هاآرتص: عقب‌نشینی ارتش از غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن نیت

۲۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۴ کد : ۲۰۲۵۴۵۴ سرخط اخبار

روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از افسران ارشد ارتش اشغالگر نوشت که عقب‌نشینی ارتش از مواضع جنگی در نوار غزه به دلیل خستگی رزمی بوده نه به نشانه حسن نیت نسبت به مذاکرات مبادله اسرا.

به گزارش ایسنا، افسران همچنین خاطرنشان کردند که این درک وجود دارد که تعداد زیادی نیرو در غزه بی‌فایده است و بدون پیشروی در مواضع جدید رزمی، این امر برای جان سربازان خطرناک خواهد بود.

این در حالی است که گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، هر روز از کشته و زخمی شدن سربازان صهیونیست و انهدام خودروهای نظامی آنها خبر می‌دهند و کلیپ‌های ویدئویی از برخی عملیات خود را پخش می‌کنند.

این فرماندهان نظامی گفتند که عقب‌نشینی نیروهای ارتش اسرائیل از جنوب نوار غزه نیز به دلیل «فرسودگی توانایی‌های رزمی و اطلاعاتی در منطقه است و نه به عنوان یک گام اعتمادساز برای آمادگی درخصوص عزیمت هیئت مذاکره کننده به قاهره در تلاش برای ترویج تبادل اسیران».

به نوشته این روزنامه، رهبران نظمی اعلام کردند که عقب‌نشینی تنها بر اساس ملاحظات عملیاتی بوده است که با واقعیت امنیتی روی زمین سازگار است.

آنها گفتند: «این عقب‌نشینی اجرای درخواست آمریکایی‌ها نبود، زیرا انتظار می‌رود از این پس نیروها بر بمباران‌های  غافلگیرانه در منطقه (جنوب نوار غزه) تمرکز کنند، در حالی که عملیات زمینی در شمال نوار غزه ادامه خواهد داشت.»

پس از آنکه ارتش اشغالگر در اوایل روز یکشنبه اعلام کرد از شهر خان یونس عقب‌نشینی کرده، رسانه‌های عبری و بین‌المللی گزارش‌هایی مبنی بر تسلیم شدن اشغالگران در برابر فشار آمریکا درخصوص لزوم آتش‌بس و انعقاد قرارداد تبادل اسرا منتشر کردند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه رژیم صهیونیستی نیز اوایل یکشنبه اعلام کرد که خروج نیروهای ارتش از خان یونس به منظور آماده شدن برای «مأموریت رفح» است.

با وجود هشدارهای بین‌المللی مبنی بر اینکه این اقدام ممکن است منجر به کشتار بسیاری از غیرنظامیان شود، اشغالگران بر حمله به رفح اصرار دارند و مدعی‌اند بدون آن نمی‌توانند در جنگ غزه پیروز شوند.

در سوم دسامبر ۲۰۲۳، ارتش اسرائیل به امید بازپس گیری اسرای صهیونیست در دست حماس به خان یونس حمله کرد، اما بدون دستیابی به هدف خود شهر را ترک کرد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش داد که تنها یک تیپ در نوار غزه باقی مانده است، تیپ «ناحال» که مسؤول تامین امنیت کریدوری است که ارتش برای قطع ارتباط شمال نوار غزه از جنوب ایجاد کرده است تا از بازگشت آوارگان به غزه جلوگیری کند.


( ۱ )

نظر شما :