جزئیات رایزنی‌های سطح بالای امیرعبداللهیان در عشق‌آباد

۰۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۴ کد : ۲۰۲۵۲۵۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سفر خود در سال جدید عازم عشق‌آباد شد و روز پنجشنبه ۹ فروردین‌ماه با رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان و همچنین رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به عشق‌آباد، حسین امیرعبداللهیان در اولین سفر خود در سال جدید عازم ترکمنستان شد تا رایزنی‌های سطح بالا و فشرده‌ای را با مقامات عالی‌رتبه این کشور داشته باشد.

بر اساس کسب اطلاع خبرنگار ایرنا، وزیر امور خارجه صبح پنجشنبه ۹ فروردین‌ماه با قربانقلی بردی‌محمداف رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان دیدار خواهد داشت.

پس از این دیدار، امیرعبداللهیان با سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان رایزنی خواهد کرد.

بعدازظهر پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای ترکمن خود رشید مرداف دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگو در خصوص مسایل مورد علاقه دوجانبه به خصوص مسایل اقتصادی و تجاری، ترانزیت، انرژی و مبارزه با تروریسم از مهم‌ترین موضوعات مورد رایزنی در جریان این دیدارها خواهد بود.

این دیدار و رایزنی‌ها از آن جهت اهمیت دارد که دو کشور با یکدیگر صدها کیلومتر مرز مشترک و پیوندهای نزدیک فرهنگی، دینی و تاریخی دارند. همچنین ترکمنستان دروازه ورود ایران به آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

به همین دلیل مقامات ایران و ترکمنستان در دو و نیم سال گذشته بارها رفت‌وآمدهای دیپلماتیک داشته‌اند به طوری که می‌توان گفت روابط دو کشور یک بار دیگر در دولت سیزدهم احیا و ازسرگیری شده است.

این سفر در شرایطی انجام شده است که اسناد امضا شده بین دو کشور در جریان سفر سال گذشته قربانقلی بردی‌محمداف رهبر ملی مردم و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران به حالت اجرایی درآمده است.

در نتیجه گسترش تعاملات دو کشور در دو و نیم سال گذشته حجم تبادلات اقتصادی از کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار به ۴۶۰ میلیون دلار رسیده است.

با وجود توسعه روابط تهران و عشق‌آباد مقامات هر دو کشور مصمم هستند تا سطح همکاری‌های خود را همچنان ارتقا دهند.

گفتنی است در این سفر کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، دمیرچی‌لو مدیرکل اوراسیا و علیرضا محمودی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.


( ۱ )

نظر شما :