از نگرانی رئیس شواک تا فراخواندن گانتس به آرامش

طغیان علیه بی بی

۱۶ فروردین ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۵۳۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
از همان روزهای اول وقوع عملیات طوفان الاقصی بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقد بودند بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگترین قربانیان این عملیات، بنیامین نتانیاهو است. پیرو این نکته تقریباً این واقعیت، مسجل است که مرگ سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی قطعی است و تنها زمان آن مشخص نیست. در این میان طیفی معتقدند که پس از پایان جنگ غزه بی بی باید برای همیشه صحنه قدرت را ترک کند. اما با اوج‌گیری دور جدید اعتراضات شهرک نشینان در اراضی اشغالی به نظر می‌رسد که خداحافظی اجباری نتانیاهو از عالم سیاست پیش از پایان جنگ غزه در حال رقم خوردن است. با توجه به گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان، هم شدت و هم تعداد اعتراضات علیه نتانیاهو به شکل کم سابقه و حتی می توان گفت بی سابقه ای در حال افزایش است. 
طغیان علیه بی بی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: از همان روزهای اول وقوع عملیات طوفان الاقصی بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقد بودند بزرگترین یا حداقل یکی از بزرگترین قربانیان این عملیات، بنیامین نتانیاهو است. پیرو این نکته تقریباً این واقعیت، مسجل است که مرگ سیاسی نخست وزیر رژیم صهیونیستی قطعی است و تنها زمان آن مشخص نیست. در این میان طیفی معتقدند که پس از پایان جنگ غزه بی بی باید برای همیشه صحنه قدرت را ترک کند. اما با اوج‌گیری دور جدید اعتراضات شهرک نشینان در اراضی اشغالی به نظر می‌رسد که خداحافظی اجباری نتانیاهو از عالم سیاست پیش از پایان جنگ غزه در حال رقم خوردن است. با توجه به گزارش‌های رسانه‌های عبری زبان، هم شدت و هم تعداد اعتراضات علیه نتانیاهو به شکل کم سابقه و حتی می توان گفت بی سابقه ای در حال افزایش است. 

در جدیدترین مورد، سه شنبه شب هزاران صهیونیست بار دیگر در اعتراض به نحوه مدیریت جنگ غزه توسط نتانیاهو از ساختمان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تا محل اقامت او تظاهرات کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی به شکل جدی و فوری خواهان برکناری کابینه نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام و امضای توافق درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی شدند. همچنین خانواده اسرای صهیونیستی با در دست داشتن پلاکاردها و تصاویر اسرای خود داخل کنست اعتراض کردند.

در جریان این اعتراضات یکی از نمایندگان کنست نیز با مقصر خواندن نتانیاهو برای همه اتفاقات اخیر، پوستر «تو رییس بودی تو مقصری» را بلند کرد و از تریبون کنست اخراج‌شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش کرد پلیس و خانواده‌های اسرای صهیونیستی در مقابل مقر اقامت نتانیاهو در قدس درگیر شدند. تظاهرکنندگان از موانع پلیس رژیم صهیونیستی عبور کرده و خانه نتانیاهو در قدس اشغالی را محاصره کردند. آنها حصار خانه نخست وزیر را شکستند. در همین رابطه، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی هجوم هزاران صهیونیست به اطراف منزل نتانیاهو و چشم پوشی سرویس شاباک از این اتفاق را غیرقابل قبول دانست و گفت هفته پیش در رابطه‌ با نادیده گرفتن امنیت نتانیاهو به شاباک هشدار داده بود اما شاباک وجود خطر ناامنی علیه نخست وزیر را رد کرده بود. شهرک‌نشینان صهیونیست مدت‌هاست که با انجام تظاهرات پیاپی خواهان برکناری کابینه نتانیاهو و دستیابی به توافق درباره تبادل اسرا هستند.

-    از نگرانی رئیس شاباک تا فراخواندن گانتس به آرامش

شدت و وسعت اعتراضات سه‌شنبه شب در اراضی اشغالی به حدی بود که رئیس شاباک رژیم صهیونیستی تأکید کرد این تظاهرات در قدس و تل آویو نگران کننده است و احتمالا منجر به اوضاعی خطرناک می‌شود. به گزارش ایرنا، رونن بار، رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) اذعان داشت که تظاهرات سه شنبه شب در قدس و تل آویو مرحله جدیدی از بحران است. به گفته او بین اعتراضات قانونی و اعتراضات خشونت آمیز غیرقانونی که به امنیت عمومی آسیب می‌زند، فرق وجود دارد. به دنبال این اظهارنظر رونن بار، عمیحای الیاهو، وزیر صهیونیست خواهان برکناری رئیس شاباک شد و گفت: فردی که در فاجعه امنیتی هفت اکتبر شکست خورده و اجازه شکستن موانع امنیتی اطراف منزل نخست وزیر را داده باید برکنار شود. یک مسؤول در شاباک نیز به روزنامه هاآرتص گفت: اعتراضات روز گذشته در قدس در نزدیکی منزل نتانیاهو از تمام خطوط قرمز عبور کرد. اعتراضات ممکن بود به تیراندازی علیه معترضان منجر شود.

همزمان بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم تأکید کرد اعتراضات علیه نتانیاهو قانونی است، اما نباید خشونت را از هیچ طرفی پذیرفت. گانتس درباره تظاهرات در نزدیکی مقر اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در قدس گفت: قدرت و روحیه جنگی ارتش اسرائیل و سربازان بخش مهمی از قدرت ما در جنگ است، اما وحدت مردم کلید آینده ماست. به نقل از الجزیره، گانتس گفت که نباید خشونت را از هیچ طرفی قبول کنیم. همچنین نباید نادیده گرفتن دستورات پلیس و شکستن موانع را مثل اتفاقی که شب گذشته در قدس رخ داد، بپذیریم. اعتراضات مشروع است و درد قابل درک است اما باید به قانون و قواعد احترام گذاشت. ما برادر هستیم و در لحظات سخت یکی هستیم. نباید به هفتم اکتبر بازگردیم.

-    طغیان علیه بی بی

دور جدید اعتراضات علیه عملکرد بنیامین نتانیاهو تنها محدود به شهرک نشینان و خانواده اسرا نیست، بلکه مقامات نظامی و امنیتی هم به وضعیت کنونی به شدت اعتراض دارند. در این رابطه اسحاق بریک، ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل امروز در یک دوراهی حساس قرار دارد. نتایج اقدامات یا شکست‌هایش سرنوشت آن را تعیین می‌کند؛ خوب یا بد، وجود یا نابودی. متأسفانه این روند به نفع ما نیست. اگر مردم اسرائیل از جای خود بلند نشوند و مقامات سیاسی و نظامی که فاسد شده‌اند، تغییر ندهند، ما در مبارزه برای بقا در اینجا دوام نمی‌آوریم.

وی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر «از بین بردن کامل حماس» را یک «شعار توخالی» توصیف کرد که بر اساس آن مقامات سیاسی و نظامی جنگ را رهبری می‌کنند. به گفته وی این مسئله منجر به از دست دادن اسرا و نابودی دستاوردهای نظامی در نوار غزه، اقتصاد تل‌آویو، کشورهای دوست در جهان و امنیت استراتژیک می‌شود. اسحاق بریک خاطرنشان کرد: نتانیاهو در طول سال‌های حکمرانی‌اش تمام توجهش را به موضوع هسته‌ای ایران معطوف کرد و از استفاده از هیچ ابزاری برای پیشبرد برنامه خود و آسیب رساندن به روابط با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا دریغ نکرد.

وی افزود: نتانیاهو به عنوان نخست وزیر هرگز به مسلح شدن گروه‌های مسلح در اطراف مرزهای ما با صدها هزار موشک، راکت و پهپاد اهمیت نداد. او به موضوع آماده‌سازی ارتش برای مقابله با این تهدید که می‌تواند اسرائیل را از بین ببرد، توجهی نکرد. بریک گفت: در دوره نخست وزیری نتانیاهو، ده‌ها میلیارد شِکِل خرج رزمایش‌های نیروی هوایی از جمله رزمایش مشترک با ارتش آمریکا شد که حمله به رآکتورهای هسته‌ای را شبیه‌سازی می‌کرد. به نظر می‌رسد که تهدید هسته‌ای علیه اسرائیل از بین رفته و با «نابودی کامل حماس» جایگزین شده است. این یک عبارت بی‌اساس است که نتانیاهو هر روز آن را تکرار می‌کند و به تنها موضوع امنیتی مورد توجه او تبدیل شده است.

وی گفت: آیا عاقلانه است نتانیاهو برای نابودی کامل حماس خطرناک‌ترین تهدید استراتژیک علیه اسرائیل را رها کرده و با آن به گونه‌ای رفتار کند که گویی وجود ندارد؟ نتیجه‌گیری ساده و تکان‌دهنده است؛ نتانیاهو تهدیدات علیه اسرائیل را بر اساس منافع شخصی انتخاب می‌کند. او همچنین حاضر است برای حفظ قدرت خود، بزرگترین تهدیدات استراتژیک را مخفی کند. وی افزود: کل مقامات سیاسی و نظامی مانند گله گوسفند او را دنبال می‌کنند. چشم دارند اما نمی‌بینند، گوش دارند اما نمی‌شنوند. آنها درگیر مبارزه برای بقای شخصی پس از شکست وحشتناکی هستند که به خاطر آنها در هفتم اکتبر رخ داد. از نظر آنها، طولانی کردن جنگ با شعار «حماس را به طور کامل نابود کنید» اجازه می‌دهد تا آنچه را که نمی‌توان جلوی آن را گرفت به تعویق انداخت. آنها همچنین مبارزه خود را برای بقا به قیمت از بین رفتن امنیت اسرائیل و شهروندانش ترجیح می‌دهند. آنها ما را به پرتگاه می‌برند.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو بنی گانتس


( ۱ )

نظر شما :