۵ لیر بود و الان بعد ۵ سال شده ۵ برابر .دلار نسبت به ریال ۱۳ برابر شده .
ناشناس ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۱
به علیرضا . تو هم یه چیزی تو مایه همون فردی هستی که تحت عنوان ساده کامنت گذاشته . چرا ترکیه را با ایران مقایسه می کنید . ترکیه باید با کشورهای بدون تحریم مقایسه بشه . با بالا پایین کردن شرایط فقط میشه به یک نتیحه رسید . اگر ترکیه مثل ایران ، چهل سال تحت تاثیر بدترین تحریم تاریخ بود ، الان قطعا به هم نوع خواری افتاده بودند . با حکومت ایران مشکل دارید قبول . دیگه جوانمردی را زیر پا نگذار .
به ایرانی نماها ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۹
شما پان ها اگر با حکومت اذربایجان و علیف و اردوغان مشکل داریم جوانمرد باشین و به ترکها و اذریها اهانت نکنین