ظهور و سقوس معمر

شش اشتباه مرگبار قذافی

۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۷۱۶ اخبار اصلی کتابخانه
بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: کتاب «ظهور و سقوط قذافی» با ترجمه بیژن اشتری از سوی نشر ثالث تجدید چاپ شده است.
شش اشتباه مرگبار قذافی

نویسنده: بیژن اشتری، نویسنده و مترجم

دیپلماسی ایرانی: کتاب «ظهور و سقوط قذافی» با ترجمه من از سوی نشر ثالث تجدید چاپ شده است. گفتم شاید حوصله خواندنش را نداشته باشید، آن را در قالب مطلب زیر (شش اشتباه مرگبار قذافی) برای خوانندگان خلاصه کردم :

یک) قذافی زمانی در لیبی به قدرت رسید که جمعیت این کشور یک و نیم میلیون نفر بود و تولید نفت خامش روزی سه میلیون بشکه. با این جمعیت کم و این پول هنگفت می‌شد لیبی را به بهشت روی زمین تبدیل کرد اما قذافی ترجیح داد که تقریبا همه این درآمد هنگفت را صرف حمایت از گروه‌های تروریستی در چهار گوشه جهان کند.

دو) اوج قساوت قذافی، قتل عام تقریبا سه هزار زندانی سیاسی در زندان ابوسلیم طرابلس بود. اینها زندانیانی بودند که مشغول گذراندن احکام زندانشان بودند. سال ها بعد، دادخواهی خانواده‌های همین قربانیان جرقه انقلاب علیه قذافی را زد و دودمان او را بر باد داد.

سه) قذافی برای بیش از چهل سال مشغول مهندسی اجتماعی در کشورش بود. مردم لیبی عملا در حکم خوکچه‌های آزمایشگاهی او بودند. هیچ دیکتاتوری به اندازه قذافی بنیان ها و ساختارهای متعارف سیاسی و اجتماعی را زیر و رو نکرد. این تجربیات احمقانه که زیر نام انقلاب انجام می‌شد جز مصیبت و فاجعه چیز دیگری به دنبال نیاورد.

چهار) قذافی به دلیل حمایتش از تروریسم بین الملل و عدم تحویل بمب گذار هواپیمای پان آمریکن، که مرگ حدود دویست انسان بیگناه را موجب شده بود، مردم لیبی را به تحمل تحریم‌های بین‌المللی وادار کرد.این دوره تحریم ها حدود ده سال طول کشید که ماحصل آن پایین آمدن سطح رفاه عمومی، فقیر‌تر شدن مردم و افزایش نارضایتی عمومی از رژیم بود.

پنج) قذافی گرچه پی برده بود که بدون اصلاحات اقتصادی و سیاسی رژیمش دوام پیدا نمی‌کند و به جناح اصلاح‌طلب رژیمش هم اجازه فعالیت داده بود اما از پشت پرده چوب لای چرخ آنها می‌گذاشت و نهایتا هم بساط آنها را کاملا برچید و با این کار بر شدت نومیدی و نارضایتی عمومی افزود.

شش) قذافی عاقبت پس از چهل و دو سال حکمرانی با مردمی روبه رو شد که علیه او به پا خاسته بودند. او تصمیم به سرکوب آنها گرفت. او چنین ارزیابی کرده بود که آمریکا و انگلستان به دلیل تجربیات ناگوار اخیرشان در افغانستان و عراق حاضر به دخالت نظامی در لیبی نخواهند شد و لذا او می‌تواند با خیال راحت مردم لیبی را سرکوب کند. اما این ارزیابی‌اش کاملا غلط از کار درآمد و شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاک لیبی به دولت های غربی اجازه دخالت نظامی در لیبی را داد. مردم لیبی هم تحت حمایت نیروی هوایی نیروهای غربی توانستند قذافی را ساقط کنند.

کلید واژه ها: معمر قذافی سقوط معمر قذافی بیژن اشتری لیبی طرابلس


( ۳۳ )

نظر شما :

سید ویگن آل داوود ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۱
چقدر قصه قذافی برای ما ایرانیها آشناست ،چقدر رنگ وبوی دیکتاتورها شبیه هم است. در جسم ضعیف انسان چه اژدهای مخوفی پنهان شده. اشتهای سیری ناپذیر این اژدها قادر است تمام مخلوقات روی زمین را ببلعد.
پرنیا ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۵
اکثر این 6اشباه قذافی بعلاوه فسادورانت ورشوه وبی عدالتی وبهره کشی از مردم وتنگ کردن حلقه آسایش وآرامش وعقب ماندگی کشوروزندگی لاکچری وبی قانونی مسئولان ودروغ گویی شان وسرمایه گذاری در خارج مثل کانادا....در ایران ماکه رایج شده فقط کشورماراخدا.درایت رهبری.غیرت مردمی ونیروهای مسلح مخصوصا سپاه حفظ کرده
ابراهیم قدیمی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۱
جریان سیاسی جهانی مانند یک روخانه نا ارام است۔ برخلاف جهت این رودخانه نمی توان شنا کرد۔میتوان در کنار رودخانه خارج از اب به حرکت در جهت مورد علاقه ادامه دااد و حتی دوید۔ پرزیدنت قذافی یک خود شیفته با دانش سیاسی محدود بود که گرابش های مردمی از حود نشان میداد۔ وبدون قدرت وتوجه به نیازهای داخلی ومنطقهای بدون دانستن فن شنا داخل رودخانه شد۔جریان اب رودخانه هم اورا به سنگ کلوخ داخل رودخانه زد و از بین رفت۔یک سیاستمدار نبود۔
رهگذر ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۹
این وقت شب انرژی بیان اشتباهات مطلب نیست(شاید بعدا همین جا ذکر کردم) ولی فعلا جا داره به جناب اشتری فقط یک نکته رو یادآوری کنم: نتیجه دخالت خارجی و هرج و مرج چه بود؟ سرزمینی دوپاره با دو دولت، جنگ داخلی، آوارگی و رنج مردم(ماجرای سیل چند وقت قبل رو که خاطرتون هست؟) و کشوری که زمین بازی قدرتهای خارجی شده. از روسیه تا ترکیه و امارات!
احمد ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۵:۰۲
از نظر روانشناسی ادمهای کم ظرفیت اگر به قدرت برسند فکر میکنند خدا عالم را برای انها افریده انچنان اسب قدرت انها را برمیدارد که کنترل را از دست میدهند و فدای اشتباهات خودشان میشوند قضیه اشناییست ؟
امیر از کانادا ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۲۰
نویسنده این کتاب در مرکز مطالعات امنیتی، و مرکز مطالعات خاورمیانه در کینگز کالج لندن در انگل ستان شاغل است! قذافی در سالهای پایان حکومتش میگفت چرا یک میلیارد مردم قاره آفریقا مانند اروپا پول و ارتش مشترک ندارند؟ اگر قذافی مانند کره شمالی چند تا موشک اتمی داشت، شیاطین بچه کش عبری-عربی-غربی با چاقو آن کار شنیع را با این پیرمرد آفریقائی نمیکردند. وسلام