اهمیت «دیدار رئیسی و السیسی» از نگاه تحلیلگر عرب

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۵ کد : ۲۰۲۳۰۲۹ سرخط اخبار

یک تحلیلگر سیاسی عرب در اظهاراتی به اهمیت دیدار روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض پرداخت.

به گزارش ایسنا، هانی سلیمان، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور ایران در اظهاراتی گفت که دیدار عبدالفتاح السیسی و ابراهیم رئیسی، روسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست ریاض به‌دلیل برخی مسائل بسیار مهم بود زیرا این دیدار اولین دیدار سران دو کشور بعد از مدت‌ها دوری به‌شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المصری الیوم با اشاره به تحولات اخیر در روابط تهران و قاهره تاکید کرد که در دوره اخیر به‌ویژه بعد از بازگشت روابط ایران و عربستان و همچنین نزدیک شدن روابط تهران با کشورهای عربی خلیج(فارس) پیام‌های مثبتی میان دو کشور رد و بدل شد و گام‌های متعددی در راستای نزدیک شدن روابط برداشته شد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه این دیدار باید مسائل مذکور را عملی کند، خاطرنشان کرد: به نظر من این دیدار به‌ویژه در سایه چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش و جایگاه ایران در این مسائل، منجر به پیشرفت گسترده در تقویت روابط و بازگشت کامل آن بین دو کشور می‌شود.

وی در بخش دیگری تاکید کرد: دعوت از ایران برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در این زمان، مساله‌ای بسیار مهم است زیرا ایران کشوری مهم و ابزارهای موثر را در اختیار دارد، از سوی دیگر قاهره نیز یک وزنه سیاسی و دیپلماتیک به‌شمار می‌رود و می‌تواند در بسیاری از روابط و پرونده‌ها تاثیرگذار باشد و منجر به تحقق تفاهمات مثبت در سطح سیاسی و امنیتی شود.

هانی سلیمان در ادامه گفت: دیدار السیسی و رئیسی برای دو کشور مهم است زیرا بر روند بازگشت روابط و گسترش آن در آینده تاکید دارد، همچنین با توجه به تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی، این دیدار پیام‌هایی برای خارج به‌ویژه آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی مبنی بر تقویت همبستگی و نزدیکی طرف‌های منطقه‌ای دارد و خطری برای رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود و امور را از کنترل و سیطره آمریکا خارج می‌کند.

وی همچنین گفت که دیدار سران ایران و مصر کانون هماهنگی مهم در نشست ریاض و در سطح سیاسی به‌شمار می‌رود.

این تحلیلگر سیاسی عرب تاکید کرد که ایران و مصر پرونده‌های زیادی دارند که نیازمند نزدیکی و تفاهم است از جمله پرونده‌های سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی و اگر در این پرونده‌ها تفاهماتی حاصل شود فرصتی بزرگ برای بازگشت کامل روابط ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به سیگنال‌های مثبت و جدی از سوی ایران گفت: با توجه به جایگاه سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی مصر، قاهره کلید بازگشت روابط ایران با بسیاری از کشورهای عربی و آفریقایی است و این امر به سود دو کشور خواهد بود.

این تحلیلگر عرب معتقد است که روابط ایران و مصر گسترش خواهد یافت و چه بسا با برقراری روابط اقتصادی در چارچوب محدود به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا و به طور همزمان عدم به چالش کشیدن دولت آمریکا آغاز شود و بعد از آن گسترده‌تر خواهد شد و روابط فرهنگی، سیاسی و امنیتی را نیز در بر خواهد گرفت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در مورد دیدار اخیر روسای جمهور ایران و مصر در ریاض گفت: دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت.

کنعانی با بیان اینکه ما ارزیابی مثبتی از دیدار  انجام شده داریم، گفت: در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد. 
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در این جلسه مقرر شد که وزیران امور خارجه دو کشور به دیدارها و برداشتن گام‌های متقابل در مسیر تقویت همکاری‌ها مبادرت کنند .

وی افزود: ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض ، در دیدار آقای «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر با تاکید بر ضرورت اتحاد کشورهای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با کشور دوست مصر ندارد.

رئیس‌جمهور برگزاری نشست صلح در قاهره را ابتکاری مثبت توصیف کرد که کشورهای غربی مانع به نتیجه رسیدن آن شدند و افزود: نشست صلح قاهره می‌توانست نقطه عطفی در پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها در قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه باشد، اما کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی همانگونه که اجازه ندادند شورای امنیت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی اقدام موثری در توقف این جنایات انجام دهند، مانع ثمربخشی این نشست نیز شدند.

رئیسی با بیان اینکه انتظار عمومی این است که گذرگاه رفح گشوده شود تا مساعدت‌های جهانی به سمت غزه سرازیر شود، اظهار داشت: بر همگان آشکار است که این آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع گشوده شدن گذرگاه رفح برای امدادرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هستند، اما بالاخره باید بر این مانع‌تراشی‌ها غلبه کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه اراده سیاسی قطعی ما برای ایجاد روابط واقعی با ایران است، گفت: برای این امر وزرای مربوطه را مأمور کرده‌ایم تا پیگیر روابط عمیق بین دو کشور باشند.

رئیس جمهور مصر تصریح کرد: در مورد فلسطین، مصر کشوری است که بیش از دیگران از پیامدهای این موضوع آسیب دیده است.


( ۷ )

نظر شما :