بی‌اعتنایی پاکستان به هشدار واشنگتن درباره همکاری‌های تجاری تهران-اسلام‌آباد

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۰۲۵۲۸۰ سرخط اخبار

رییس جمهور پاکستان به رغم هشدار اخیر واشنگتن درباره روابط تجاری پاکستان با ایران، بر تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران، به ویژه در حوزه تجارت و بازرگانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، یک هفته پس از آن که آمریکا مخالفت خود را با پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان اعلام کرده و نسبت به اعمال تحریم‌هایی علیه دو کشور در این زمینه هشدار داد، «آصف علی زرداری» رییس جمهور پاکستان در دیدار با «رضا امیری مقدم» سفیر ایران در اسلام‌آباد، بر ضرورت ارتقای تجارت پایاپای و روابط اقتصادی دوجانبه با ایران و در راستای منافع این دو کشور همسایه تاکید کرد.

روزنامه اکونومیک تایمز در این باره گزارش داد که زرداری گفت، پاکستان و ایران فرصت‌های زیادی برای گسترش همکاری اقتصادی دوجانبه در حوزه‌های مختلف دارند.

دولت آمریکا در  ۲۶ مارس (سه‌شنبه گذشته) گفت که از پیشروی پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند و درباره خطر اعمال تحریم‌ها در زمینه تجارت با ایران هشدار داد.

پیشتر، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند «مصدق مالک» وزیر نفت پاکستان گفته اسلام آباد قصد درخواست از دولت آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم‌ها برای پروژه خط لوله گاز پاکستان-ایران را دارد.

پایگاه خبری نیشن پاکستان نیز، دوشنبه گذشته، نوشت مصدق مالک در گفت‌وگوی غیررسمی با رسانه‌ها گفت: «ما به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا خواهیم بود، زیرا پروژه گازی پاکستان و ایران نمی‌تواند بار تحریم‌ها را تحمل کند.»

افزون بر این، روزنامه پاکستانی «داون» در این باره گزارش کرد که پروژه خط لوله انتقال گاز ایران-پاکستان از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار داشته اما چندین سال گرفتار تاخیرهای مکرر و چالش‌ها بر سر تامین بودجه شده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته، به خبرنگاران گفت: «ما همواره به همه توصیه می‌کنیم که معامله کردن با ایران در بردارنده ریسک تماس و برخورد پیدا کردن با تحریم‌های ما بوده و به همه توصیه داریم که این مساله را بسیار محتاطانه در نظر داشته باشند.»

او افزود: «ما از اجرای این پروژه خط لوله حمایت نمی‌کنیم.»

به گفته میلر، «دونالد لو» مقام مسئول امور جنوب و مرکز آسیا در وزارت امور خارجه آمریکا چند روز قبل به یک کمیته کنگره آمریکا همین مساله را گفته است.

با این حال، رییس جمهور پاکستان تعهد خود نسبت به تقویت روابط دوجانبه با ایران را ابراز کرد.

او همچنین خواستار همکاری در راستای برطرف کردن چالش‌های مشترک شد.

سفیر ایران در اسلام‌آباد نیز در این دیدار بر ضرورت افزایش حجم معاملات، همکاری‌های بانکی و ارتباطات در حوزه بازرگانی شد.

او گفت که پاکستان می‌تواند از مسیر ریلی چابهار-زاهدان برای تجارت با آسیای مرکزی و اروپا بهره‌مند شود.


( ۴ )

نظر شما :