بغداد به دنبال جایگزین می گردد

گاز ترکمنستان رقیب ایران در عراق

۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۹۹۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
متخصصان با اشاره به اینکه واردات گاز از ترکمنستان، جای گاز ایران را می گیرد، بر اهمیت بهره برداری از گاز عراق به جای واردات، از جمله در میادین اقلیم کردستان تاکید کردند.
گاز ترکمنستان رقیب ایران در عراق

دیپلماسی ایرانی: عراق توافقنامه اولیه ای برای واردات گاز ترکمنستان امضا کرد؛ گامی که متخصصان آن را از لحاظ فنی ممکن می دانند و اشاره کردند که تکمیل خط انتقال گاز از ترکمنستان به عراق دو سال پس از عقد قرارداد نهایی زمان می برد.

متخصصان با اشاره به اینکه واردات گاز از ترکمنستان، جای گاز ایران را می گیرد، بر اهمیت بهره برداری از گاز عراق به جای واردات، از جمله در میادین اقلیم کردستان تاکید کردند.

حمزه الجواهری، کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که روی آوردن عراق به واردات گاز از ترکمنستان از لحاظ فنی ممکن است به گونه ای که انتقال آن از طریق لوله هایی از ترکیه انجام می شود.

الجواهری افزود که احداث خط برای دریافت گاز از ترکمنستان به بیش از 2 سال زمان آن هم پس از امضای توافق نهایی نیاز دارد و این به جزئیات توافق از جمله حجم و طول لوله ها و هزینه آن و سایر اقدامات فنی بستگی دارد.

این کارشناس حوزه نفت گفت که واردات گاز از ترکمنستان مساله واردات گاز از ایران را به طور کامل به پایان می رساند، چرا که گاز وارداتی از ترکمنستان برای فعالیت همه نیروگاه های برق کافی است بنابراین شاید شاهد سنگ اندازی در مسیر این پروژه از سوی برخی طرف های سیاسی باشیم.

به گزارش میدل ایست نیوز، پیش از این وزارت نفت عراق از توافق اولیه با ترکمنستان برای واردات گاز از این کشور به منظور تامین نیازهای نیروگاه های برق عراق خبر داده بود.

دو طرف یادداشت همکاری در این خصوص آماده کردند و انتظار می رود، این یادداشت همکاری تا پیش از پایان سال جاری امضا شود.

گفتنی است وزارت برق عراق در دسامبر 2022 اعلام کرد که عراق با قطر و ترکمنستان برای واردات گاز در راستای تامین کمبود حاصل در کشور مذاکره می کند اما همچنان به گاز ایران نیاز مبرم دارد.

عراق بدهی خود به ایران بابت واردات گاز از این کشور و بدهی های از پیش مانده را در نیمه سال جاری و همزمان با تصویب قانون حمایت اضطراری امنیت غذایی پرداخت کرد.

دولت عراق در ژوئیه امسال توافقی با ایران برای تهاتر نفت با گاز امضا کرد. این توافق پس از مذاکرات چند روزه ایران و عراق و برای حل مشکلات ناشی از تحریم های امریکا که مانع از پرداخت بدهی عراق به ایران می شد، امضا شد.

اخیرا و با افزایش دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد، دسترسی به برق کاهش یافت و شماری از شهرهای عراق در خاموشی کامل قرار گرفتند و از طرفی دیگر، صاحبان ژنراتورهای خصوصی نیز به قیمت و ساعات دسترسی به برق طبق توافق صورت گرفته، پایبند نبودند.

از طرفی دیگر کوفند شیروانی، کارشناس حوزه انرژی و نفت در گفت‌وگو با العالم الجدید گفت که عراق به مقادیر زیادی گاز طبیعی برای فعالیت نیروگاه های برق خود به ویژه در فصل تابستان نیاز دارد و در حال حاضر گاز و برق را از ایران و با هزینه بسیار بالا وارد می کند اما بهترین راه حل، افزایش بهره برداری و سرمایه گذاری گاز طبیعی در عراق است.

شیروانی تاکید کرد که گزینه های دیگر واردات گاز، قطر و ترکمنستان است اما بهترین راه حل، تسریع در سرمایه گذاری در میادین گاز عراق است و این امر میلیون ها دلار به خزانه حکومت باز می گرداند.

وی افزود که راه حل دیگری نیز وجود دارد که آن همکاری با اقلیم کردستان عراق است، چرا که میدان گازی در آنجا وجود دارد که سرمایه گذاری شده و حدود 400 میلیون فوت مکعب در روز گاز تولید می کند از این رو می توان با هماهنگی با اربیل تولید و سرمایه گذاری در حوزه گاز را افزایش داد.

براساس اطلاعات اداره اطلاعات انرژی امریکا، عراق 629 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی سوزانده و دلیل آن ناکارآمدی خطوط لوله و زیرساخت ها است.

این در حالی است که این مقدار از گاز سوزانده شده، برای تامین انرژی 3 میلیون منزل کفایت می کند.

اطلاعات بانک جهانی نیز حاکی از آن است که میادین نفتی عراق تجهیزات جمع آوری گاز را ندارد و این مساله منجر به سوزاندن 18 میلیارد متر مکعب گاز همراه نفت (مشعل) در سال می شود.

براساس ارزیابی های بین المللی، این مقدار از سوزاندن گاز، 2.5 میلیارد در سال برای عراق یا معادل 1.55 میلیارد متر مکعب گاز در روز یا معادل 10 برابر گاز وارداتی از ایران برای عراق هزینه دارد.

میادین گاز همراه نفت و طبیعی در اکثر استان های نفت خیز عراق وجود دارد، به گونه ای که 70 درصد در میادین بصره، 10 درصد در میادین کرکوک و 20 درصد در مناطق شمالی و غربی کشور قرار دارد.

منبع: العالم الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: گاز گاز ایران صادرات گاز صادرات گاز ایران صادرات گاز ایران به عراق ترکمنستان عراق و ترکمنستان ایران و ترکمنستان


( ۱۴ )

نظر شما :

Bs ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۲
یکی به این متخصصان بگه همون گاز ترکمنستانم باید از ایران به عراق سوآپ بشه.حالا حالاها به گاز و شبکه ی گازی ایران نیاز دارین؛)