بورل درباره «فاجعه هسته‌ای احتمالی» در زاپوریژیا هشدار داد

۲۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۵ کد : ۲۰۲۵۴۹۸ سرخط اخبار

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی هشدار داد که حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا تحت کنترل روسیه می‌تواند منجر به فاجعه هسته‌ای شود.

به گزارش ایسنا، این اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد مجموعه‌ای از حملات انجام شده توسط پهپادهای کامیکازه (انتحاری) به نیروگاه هسته‌ای در شهر انرگودار در منطقه راپوریژیا مطرح شد.

روز یکشنبه چندین پهپاد اوکراینی مملو از بمب به بخش‌هایی از این مجتمع از جمله رستوران و محوطه بار حمله کردند. به گفته سرویس مطبوعاتی این نیروگاه، یک پهپاد بالای گنبد راکتور شش سرنگون شد. روز سه‌شنبه، پهپاد دیگری به مرکز آموزشی نیروگاه حمله کرد، جایی که تنها شبیه‌ساز سالن رآکتور در مقیاس کامل جهان در آن قرار دارد.

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: حمله بی‌پروای هواپیماهای بدون سرنشین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر حادثه هسته‌ای خطرناک را افزایش می‌دهد. چنین حملاتی باید متوقف شود. روسیه باید از نیروگاه اتمی زاپوریژیا خارج شود.

بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در سال ۲۰۲۲ و در اوایل درگیری با اوکراین تحت کنترل مسکو قرار گرفت. آژانس انرژی اتمی روسیه (روس‌اتم)، اداره نیروگاه هسته‌ای را پس از الحاق منطقه زاپوریژیا به روسیه پس از همه‌پرسی در پاییز ۲۰۲۲ بر عهده گرفت.

به گزارش راشا تودی، کی‌یف بارها ادعا کرده است که مسکو تسلیحات سنگین را در محوطه این نیروگاه نگه می‌دارد. روسیه هم اوکراین را به گلوله‌باران این تاسیسات و تحریک یک حادثه هسته‌ای بزرگ متهم کرده است.

در رابطه با دور تازه حملات اوکراین به زاپوریژیا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه درباره واکنش غرب به حمله نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه اتمی گفت: احمقانه است که بگوییم حملات به نیروگاه اتمی زاپوریژیا مربوط به رژیم کی‌یف نیست، اما کشورهای غربی نمی‌توانند به این امر بدیهی اعتراف کنند.


( ۱ )

نظر شما :