بی سابق ترین محاصره

حملات جنون آمیز

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۲۳۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در ادامه تحولات فلسطین که ابتدای هفته جاری و با عملیات طوفان الاقصی شروع شد، مهم‌ترین موضوع دیروز به سخنان نژادپرستانه یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و به دنبال آن محاصره بی‌سابقه نوار غزه و حملات بی امان صهیونیست ها به این باریکه باز می گردد؛ اتفاقی که علاوه بر واکنش بین المللی و منطقه‌ای با واکنش سازمان ملل هم روبرو شد و آن را مغایر با قوانین دانست. 
حملات جنون آمیز

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در ادامه تحولات فلسطین که ابتدای هفته جاری و با عملیات طوفان الاقصی شروع شد، مهم‌ترین موضوع دیروز به سخنان نژادپرستانه یواف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و به دنبال آن محاصره بی‌سابقه نوار غزه و حملات بی امان صهیونیست ها به این باریکه باز می گردد؛ اتفاقی که علاوه بر واکنش بین المللی و منطقه‌ای با واکنش سازمان ملل هم روبرو شد و آن را مغایر با قوانین دانست. 

گالانت در نشستی در فرماندهی جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر کرده و در اظهاراتی گستاخانه که مشابهش دیده و شنیده نشده بود گفت، «در آنجا نه برق، نه آب، نه گاز و نه غذا وجود نخواهد داشت، ما در حال جنگ با حیوان‌هایی انسان‌نما هستیم و بر این اساس برخورد می‌کنیم.» این جملات نژادپرستانه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان الاقصی، عملا به معنای چراغ سبز برای نسل کشی تمام عیار ساکان غزه قلمداد می شود که تا لحظه تنظیم گزارش و طبق آمارها بیش از ۷۰۰ نفر به دلیل تجاوزات هوایی به شهادت رسیده اند.

در مقابل جنبش حماس به اظهارات واکنش نشان داد. ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس با اشاره به اظهارات گستاخانه یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره قطع آب، غذا و برق به روی ساکنان نوار غزه و اهانت به آنها با توصیفشان با عبارت «حیوان‌های انسان‌نما» اظهار کرد: این سخنان وزیر جنگ صهیونیستی فراتر از رفتار نازی‌ها و نژادپرستی بی‌شرمانه بوده و متعلق به رویکرد گروهک‌ها است. سخنگوی حماس در ادامه تاکید کرد: اظهارات گالانت مستلزم موضعگیری روشنی از سوی جامعه جهانی و مسئولان حقوقی بین‌المللی است.

در راستای گفته های سخنگوی جنبش حماس، رژیم صهیونیستی وارد جنگ ایجاد قحطی و گرسنگی در غزه شده و مانع ورود مواد غذایی به این شهر می‌شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم خبر داد که یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دوشنبه دستور قطع فوری آب غزه را داد و گفت که برق و سوخت غزه نیز شنبه قطع شده است. وی گفت که رژیم صهیونیستی اقدامات خود را علیه غزه به سطح محاصره فراگیر و منع ورود مواد غذایی رسانده است. رژیم صهیونیستی همچنین حملات زیادی را به بازارها و زیرساخت غزه انجام داده است. 

-    حملات جنون امیز

با تحقیری که سران و مقامات رژیم صهیونیستی به واسطه عملیات طوفان الاقصی متحمل شده‌اند و بی‌شک این شکست‌ تا سال‌ها گریبان آنها را خواهد گرفت، این رژیم در یک رفتار جنون آمیز و از همان روز شنبه حملات موشکی، هوایی و پهپادی به نوار غزه را در دستور کار قرار داده که دیروز سه شنبه نوار غزه‌ای که تحت محاصره کامل بود و برق، آب، غذا و گاز بر روی ساکنانش قطع شده بود آماج تجاوزات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی بود. در نتیجه بمباران یک ساختمان مسکونی که دفاتر مطبوعاتی در غرب شهر غزه در آن واقع شده بود، پنج شهروند از جمله سه خبرنگار در بامداد دیروز سه‌شنبه شهید شدند.

سلامه معروف، رئیس دفتر رسانه‌ای دولت غزه، شهادت خبرنگاران سعید الطویل و محمد صبح که بر اثر هدف قرار گرفتن هواپیماهای اشغالگر هنگام پوشش خبری تخلیه یکی از ساختمان‌های در معرض تهدید بمباران در غرب به شهادت رسیدند، تسلیت گفت.این در حالی است که همکار دیگرشان هشام النواجحه نیز که در کنار آنها بود و به شدت زخمی شده بود پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.  منابع فلسطینی اعلام کردند که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون شش خبرنگار به شهادت رسیده‌اند. این شش تن عبارتند از: محمد الصالحی، عکاس خبرگزاری«السلطه الرابعه»، ابراهیم لافی، عکاس خبرگزاری «عین میدیا»، اسعد عبدالناصر شملخ، سعید الطویل، سردبیر سایت خبری «الخامسه» و محمد صبح و هشام النواجحه دو عکاس خبری هستند.

در این راستا الجزیره تصاویری از اثرات بمباران صهیونیست‌ها را پخش کرد که یونیفورم خبرنگاران را آغشته به خون نشان می‌داد و روزنامه‌نگاران در حال گریه و دعا برای همکاران خود که در نتیجه حمله صهیونیست‌ها به زمین افتاده‌اند، دعا می‌کردند. هم چنین منابع محلی گزارش دادند که هدیل برکه همسر البریم، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی پس از بمبران خانه خانواده وی در بنی سهیلا، در جنوب نوار غزه، جان باخت. 

رژیم صهیونیستی چهار آمبولانس را که برای انتقال مجروحان در منطقه عبسان الکبیره حضور داشتند، بمباران کرد. بامداد دیروز سه شنبه، جنگنده‌های رژیم اشغالگر چندین هدف از جمله یک برج مسکونی، دو مسجد، دو خانه و یک قبرستان را در نوار غزه بمباران کردند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در پی حملات صهیونیست‌ها به غزه و کرانه باختری، تاکنون ۷۸۸ نفر در غزه و ۱۸ نفر در درگیری‌های کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند  که ۱۴۰ نفر از آنها کودک هستند. تعداد زخمی‌های غزه نیز به ۴۱۰۰ تن افزایش یافت. شدت حملات تا جایی بود که صدای اعتراض شهرک نشینان صهوینیست هم درامد. در همین راستا رسانه‌های صهیونیستی نیز اعلام کردند، شهرک‌ نشینان سدیروت از نابودی زیرساخت‌ها و قطعی برق و کم آبی و نبود مواد غذایی شکایت دارند. مساحت شهرک سدیروت ۵ کیلومتر مربع است و در یک کیلومتری نوار غزه و شهر بیت حانون در فلسطین واقع شده است. این شهرک در سال ۱۳۳۰ در اراضی روستاهای آواره نجد و حوج ایجاد شد.

اما حملات هوایی تنها بخشی از جنایات صهیونیست ها در غزه است. در سوی دیگر قایق‌های جنگی به شکل هیستریک بندر غزه و اطراف آن را بمباران کردند. خبرنگار الجزیره پیشتر گزارش داده بود که قایق‌های مسلح رژیم صهیونیستی بامداد سه شنبه سواحل غزه را با موشک بمباران کردند. بمباران از سمت دریا همزمان با حملات هوایی هواپیماهای اشغالگر به مناطق مختلف نوار غزه بود. طبق گفته خبرنگار المیادین، قایق‌های اشغالگران در حملات خود به اطراف بندر غزه از بمب‌های فسفری استفاده کردند.

-    واکنش سازمان ملل

با محاصره کامل و تمام عیار غزه و حملات به ساکنان این باریکه، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، حملات رژیم صهیونیستی به غزه، مدارس و برج‌های مسکونی را هدف گرفته و منجر به قربانی شدن غیرنظامیان شده است.طبق نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل همچنین تصریح کرد، محاصره غزه باعث وخامت بیشتر اوضاع می‌شود و بر فعالیت مراکز پزشکی تأثیر می‌گذارد.

این نهاد حقوق بشری از کشورهای بانفوذ خواست تا بحران میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان را مهار کنند. از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که در نتیجه حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه چهار مدرسه و هشت مرکز پزشکی متحمل ضرر شده‌اند. آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از شهادت دو تن از کارکنان این نهاد و پنج دانش‌آموز خبر داد. آنروا همچنین اعلام کرد، طی ساعات گذشته بیش از ۱۸۷ هزار تن در سرتاسر نوار غزه آواره شده‌اند. ینس لایرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل (اوچا) در گفتگویی مطبوعاتی در ژنو اعلام کرد، تعداد آوارگان در نوار غزه از روز شنبه به شدت افزایش یافته و حملات جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه از شنبه موجب آوارگی بیش از ۱۸۷ هزار ۵۰۰ تن در این منطقه شده و بیشتر آنها به مدارس آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی) پناهنده شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت نیز با اشاره به اینکه ذخیره تجهیزات پزشکی در نوار غزه تمام شده، ایجاد یک گذرگاه انسانی به سمت نوار غزه را خواستار شد. سازمان ملل سه‌شنبه از وارد آمدن خسارات سنگینی به چهار مدرسه و هشت مرکز درمانی در حملات به نوار غزه خبر داد.

هم چنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد که بازبینی کمک‌های اتحادیه اروپا به فلسطین که توسط کمیسیون اروپا اعلام شده، پرداخت‌های مقرر به آن‌ها را به حالت تعلیق درنمی‌آورد. راشا تودی به نقل از جوزپ بورل نوشت، تعلیق این کمک‌ها به آزار و اذیت مردم فلسطین می‌افزاید، به منافع اتحادیه اروپا در منطقه آسیب می‌زند و شبه‌نظامیان را بیشتر جسور می‌کند. اولیور ورهلی، کمیسیونر اتحادیه اروپا در حوزه گسترش و سیاست همسایگی روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به حملات به رژیم صهیونیستی گفت که «شرایط همانند گذشته نمی‌تواند ادامه پیدا کند.» وی گفت که این اتحادیه تمامی پروژه‌های خود برای مردم فلسطین به ارزش ۶۹۱ میلیون یورو را «مورد بازبینی» قرار خواهد داد. این مقام اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که «ارسال منافع مالی به فلسطین به حالت تعلیق درخواهد آمد.»

-    ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان غزه توصیه کرد به مصر بروند

به دنبال افزایش حملات زمینی، هوایی و دریایی صهیونیست ها در غزه و محاصره کامل این باریکه، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به ساکنان غزه توصیه کرد از طریق گذرگاه رفح به مصر بروند. در این باره شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از وب‌سایت عبری زبان «ynet»  اعلام کرد که ریچارد هیشت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که در حال فرار از حملات هوایی این ارتش هستند، پیشنهاد داد به مصر بروند. این مقام صهیونیستی به رسانه‌های خارجی گفت: مطلع هستم گذرگاه رفح در حدفاصل غزه و مصر هنوز باز است.

قبل تر هم  محمد عبدالفاضل شوشا، فرماندار استان سینای شمالی در مصر، روز دوشنبه به اسپوتنیک گفت: اگر لازم شود، گذرگاه مرزی رفح را برای انتقال مجروحان فلسطینی باز می‌کنیم. این مقام مصری همچنین ابراز کرد که در روز یکشنبه محموله‌ای حاوی کمک‌های پزشکی اضطراری از طریق این گذرگاه به فلسطین تحویل داده شده است. این فرماندار گفت: به تمامی بخش‌ها دستور داده‌ام که باتوجه‌به شرایط موجود، آمادگی مقابله با هر بحرانی را داشته باشند.

در حالی مقامات صهیونیست و مصری از باز شدن گذرگاه رفح می گویند که وزارت داخلی غزه دیروز سه شنبه  اعلام کرد: هواپیماهای اشغالگر روز دوشنبه ورودی گذرگاه زمینی رفح بین طرف فلسطینی و مصری را پس از تعمیر مجدد آن بمباران کردند. دو کارمند این گذرگاه نیز زخمی شدند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هدف گیری از خروج و ورود مسافران جلوگیری می‌کند. وزارت داخلی غزه از فلسطینی‌ها خواست سمت فلسطینی گذرگاه رفح را به دلیل وجود تهدیدات امنیتی و تهدید بمباران تخلیه کنند.

البته بر خلاف آنچه فرماندار استان سینای شمالی در مصر گفته بود برخی منابع عالی رتبه مصر درباره توصیه ارتش رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها برای فرار به سمت مرزهای مصر و مهاجرت دسته‌جمعی آنها هشدار دادند. برخی مسئولان امنیتی این کشور تاکید کردند که روند کار (ورود و خروج) در گذرگاه رفح به دلیل حمله به این گذرگاه در سمت غزه متوقف شده است. علاوه بر این برخی منابع مصری در گفت وگو با رادیوی «القاهره» اظهار کردند: مصر از زمان تشدید اوضاع در اراضی اشغالی به موضوع بی‌اعتنا نبوده و رایزنی‌های خود را با تمامی طرف‌های موثر جامعه جهانی برای توقف تنش و جلوگیری از ریخته شدن خون فلسطینی‌ها افزایش داده است.

منابع یاد شده تاکید کردند: این رویکرد قاهره بلندمدت بوده و در گذشته نیز به همه درباره خطرات این موضعگیری و پیامدهای آن برای اصول مساله فلسطین هشدار داده است. آنها در ادامه نیز با تاکید بر اینکه نقض حاکمیت مصر مجاز نیست، گفتند: فراخوان‌ها برای کوچ، خطرناک بوده و ضامن تخلیه نوار غزه از ساکنانش و نابودی مساله فلسطین است. همچنین این منابع، مسئولان رژیم صهیونیستی را مسوول ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای کمک به ساکنان غزه دانستند و بر لزوم واکنش منطقی و توقف فوری عملیات نظامی تاکید کردند. افزون بر این نکات، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده تل‌آویو، مصر را تهدید کرده هر کاروانی که از طرق گذرگاه رفح، کمک وارد غزه کند را هدف قرار می‌دهد.

-    پاسخ مقاومت

در برابر حملات و تجاوزات صهیونیست ها، محور مقاومت فلسطین هم در اشکال مختلف دست به پاسخ زده است. از بامداد دیروز سه شنب و پس از نفوذ اعضای حماس به منطقه کفار سعد در نوار غزه، درگیری‌های مسلحانه آغاز شد. رسانه‌ها گزارش دادند که اعضای حماس برای مانع تراشی در مسیر نیروهای صهیونیست منطقه سعد را با خمپاره گلوله باران کردند. به گفته این رسانه‌ها، بالگردهای نظامی صهیونیست‌ها نیز برای پشتیبانی از اشغالگران وارد درگیری در چهارراه سعد شدند و گلوله باران خمپاره همچنان ادامه دارد.

منابع عبری گزارش دادند که پس از نفوذ رزمندگان مقاومت به شهرک‌ها و درگیری‌ها، دستوراتی به شهرک نشینان در کفار سعد در غلاف غزه داده شد که در پناهگاه‌ها بمانند. ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید، تجهیزات نظامی بسیاری را به غلاف غزه گسیل کرده است. نظامیان بی‌شماری نیز در مرزهای مشترک با غزه مستقر هستند. ارتش رژیم صهیونیستی افزود: به واسطه تانک‌ها دیواری آهنین در منطقه حائل با غزه ایجاد کرده‌ایم و هر که به آن نزدیک شود، کشته خواهد شد.

هم چنین منابع عبری دیروز سه شنبه اعلام کردند که نیروهای زبده «گردان‌های قدس» با خودروهای استتار شده وارد غلاف غزه شدند. روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: برخی از خودروهای مورد استفاده نیروهای زبده گردان‌های قدس که به غلاف غزه یورش بردند، به خوبی استتار شده و شبیه خودروهای پلیس صهیونیستی بودند. گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی هم اعلام کرد، تیپ طولکرم دست به عملیات نفوذی قهرمانانه در داخل شهرک عیناف زد و در جریان آن برج نظامی در شهرک مذکور مورد حمله قرار گرفت و به طور کامل به تصرف مبارزان این گروه درآمد. طبق بیانیه تیپ طولکرم تعدادی از شهرک نشینان نیز هدف قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن تعدادی دیگر شد. البته پاسخ مقاومت محدود به غزه نبود. منابع محلی گزارش دادند، نیروهای مقاومت با تیراندازی گسترده به ایست بازرسی نظامی «سالم» در غرب شهر جنین حمله کردند. این منابع گفتند، نیروهای مقاومت پس از انجام ماموریت به سلامت از محل خارج شدند.

شاید مهم ترین موضوع به بیانیه گروه مقامت «عرین الاسود» باز گردد که عموم فلسطینیان در کرانه باختری را به خیزش سراسری علیه اشغالگران فراخواند. عرین الاسود اعلام کرد که نبرد طوفان الاقصی نبرد همه فلسطینیان و به یاری خداوند نبرد آزادسازی فلسطین است و همه باید از مرحله دفاع به مرحله حمله منتقل شوند. عرین الاسود اعلام کرد که ساکنان کرانه باختری ساعت ۷ شامگاه دیروز به وقت فلسطین در یک طوفان انسانی برای حمایت از مقاومت در غزه بیرون خواهند آمد. این گروه تمامی گروه‌های مقاومت در کرانه باختری اعم از جنین، نابلس، قدس، رام الله، طوباس، اریحا، الخلیل، بیت لحم و دیگر شهرها را به رویارویی مسلحانه با اشغالگران و وارد کردن ضرباتی سخت به آن‌ها فراخواند.

-    پاسخ حزب الله

پاسخ گروه های مقاومت نه تنها محدود به نوار غزه نبود که حتی محدود به فلسطین هم نبود. در این راستا شامگاه دوشنبه درگیری هایی در مرز لبنان با اراضی اشغالی هم صورت گرفت که در نتیجه آن، سخنگوی ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی از کشته شدن سرهنگ علیم سعد جانشین فرمانده تیپ ۳۰۰ در لشکر الجلیل در جریان درگیری در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خبر داد. گردان‌های قدس پیشتر مسؤولیت عملیاتی را که بعدازظهر دوشنبه در جنوب لبنان در مرز با فلسطین اشغالی انجام شد، بر عهده گرفت و کشته شدن دو افسر صهیونیست و زخمی شدن تعدادی از نظامیان را اعلام کرد. گردان‌های قدس نیز شهادت دو تن از مبارزان خود که در جریان درگیری با اشغالگران به شهادت رسیدند، تایید کرد. گردان‌های قدس در لبنان اعلام کرد که دو تن از مبارزان این گروه روز دوشنبه در جریان عبور از مرز شمالی با فلسطین اشغالی شهید شدند. 

گردان‌های قدس در بیانیه‌ای گفت: ریاض قبله و حمزه حسن موسی در مسیر عبور از مرز شمالی با فلسطین اشغالی شهید شدند. حزب‌الله لبنان هم اعلام کرد که درپی حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، پنج نفر از مبارزانش به شهادت رسیدند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان دیروز سه شنبه گزارش داد که یک موشک پادگان رژیم صهیونیستی را در مقابل شهرک جنوبی رمیش واقع در مرز لبنان و فلسطین هدف قرار داد. اشغالگران نیز در پاسخ حومه شهرک را بمباران کردند.خبرنگار المیادین افزود: ارتش رژیم صهیونیستی شهرک‌های مجاور مرز لبنان را خالی کرد. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که مقاومت اسلامی لبنان یک موشک ضد تانک به «مرز در شمال» شلیک کرده است. مقاومت اسلامی لبنان - حزب‌الله شامگاه دوشنبه پادگان «برانیت» که مرکز فرماندهی لشکر الجلیل است و پادگان «آویویم» که مرکز فرماندهی یک گردان وابسته به تیپ غربی است را هدف قرار داد.

همزمان با درگیری در جبهه شمالی، گال هیرش، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که به تازگی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به عنوان مسؤول پرونده اسرا و مفقودین در نوار غزه منصوب شده است نسبت به تحولات دوشنبه شب در مرزهای لبنان و شمال فلسطین اشغالی ابراز نگرانی کرد. وی با هشدار نسبت به احتمال ورود حزب‌الله لبنان به نبرد «طوفان الاقصی» گفت: ورود حزب‌الله به نبرد، صحنه را تغییر خواهد داد. وی در این باره افزود: ما باید هرکاری که می‌توانیم را انجام دهیم تا مانع از چنین چیزی شویم چراکه در صورت چنین اتفاقی نبرد برای ما به شدت دشوار خواهد شد. گال هیرش که تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه یدیعوت آحارونوت هم هست، تاکید کرد که رویارویی با حزب‌الله لبنان متفاوت از مقابله با جنبش حماس است. او در ادامه اذعان داشت که اقدامات حماس بسیار چشمگیر است؛ اما نیروهای حزب الله لبنان مهارت جنگی بسیار بالایی دارند و مقابله با آنها سخت خواهد بود.

در این بین ارتش رژیم صهیونیستی دیروز سه شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان نظامیان این رژیم در جریان درگیری با جنبش حماس به ۱۲۴ سرباز و افسر رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی در سایت رسمی خود اسامی ۳۸ نظامی دیگر را که از شنبه گذشته در جریان درگیری با مبارزان حماس به هلاکت رسیدند، منتشر کرد و به این ترتیب تعداد سربازان اسرائیلی کشته شده در این درگیری‌ها به ۱۲۴ سرباز و افسر رسید. در یک آمار کلی تر طی عملیات طوفان الاقصی که از روز شنبه توسط گردان‌های القسام علیه رژیم صهیونیستی آغاز شده است، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ صهیونیست کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن نیز زخمی شده‌اند.

کلید واژه ها: اسرائیل حماس حزب الله لبنان نوار غزه یوآو گالانت بنیامین نتانیاهو فلسطین


( ۶ )

نظر شما :