انجام تبادل زندانیان و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده

دوشنبه تاریخی...؟!

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۸۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
به موازات ورود سیدابراهیم رئیسی به نیویورک، دیروز دوشنبه ذیل توافق  تهران – واشنگتن، تبادل زندانیان دو طرف و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده انجام شد که مؤید صحت برخی ادعاهای رسانه‌ای بود که هفته گذشته از این تبادل خبر داده بودند. پیرو همین نکته خبرگزاری رویترز پیش از ظهر دیروز گزارش داد که قطر به واشنگتن و تهران اطلاع داده که شش میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران به بانک‌های دوحه منتقل شده است.
دوشنبه تاریخی...؟!

دیپلماسی ایرانی: به موازات ورود سیدابراهیم رئیسی به نیویورک، دیروز دوشنبه ذیل توافق  تهران – واشنگتن، تبادل زندانیان دو طرف و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده انجام شد که مؤید صحت برخی ادعاهای رسانه‌ای بود که هفته گذشته از این تبادل خبر داده بودند. پیرو همین نکته خبرگزاری رویترز پیش از ظهر دیروز گزارش داد که قطر به واشنگتن و تهران اطلاع داده که شش میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده ایران به بانک‌های دوحه منتقل شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که طبق توافق، یک هواپیمای قطری در ایران روز دوشنبه پنج زندانی دوتابعیتی آزادشده به همراه دو نفر از اعضای خانواده آنها را به دوحه انتقال خواهد داد. طبق اخبار این دو نفر، مادر سیامک نمازی و همسر مراد طاهباز بوده‌اند. حوالی بعدازظهر دیروز بود که مجددا خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داد که هواپیمای قطری حامل پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی و دو عضو خانواده آنها با شماره پرواز QTR7313 از شرکت قطرایرویز، تهران را به مقصد دوحه ترک کرد و حدود دو ساعت بعد (۱۷:۴۲ به وقت قطر)، در فرودگاه دوحه به زمین نشست.

تأیید فرزین

ساعاتی پیش از پرواز هواپیمای قطری حامل پنج زندانی دوتابعیتی از تهران، رئیس کل بانک مرکزی هم واریز پنج‌میلیاردو ۵۷۳میلیون‌و ۴۹۲ هزار یورو به حساب شش بانک ایرانی در دو بانک الاهلی و الدخان در قطر را تأیید کرد. به گفته محمدرضا فرزین، شش بانک ایرانی در دو بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات انجام‌شده تمام پرداخت‌ها از طرف کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت. فرزین این را هم عنوان کرد که روز یکشنبه از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب شش بانک ایران فعال شده و امروز (دوشنبه) معادل پنج‌میلیارد‌و ۵۷۳‌میلیون‌و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و دو بانک قطری واریز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد که تمام منابع حاصله، ذخایر بانک مرکزی و پشتوانه ریال هستند که در راستای تقویت ریال استفاده خواهند شد. البته فرزین در پایان به شکایت ایران از کره جنوبی به دلیل عدم دسترسی به وجوه مزبور و کاهش ارزش آن اشاره کرد و عنوان کرد که شکایت تهران از سئول در حال پیگیری است و ادامه خواهد یافت. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت که دسترسی به منابع ارزی ایران در چندین کشور دیگر در حال انجام است که با تحقق قطعی، نتایج آن اعلام خواهد شد.

البته در تشریح بیشتر جزئیات گام اجرائی این تبادل، قبل‌تر ایسنا عنوان کرده بود که «پس از احراز انتقال منابع مالی ایران به قطر از طرف بانک مرکزی ایران، فرایند تبادل زندانیان آغاز می‌شود و محل تبادل هم دوحه، پایتخت قطر، خواهد بود. به همین منظور و طبق توافقات صورت‌گرفته شش حساب‌ بانکی برای شش بانک‌ ایرانی که دسترسی به سوئیفت داشتند، افتتاح شده و واریز در این حساب‌ها انجام خواهد شد. پس از واریز منابع مالی ایران به این حساب‌ها در دو بانک قطری، بانک مرکزی قطر به تهران اعلام می‌کند که این منابع قابل استفاده است. پس از پاسخ کتبی، اقدامات دیگر توافق انجام خواهد شد».

پیرو گفته‌های فرزین، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، هم دیروز و در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود که «به محض آزادی زندانیان، بخش مالی توافق اجرائی خواهد شد و ما در دوحه آماده اتمام روند تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن هستیم». این مقام قطری گفته بود «قبل از حصول توافق مسئولان قطری سفرهای فشرده‌ای به تهران و واشنگتن داشتند. این توافق تضمین‌های متعددی به‌ویژه در زمینه مالی را شامل می‌شود». محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، هم دیروز دوشنبه در واکنش به آزادی پنج جاسوس آمریکایی گفت که از همه شرکا که در موفقیت توافق آمریکا و ایران (در آزادی جاسوسان آمریکایی) نقش داشتند، به‌ویژه سلطنت عمان تشکر می‌کنیم. او در ادامه سخنانش از کمک قطر به هر چیزی که امنیت منطقه و جهان را افزایش می‌دهد، خبر داد و در‌عین‌حال امیدوار بود که توافق آمریکا و ایران درباره مبادله زندانیان، زمینه را برای تفاهمات بیشتر فراهم کند. محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر دولت قطر در امور خارجه، نیز در گفت‌وگو با الجزیره، ابراز امیدواری کرده بود که «اجرای این توافق به تفاهمات گسترده‌تری ازجمله بازگشت به توافق هسته‌ای منجر شود».

ناصر بن حمد آل خلیفه، نماینده سابق قطر در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره هم خاطرنشان کرد که مقامات قطری در دو سال گذشته بین تهران و واشنگتن رفت‌وآمد داشتند تا قرارداد مبادله زندانیان میان دو کشور به امضا برسد. او در این مصاحبه با تأکید بر اینکه نتیجه‌ چنین توافقاتی برای هر دو کشور خوب است، افزود که درعین‌حال این توافق برای منطقه ما نیز خوب است؛ زیرا هرچه بیشتر مشکلات پیرامون خود را حل کنیم، منطقه ما با‌ثبات‌تر می‌شود. ناصر بن حمد آل خلیفه به موضوع نحوه هزینه‌کرد پول‌های بلوکه‌شده هم ورود کرد و گفت «من اطمینان دارم سازوکاری وجود دارد که قطر در آن زمان وارد عمل شود تا مطمئن شود که این پول فقط برای اهدافی که بر سر آن توافق شده است، هزینه خواهد شد».

 بازگشت دو شهروند به ایران

در کنار انتشار اخبار واریز پول‌های بلوکه‌شده به حساب‌های ایران در بانک‌های قطری و هم‌زمان خروج پنج زندانی دوتابعیتی از تهران با هواپیمای قطری، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، هم قبل از ظهر دیروز دوشنبه با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس خود از آزادی پنج شهروند ایرانی در آمریکا خبر داد و نوشت که «پس از یک تلاش موفق تیمی، پنج هم‌وطن ایرانی در زندان‌های آمریکا امروز (دوشنبه) آزاد و دو نفر از آنان از طریق دوحه وارد تهران می‌شوند. ستاد حقوق بشر در کنار دولت و قوه قضائیه در احقاق حقوق ایرانیان خارج از کشور مصمم خواهد ماند»؛ اما این ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور، بود که در نشست خبری دیروز خود به تشریح بیشتر آزادی شهروندان ایرانی در آمریکا اشاره کرد.

این دیپلمات در پاسخ به سؤالی درباره نحوه گام اجرائی تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا به ذکر این نکته پرداخت که «بر‌اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز (دوشنبه) تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند». جالب‌تر اینجا بود که به گفته صریح کنعانی «تنها دو نفر از شهروندان ایرانی آزاد‌شده در آمریکا به کشور باز‌می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و دو نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در کشورهای مختلف ضمن اشاره به اینکه استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های جمهوری اسلامی ایران است و دولت‌ها برای تحقق حقوق ملت، روش‌های سیاسی خود را دارند، از جدیت دولت سیزدهم در قبال موضوع استیفای حقوق ملت ازجمله آزادسازی دارایی‌های مسدودشده گفت. کنعانی در ادامه، بازگشت سرمایه‌های ایران از انگلیس پس از چند دهه را مثال زد و در نهایت به رفع انسداد دارایی‌ها در برخی از کشورها ازجمله کره جنوبی پرداخت که به گفته او دیروز دوشنبه این میزان از دارایی‌های ایران در اختیار دولت و ملت قرار گرفت.

طبق اخبار واصله هم‌زمان با ورود هواپیمای قطری حامل پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی – آمریکایی به فرودگاه دوحه رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران از ورود زندانیان ایرانی به دوحه به منظور اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا خبر داد. نورنیوز در خبر خود عنوان کرد که دو نفر از پنج زندانی آزادشده ایرانی به نام‌های «مهرداد معین انصاری» و «رضا سرهنگ‌پور» که در جریان مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی آزاد شدند و قصد سفر به ایران داشتند، براساس برنامه از پیش تعیین‌شده وارد دوحه، پایتخت قطر، شدند. این رسانه همچنین خبر داد هم‌زمان سه زندانی ایرانی دیگر نیز که ساکن آمریکا بودند، آزاد شدند. مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور، کامبیز عطار کاشانی و کاوه افراسیابی نام پنج تبعه ایرانی است که خبرگزاری‌ها پیش‌تر از آنها به‌عنوان افرادی یاد کرده بودند که تهران خواستار آزادی همه آنها در آمریکا شده بود.

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هم که به همراه هیئت عالی‌رتبه ایران به ریاست سید‌ابراهیم رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، دیروز در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت شهروندان ایرانی آزاد‌شده در آمریکا اذعان کرد که تعدادی از این شهروندان به خاطر اینکه از قبل در آمریکا زندگی می‌کردند، در آمریکا باقی خواهند ماند. البته به گفته باقری‌کنی «ایران و دولت سیزدهم نسبت به سرنوشت تمام ایرانیان حتی ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اهتمام و توجه ویژه دارد». معاون سیاسی وزیر امور خارجه این را هم گفت که «امیدواریم آزادی این زندانیان ایرانی از دست آمریکا باعث شود که آمریکایی‌ها این مسئله را به‌خوبی متوجه شوند که بیش‌از‌این به اقدامات غیرقانونی خود در تحت تعقیب قرار‌دادن ایرانیان به خاطر انجام‌دادن اقدامات قانونی در آمریکا ادامه ندهند».

‌واکنش مبهم و متناقض واشنگتن

با توجه به مجموع واکنش مقامات آمریکایی آنچه بیشتر جلب توجه می‌کرد تناقضات متعدد در مواضع آنها بود. در این بین خبرگزاری فرانسه دیروز (دوشنبه) به نقل از یک مسئول آمریکایی خبر داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن پنج زندانی ایرانی را عفو کرده است. او همچنین به این نکته اشاره کرد که اتهام این پنج ایرانی آزاد‌شده مرتبط با اعمال خشونت نیست؛ دو نفر از آنها در زندان بودند و سه نفر دیگر اتهامی علیه آنها مطرح نیست. این مسئول آمریکایی همچنین درمورد پنج زندانی دوتابعیتی آمریکایی که تهران را به مقصد قطر ترک کرده‌اند، گفت که این افراد مدت کوتاهی در دوحه توقف خواهند داشت و سپس راهی واشنگتن خواهند شد.

البته در ادامه شاهد موضع‌گیری معنادار بایدن هم بودیم. از یک سو رئیس‌جمهور آمریکا دیروز دوشنبه در واکنش به آزادی چند آمریکایی بازداشت‌شده در ایران گفت که امروز بالاخره پنج آمریکایی که در ایران در بازداشت بودند به وطن خود بازمی‌گردند. بایدن در ادامه از امیر قطر و سلطان عمان که در تسهیل توافق مبادله زندانیان با تهران کمک کردند، تشکر کرد. اما در سوی دیگر آن‌گونه که برخی رسانه‌ها پیش‌تر گزارش داده بودند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از مبادله زندانیان با ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه محمود احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات به اتهام آنچه نقش‌داشتن آنها در بازداشت شهروندان آمریکایی دانست، اعمال کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت اکسیوس، تحریم احمدی‌نژاد به دلیل دخالت او در پرونده رابرت لوینسون، مأمور سابق اف‌بی‌آی است که ۱۶ سال پیش در ایران ناپدید شد. در عین حال جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا هم دیروز (دوشنبه) و پس از انتشار خبرها مبنی بر واریز منابع مالی آزادشده ایران از کره جنوبی به حساب‌های ایرانی در بانک‌های قطری و خروج هواپیمای حامل زندانیان دوتابعیتی آمریکایی از تهران، در اظهاراتی گفت که «بعد از بازگشت زندانیان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران نفس راحت خواهیم کشید». ایسنا به نقل از الجزیره گزارش داد که کربی در ادامه مدعی شده، «همچنان به مجازات ایران ادامه خواهیم داد و مسئله بازداشت شهروندان آمریکایی را جدی خواهیم گرفت».

این مقام آمریکایی درباره روند مذاکرات با ایران نیز گفته که «مذاکرات برای رسیدن به توافق با ایران چندین ماه طول کشید که وزارت خارجه آمریکا در طول این مدت فعالیت سختی داشت». سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا خاطرنشان کرد «توافق تبادل زندانیان با ایران را در چارچوب اقدامات اعتمادساز به‌منظور ایجاد روابط بهتر نمی‌دانیم».

کربی همچنین تهدید چهارشنبه هفته قبل خود را تکرار کرد و متذکر شد «اگر ایران در امور غیرانسان‌دوستانه از این اموال استفاده کند، می‌توانیم آنها را توقیف کنیم». این مقام ارشد آمریکایی بیان کرد که «توافق جدید به معنای هیچ‌گونه تغییر در سیاست‌های ما نسبت به ایران نیست و همچنان با اقدامات آن مقابله می‌کنیم».

مذاکره در نیویورک

در کنار اخبار مربوط به گام نهایی تبادل زندانیان و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده، دیروز دوشنبه خبر مهم دیگری هم از زبان کنعانی در نشست خبری مطرح شد که از احتمال انجام مذاکرات تهران – واشنگتن در نیویورک در جریان سفر رئیسی به مجمع عمومی سازمان ملل در این شهر خبر می‌داد. آن‌طورکه سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص اخبار منتشرشده پیرامون برگزاری نشست‌هایی در حاشیه مجمع عمومی برای انجام مذاکرات احیای برجام در جریان سفر هیئت ایرانی به نیویورک گفت، گویا قرار است مذاکراتی، البته با واسطه صورت گیرد که به نظر می‌رسد مکمل مذاکرات انجام‌شده تهران – واشنگتن طی ماه‌های اخیر باشد که نقطه آغازش را امیرسعید ایروانی و رابرت مالی گذاشتند و در ادامه به مذاکرات چراغ‌خاموش دو طرف در دوحه و مسقط با مدیریت برت مک گورک و جیک سالیوان انجامید.

البته ناصر کنعانی در نشست خبری دیروزش هیچ نکته جزئی و شفافی در قبال نحوه انجام این مذاکرات احتمالی در نیویورک مطرح نکرد و صرفا به کلی‌گویی پرداخت. اما طبق برخی اخبار واصله احتمال ادامه گفت‌وگوها با توجه به انجام گام اجرائی توافق تهران – واشنگتن در رابطه با تبادل زندانیان و دسترسی ایران به اموال بلوکه‌شده وجود داد. در همین باره کنعانی هم عنوان داشت، «آقای رئیس‌جمهور شب گذشته (بامداد دوشنبه) به همراه هیئتی عالی‌رتبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شدند و این سفر فرصت بسیار خوبی برای انجام دیدارها و گفت‌وگوهاست».

به گفته سخنگو، «در این سفر علاوه بر سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، ایشان دیدارهای دوجانبه‌ای را نیز با تعدادی از همتایان خود از دیگر کشورها خواهند داشت و در برخی از نشست‌های جانبی نیز حضور خواهند یافت». کنعانی مجددا به کلیدواژه «استیفای حقوق ملت» رجوع کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماسی کاملا پایبند است و از فرصت‌های دیپلماتیک استفاده خواهد کرد، اذعان کرد «براساس علاقه‌مندی طرف‌های مقابل، ایران برای انجام مذاکره و گفت‌وگو برای بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام ملاحظه محدودکننده‌ای ندارد».

دیپلمات ارشد ایران در ادامه کلی‌گویی خود این را هم مطرح کرد که «تهران مسیر رفع تحریم‌ها را در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلماتیک دنبال کرده و به مسیر مذاکره و دیپلماتیک پایبند بوده است». ازاین‌رو از منظر کنعانی، «چنانچه در مسیر دیپلماتیک روزنه‌ای برای رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام باشد، ایران از این روزنه‌ها استفاده خواهد کرد» و در همین چارچوب از دیدگاه آقای سخنگو، «امکان انجام گفت‌وگوها و مذاکرات با واسطه در حاشیه نشست‌ مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد». کنعانی با تأکید مجدد بر اینکه ایران مسیر مذاکره را با جدیت دنبال خواهد کرد، بیان داشت که «تلاش ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه محدود به مسیر مذاکره در چارچوب برجامی نخواهد بود و موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها کما اینکه تا امروز با جدیت دنبال شده و نتایج بسیار خوب داشته، با جدیت در موازات مسیر مذاکره ادامه خواهد یافت».

هم‌زمان با این ادعا از سوی تهران در طرف آمریکایی هم به نظر این تمایل برای ادامه مذاکرات دیده می‌شود، کما اینکه یکی از مقامات ارشد دولت بایدن که نمی‌خواست نامش فاش شود، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که «درِ دیپلماسی بر سر مسئله هسته‌ای ایران همچنان بسته نشده است».

مقام مذکور این را هم گفت که «اگر فرصتی ببینیم، آن را بررسی می‌کنیم اما در حال حاضر چیزی برای گفت‌وگو وجود ندارد». وی در پاسخ به این سؤال که «آیا این هفته و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت‌وگوهای غیرمستقیمی با ایرانیان انجام خواهد گرفت یا نه» بیان کرد که «اگر سؤالتان این است آیا در این هفته برای گفت‌وگویی برنامه‌ریزی شده است، قطعا این‌طور نیست». به نوشته دیلی‌میل، مشخص نیست که آیا این مقام منکر مذاکرات غیرمستقیم شده است یا از عمد در را برای مذاکره باز گذاشته است. البته این مقام دولت بایدن، ذیل توافق دیروز (دوشنبه) ایران و آمریکا، تهدید کرده که «اگر ایرانی‌ها بخواهند پول را جابه‌جا کرده یا از آنها برای کارهایی غیر از تراکنش بشردوستانه‌ استفاده کنند، ما اقداماتی در جهت بلوکه‌کردن اموال انجام خواهیم داد».

با وجود این بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکایی معتقدند توافق اخیر تهران و واشنگتن بهترین معامله برای ایالات متحده نیست و آنها احساس می‌کنند ایالات متحده ممکن است زیاده‌روی کرده باشد؛ بنا بر گزارش خبرنگار الجزیره، منتقدان این توافق در واقع بر این باورند که معامله میان ایران و آمریکا می‌تواند «موجب تشویق بیشتر برای بازداشت آمریکایی‌ها شود». خبرنگار الجزیره افزوده که به باور مخالفان و منتقدان، عملکرد دولت بایدن در قبال تهران بسیار تدافعی بوده و در حال چرخش و عقب‌نشینی است و به گفته آنها، جایگزین چنین توافقی می‌تواند این باشد که این آمریکایی‌ها بقیه عمر خود را در زندان بگذرانند.

بیانیه بایدن ‌‌ در پی توافق

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در رابطه با آزادی پنج جاسوس آمریکایی از ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در پی اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، بایدن ضمن اتهام‌زنی به تهران، بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: امروز پنج زندانی آمریکایی محبوس در ایران بالاخره به وطن باز‌می‌گردند. سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو شهروند دیگر که می‌خواهند ناشناس بمانند، پس از تحمل سال‌ها رنج، بلاتکلیفی و عذاب به‌زودی به عزیزان‌شان ملحق خواهند شد. من از شرکای‌مان در داخل و خارج به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرشان در کمک‌رساندن به ما از‌جمله دولت‌های قطر، عمان، سوئیس و کره جنوبی سپاسگزارم.

وی ادامه داد: من تشکر ویژه‌ای از تمیم بن‌حمد، امیر قطر و هیثم بن‌طارق، سلطان عمان دارم که هر دو طی ماه‌ها دیپلماسی آمریکایی اساسی و سخت به تسهیل این توافق کمک کردند. طبق این توافق، ایران در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار منابع مالی مسدودشده خود در کره جنوبی، پنج جاسوس آمریکایی را از زندان آزاد کرد. آمریکا نیز پنج شهروند ایرانی را که به اتهام دور‌زدن تحریم‌های ایران در آمریکا زندانی بودند، آزاد کرده است.

بایدن عنوان کرد: هم‌زمان با اینکه بازگشت آمریکایی‌ها به وطن را جشن می‌گیریم، کسانی را که بازنگشته‌اند نیز به خاطر داریم. من از ایران می‌خواهم که توضیحات کاملی در رابطه با آنچه برای باب لوینسون رخ داده است، ارائه دهد. خانواده لوینسون نیازمند پاسخ است. امروز ما محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین و همچنین وزارت اطلاعات ایران را مطابق با قانون لوینسون به دلیل دخالت‌هایشان در دستگیری‌های غیرقانونی تحریم می‌کنیم. ما همچنین به اعمال هزینه‌های بیشتر علیه ایران به دلیل اقدام تحریک‌آمیز این کشور در منطقه ادامه می‌دهیم.

لوینسون، شهروند آمریکایی و کارمند اف‌بی‌آی بود که آمریکا مدعی است سال ۱۳۸۵ در ایران ناپدید شده است. وزارت خارجه ایران اما با رد این ادعا تأکید دارد که بنا بر اسناد معتبر، نام‌برده سال‌ها قبل خاک ایران را به مقصد نامعلومی ترک کرده و وزیر امور خارجه وقت آمریکا هم به این واقعیت اذعان کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه عنوان کرد: ما از بازگشت شهروندان‌مان استقبال می‌کنیم و بار دیگر تهدید جدی سفر به ایران را به تمامی آمریکایی‌ها یادآور می‌شویم.

بایدن در ادامه اتهام‌های خود افزود: وزارت خارجه آمریکا از مدت‌ها پیش هشدار داده که «به دلیل تهدید بازداشت‌ها و زندانی‌کردن شهروندان آمریکایی، از سفر به ایران پرهیز کنید. تمامی آمریکایی‌ها باید به این مسئله توجه کنند و اگر این کار را نکردند، انتظار نداشته باشند که بتوانیم آزادی آنها را تضمین کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا در انتها گفت: بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی‌شده به‌طور غیرقانونی به جمع عزیزان‌شان از روز اول یکی از اولویت‌های دولت من بوده است. حال ما چند‌ده نفر از شهروندان‌مان از افغانستان، برمه، هائیتی، روسیه، رواندا، ونزوئلا، غرب آفریقا و دیگر جاها در سرتاسر جهان را به وطن بازگردانده‌ایم. با‌این‌حال همچنان تعداد زیادی از آمریکایی‌ها به‌طور ناحق در روسیه، ونزوئلا، سوریه و سایر نقاط جهان حبس هستند. ما در تلاش‌های‌مان برای وفادار‌ماندن به آنها و خانواده‌هایشان ثابت‌قدم هستیم و تا زمانی که تک‌تک آمریکایی‌های گروگان گرفته شده یا به‌طور غیرقانونی بازداشت شده به وطن بازنگردند، از کارمان دست نخواهیم کشید./شرق

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


( ۳ )

نظر شما :