تداوم برخورد با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران منتقد در اقلیم کردستان

شمال عراق زندان منتقدان بارزانی شده است

۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۳۲۵۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سلیمان احمد در ۲۵ اکتبر هنگام بازگشت از شمال و شرق سوریه در گذرگاه مرزی سمالکا بازداشت شد. شش روز پس از بازداشت احمد، پلیس دهوک، وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق، دستگیری وی را تایید و عنوان کرد که بازداشت او ارتباطی با فعالیت‌ های روزنامه ‌نگاری ‌اش ندارد. با این حال جزئیات بیشتری از وضعیت و دلایل بازداشت این فرد به خانواده وی اعلام نشده است.
شمال عراق زندان منتقدان بارزانی شده است

دیپلماسی ایرانی: در این سال‌ها بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مکرر به فسادهای موجود در اقلیم شمال کردستان عراق اعتراض و انتقاد کرده‌اند، اما متاسفانه آزادی بیان در این منطقه شوخی ای بیشتر نیست.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، منطقه اقلیم کردستان شمال عراق که روزی نماد دموکراسی در منطقه و کشورهای عربی به حساب می آمد، اکنون به یکی از نمادهای برخورد سرکوب‌گرانه با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تبدیل شده و اخیراً نیز در همین چارچوب نگرانی‌هایی در مورد سلیمان احمد، سردبیر روژنیوز، افزایش یافته است.

گفتنی است سلیمان احمد، سردبیر سرویس عربی روژنیوز، بیش از ۱۸ روز است که توسط نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق بازداشت شده و هیچ تماس یا اطلاعی به خانواده یا نمایندگان قانونی وی ارائه نشده است.

سلیمان احمد در ۲۵ اکتبر هنگام بازگشت از شمال و شرق سوریه در گذرگاه مرزی سمالکا بازداشت شد. شش روز پس از بازداشت احمد، پلیس دهوک، وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق، دستگیری وی را تایید و عنوان کرد که بازداشت او ارتباطی با فعالیت‌ های روزنامه ‌نگاری ‌اش ندارد.

با این حال جزئیات بیشتری از وضعیت و دلایل بازداشت این فرد به خانواده وی اعلام نشده است.

روژنیوز هم در این میان با انتشار بیانیه‌ای برای سلامتی احمد بسیار ابراز نگرانی کرده و حزب دموکرات کردستان عراق را برای جان و امنیت سردبیر خود مسئول دانسته و خواستار آزادی فوری و شفاف‌سازی وضعیت او شده است.

لازم به یادآوری است به دلیل فسادهای گسترده مالی و سیاسی در منطقه اقلیم کردستان شمال عراق و ساختار سیاسی آن با محوریت خاندان بارزانی، بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مکررا به این فسادها اعتراض و انتقاد کرده اند و سپس توسط نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، مدت‌هاست که محافل رسانه‌ای با انتشار تصاویر و اطلاعاتی نسبت به فساد مالی و رانت‌خواری گسترده خاندان بارزانی اطلاع رسانی کرده‌اند اما مرتبا رسانه ها و روزنامه نگاران منتقد سرکوب شده اند و به زندان افتاده اند و در موارد بسیاری مورد شکنجه واقعه شده اند.

کلید واژه ها: مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق اقلیم کردستان مسعود احمد بازداشت روزنامه نگاران سرکوب آزادی بیان سرکوب منتقدان


( ۳ )

نظر شما :

کردستان ۰۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۱
شمال عراق اسم دارد.
کوروش ۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۶
چقدر خوب است که نگران جان روزنامه نگاران و خبرنگاران میشوید! میدانید بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان بر اساس جمعیت کجاست؟ ترکیه! درباره آن حرفی ندارید؟
خسرو ۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۹
روژنیوز به پ ک ک نزدیک است و در شمال عراق جنگ قدرت بین بارزانی ها و پ ک ک مشهود است سلیمان احمد قدرت بارزانی ها را به چالش می کشد و بدان جهت قضیه ربطی به روزنامه نگاری ندارد تهیه کننده نوشته بالا و بیشتر کامنت نویسان پانکرد سمپات پ ک ک هستند و اختلاف اصلی آنجاست که بارزانی ها با سیاست پراگماتیک بدنبال حفظ حاکمیت شان هستند (با اینکه استقلال کردستان را میخواهند) ولی پ ک ک بدستور اربابان غربی و صهیونیست عمل می‌کند
ایرانی ۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۵
ما سابقه شما کاربر خسرو ملقب به کامران و علی و آتیلا و ... را می‌دانیم که سمپاد اسرائیل و تروریسم داعشی و ترکی و پانترکیسم و مغولیسم و تورانیسم هستید.