حزب الله در یک قدمی جنگ؟!

فاز جدید تحرکات واشنگتن در لبنان

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۹۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی حزب الله لبنان به عنوان بازیگر تمام کننده در جنوب لبنان در حال نقش افرینی است که در مقابل تلاش های واشنگتن برای تشدید فشارها بر حزب الله هم وارد فاز جددی شده است. پس از سفر ناموفق آموس هوکشتاین به منطقه و گفت گوهای بی نتیجه وی با مقامات لبنانی و صهیونیست، این بار یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر اخیر خود به شهر بیروت مقام‌های لبنانی را تحت فشار قرار داده تا جلوی «نقل و انتقال پول به حماس از طریق لبنان» را بگیرند.
فاز جدید تحرکات واشنگتن در لبنان

حسین فاطمی، روزنامه نگار

 دیپلماسی ایرانی: به موازات بن بست در مذاکرات قاهره هم چنان تنش در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی ادامه دارد و حزب الله لبنان اهرم فشار خود را برای کنترل جنایات صهیونیست ها در نواز غزه دارد. در تازه ترین دور حملات حزب الله، رسانه‌ها دیروز یکشنبه از شلیک ده‌ها موشک از جنوب لبنان به پایگاه‌های صهیونیستی در الجلیل علیا خبر دادند. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین و پشتیبانی از مقاومت قهرمان و در پاسخ به تجاوزات دشمن صهیونیستی به روستاها در جنوب و منازل غیرنظامیان که آخرین آن حمله به شهرک خربه سلم و شهادت یک خانواده لبنانی بود، مقاومت اسلامی لبنان شهرک «مرون» را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار داد.

رسانه‌های عبری و شبکه الجزیره نیز پیشتر گزارش دادند حزب‌الله لبنان تعداد زیادی موشک به سمت منطقه «مِرون» شلیک کرد. به نقل از الجزیره، آژیرهای هشدار در الجلیل علیا و جبل الجرمق به صورت مکرر به صدا درآمد. خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد ۳۶ موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه‌های صهیونیست‌ها در الجلیل علیا شلیک شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد ۱۲ موشک از جنوب لبنان به پایگاه نظامی در جبل الجرمق شلیک شد. این در حالی است که به گزارش رسانه‌های عبری بیش از ۵۰ موشک از جنوب لبنان به سمت الجلیل شلیک شد. این خبرنگار افزود موشک‌های رهگیر رژیم صهیونیستی در آسمان روستاهای مرزی در بخش میانی جنوب لبنان منفجر شدند. خبرنگار المیادین نیز اعلام کرد توپخانه دشمن اطراف شهرک الهباریه در جنوب را هدف قرار داد و بار دیگر آژیرهای خطر از شهرک‌های الجلیل شنیده شد.

به دنبال این حملات، حزب‌الله لبنان ساعاتی بعد ضمن اعلام ادامه حملات موشکی تاکید کرد که طی عملیاتی جدید با ۲ پهپاد تهاجمی به مواضع توپخانه اسرائیل در عرعر حمله و نقاط مورد نظر را با دقت هدف قرار گرفته است. مقاومت اسلامی لبنان این را هم بیان داشت که، «مبارزان ما پایگاه رامیا و تجهیزات آن را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند و مستقیماً به آنها ضربه زدند.» حزب‌الله لبنان همچنین افزود با موشک‌هایی مقر نظامی برکه ریشا و تجمع نظامیان صهیونیست را هدف قرار داد که مستقیما به اهداف مورد نظر اصابت کردند. این حزب در عین حال تاکید کرد که با ۲ پهپاد تهاجمی مقرهای توپخانه‌ای صهیونیست‌ها را در عرعر هدف قرار داده که با دقت به اهداف مورد نظر برخورد کردند. در حالی که خبرنگار الجزیره گفت که در پی نفوذ مشکوک پهپادی از لبنان، آژیر خطر در اصبع الجلیل به صدا درآمد. رادیو ارتش اشغالگر پیشتر گزارش داد: «آژیرهای خطر در کریات شمونه و اطراف آن پس از نفوذ مشکوک پهپادهایی به صدا درآمدند.»

در همین حال رسانه‌های عبری گزارش دادند، ناظران زن صهیونیستی که بر مرزهای اراضی اشغالی فلسطین با لبنان نظارت دارند، از حدود دو هفته پیش نسبت به شکست‌های نظامی سربازان صهیونیست در مقابل مقاومت لبنان هشدار داده‌اند. البته منابع لبنانی هم از توطئه رژیم صهیونیستی علیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب این کشور (یونیفل) و پیشنهادها غرب با هدف تضعیف نقش این نیروها پرده برداشت. به گزارش ایسنا، یک منبع لبنانی گفت‌وگو با روزنامه کویتی «الانباء» هشدار داد: «تلاش‌های بی‌وقفه‌ای از سوی اسرائیل در جریان است تا نیروهای یونیفل را در موقعیت رویارویی با محیطی که در آن فعالیت می‌کنند، قرار دهد.»

-    فاز جدید تحرکات واشنگتن

در حالی حزب الله لبنان به عنوان بازیگر تمام کننده در جنوب لبنان در حال نقش افرینی است که در مقابل تلاش های واشنگتن برای تشدید فشارها بر حزب الله هم وارد فاز جددی شده است. پس از سفر ناموفق آموس هوکشتاین به منطقه و گفت گوهای بی نتیجه وی با مقامات لبنانی و صهیونیست، این بار یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر اخیر خود به شهر بیروت مقام‌های لبنانی را تحت فشار قرار داده تا جلوی «نقل و انتقال پول به حماس از طریق لبنان» را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جسی بیکر»، معاون دستیار امور آسیا و خاورمیانه وزارت خزانه‌داری آمریکا روزهای پنجشنبه و جمعه به دیدار سیاستمداران و مقام‌های بخش مالی لبنان رفت. یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا که نامش را فاش نکرد به این خبرگزاری گفت که بیکر به طرح «نگرانی‌های ویژه» نزد مقام‌های لبنانی درباره «نقل و انتقال پول به جنبش حماس از طریق لبنان و نقل و انتقال وجوه گروه حزب‌الله» پرداخته و خواستار «تدابیر فعال» برای مقابله با آن شده است.

این مقام ادعا کرد این گروه‌ها برای پرداخت دستمزد نیروها و اجرای عملیات‌های نظامی خود به این وجوه نیاز دارند و بدون آن نمی‌توانند به اهدافشان برسند. به گزارش آسوشیتدپرس، بیکر همچنین خواستار آن شد که لبنان «شرکت‌های خدمات مالی نامشروع که در پی چهار سال بحران اقتصادی، سقوط نظام بانکداری رسمی، تبادل پولهای غیرقانونی و عملیات‌های نقل و انتقال پولهای غیرمجاز شکوفا شدند» را سرکوب کند. این شرکت‌ها در کنار اقتصاد نقدی که طبق برآورد بانک جهانی حدود ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی لبنان را به خود اختصاص داده باعث ارائه میانبرهایی برای افراد و گروه‌هایی که حضورشان در نظام مالی رسمی طبق تحریم‌های آمریکا ممنوع شده همچون حماس و حزب‌الله می‌شوند.

ولید کیلانی، سخنگوی حماس در لبنان گفت درباره این مساله اطلاعی ندارد. حلیم برتی، سخنگوی بانک مرکزی لبنان گفت که دیدار مقام‌های این سازمان با بیکر را تایید می‌کند و دیدارهای آنها «بسیار مثبت»‌ بوده است. او اظهار کرد بانک مرکزی لبنان در حال ایفای نقش خود برای قاعده مند سازی کسب‌وکارهای دارای مجوز در بخش خدمات مالی بوده و کسب‌وکارهای فعال بدون مجوز «در حوزه صلاحیت ما نیستند» و نیروهای نظامی باید با آن برخورد کنند.

-    شکست آمریکا در لبنان

با تووجه به آنکه اوشنگتن هنوز قادر به ایجاد بازدارندگی در حزب الله لبنان نشده است، وبگاه آمریکایی «Providence» هم نوشت‌ که امریکا باید به این حقیقت اعتراف کند که سیاست آن در برابر لبنان شکست خورده است. به نوشته این رسانه آمریکایی حملات حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی در واکنش به حملات به غزه نه تنها باعث کشته‌شدن تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها شده بلکه به کوچاندن تعداد زیادی از شمال اراضی اشغالی نیز منجر شد. ریچارد آرمیتاج، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت حزب‌الله از توانمندی‌هایی بالاتر از کشورها برخوردار بوده و بیش از ۱۵۰ هزار موشک دارد که بسیاری از آن‌ها هدایت شونده هستند و در این زمینه بسیار بهتر از حماس و جهاد اسلامی فلسطین است؛ بر این اساس، نبرد با حزب‌الله در سطح و دامنه‌ای متفاوت برای ارتش رژیم صهیونیستی خواهد بود. آمریکا دستکم ظاهرا برای جلوگیری از بروز درگیری بزرگتری در شمال اراضی اشغالی تلاش می‌کند و اواخر اکتبر ۲ ناوهواپیمابر و ۲ فرستاده به منطقه فرستاد تا برای جلوگیری از بروز جنگی گسترده‌تر میان این رژیم و حزب‌الله تلاش کند اما این تلاش‌ها ناکام ماند. در واقع آنچه نمایان شد، شکست‌های پیاپی سیاست خارجی آمریکا در لبنان است و آمریکا بدون اینکه مانع از جنگ شود، آن را محتمل کرد.

رسانه آمریکایی در پایان نوشت آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر به تازگی طرحی را با تکیه بر نیروهای مسلح لبنان و نیروهای یونیفل برای ایفای نقش بیشتری در جنوب لبنان ارائه کردند اما با این حال تقویت چنین چیزی راه‌حل نیست و آمریکا باید به این حقیقت اعتراف کند که سیاست آن در برابر لبنان شکست خورده و پیامدهای خطرناک آن در حال نمایان‌شدن برای همه است؛ همان‌گونه که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی به «آموس هوکشتاین» فرستاده آمریکا گفت «ما در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای هستیم که در آنجا ساعت شنی برعکس خواهد شد.» روزنامه الاخبار هم درباره سفر هوکشتاین به لبنان نوشت او هیچ پیشنهاد جدیدی را با خود نیاورده و به دنبال دریافت تضمین‌هایی از سوی لبنان و آرام کردن تنش میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

کلید واژه ها: حزب الله لبنان آمریکا جو بایدن آموس هوکشتاین اسرائیل نوار غزه بنیامین نتانیاهو حماس فلسطین


( ۲ )

نظر شما :