زلنسکی: گام‌به‌گام و ذره به ذره عقب‌نشینی می‌کنیم

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۸ کد : ۲۰۲۵۲۷۹ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه در صورت قطع حمایت‌های آمریکا کشورش ناچار به عقب‌نشینی تدریجی خواهد شد، گفت واشنگتن با حمله به پالایشگاه نفتی روسیه مخالف بوده است.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت در صورت عدم حمایت آمریکا از کی‌یف، اوکراین ناچار به عقب‌نشینی تدریجی خواهد شد.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، زلنسکی گفت: «اگر هیچ حمایتی از سوی آمریکا صورت نگیرد، یعنی ما پدافند هوایی نخواهیم داشت؛ موشک‌های پاتریوت، تجهیزات اختلال در جنگ‌افزارهای الکترونیک و توپ‌های ۱۵۵ میلی‌متری نخواهیم داشت. این بدین معناست که ما گام‌به‌گام و ذره به ذره به عقب می‌رویم.»

زلنسکی همچنین گفت که اوکراین ادوات پدافند هوایی کافی برای رهگیری حملات روسیه را در اختیار ندارد.

او با بیان اینکه اوکراین سعی دارد راهی برای اجتناب از عقب‌نشینی در برابر روسیه پیدا کند، گفت: «نمی‌خواهم روسیه بداند که چه تعداد موشک پدافند هوایی داریم؛ اما... بدون حمایت کنگره (آمریکا) با کاهش شدید موشک مواجه خواهیم بود. این یک مشکل است. ما در حال افزایش سامانه‌های پدافند هوایی خود هستیم، اما این کافی نیست.»

چند ماه است که کنگره آمریکا لایحه بودجه پیشنهادی کاخ سفید برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب نکرده است؛ لایحه‌ای که بخش اعظم آن، یعنی ۹۵ میلیارد دلار به اوکراین اختصاص دارد. گرچه مجلس سنای آمریکا با تصویب این بودجه حمایتی موافقت کرده، اما «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده اجازه مطرح‌شدن آن در صحن مجلس برای رای‌گیری را نداده است.

«آمریکا می‌خواست بیخیال پالایشگاه‌های روسیه شویم؛ با پهپادهای خودمان حمله کردیم»
همچنین به گزارش واشنگتن‌پست، ایالات متحده از زلنسکی خواسته بود از حمله به پالایشگاه‌های نفتی روسیه صرف‌نظر کند؛ درخواستی که مورد پذیرش کی‌یف واقع نشد.

زلنسکی در واکنش به گزارش‌هایی درباره درخواست آمریکا از اوکراین برای اجتناب از حمله به تاسیسات انرژی روسیه گفت: «واکنش آمریکا در این زمینه مثبت نبود؛ (اما) ما از پهپادهای خودمان استفاده کردیم. کسی هم نمی‌توانست بگوید که نکنید.»

زلنسکی در ادامه گفت با توجه‌ به حملات روسیه به شبکه برق اوکراین، «عادلانه» است که نیروهای مسلح اوکراین نیز تاسیسات انرژی روسیه را هدف قرار دهند.

پیش‌تر فایننشال تایمز گزارش داده بود که ایالات متحده از اوکراین خواست از حمله به پالایشگاه‌های نفتی روسیه خودداری کند، زیرا ممکن است این اقدام ثبات بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

مقامات آمریکایی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند، اما مدعی هستند که با حملات اوکراین در داخل خاک روسیه مخالف هستند.

در اوایل ماه میلادی جاری، پهپادهای اوکراینی به دو پالایشگاه نفتی در روسیه حمله کردند که یکی از این حملات توسط روسیه دفع شد. بااین‌حال، در این حمله یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفتی روسیه در «کویبیشفسکی» دچار حریق شد.


( ۵ )

نظر شما :