بایدن: نتانیاهو در رابطه با غزه «اشتباه» می‌کند

۲۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۰۲۵۵۰۰ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آمریکا رویکرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را، در یکی از تندترین انتقادات خود از کابینه صهیونیست‌ها، «یک اشتباه» خواند.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این اظهارات را در مصاحبه‌ای با «یونیویژن» (Univision) بیان کرد، آن هم تنها چند روز پس از حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه کاروان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهانی» که به کشته شدن هفت امدادگر این سازمان آمریکایی منجر شد و موجی از خشم و ناامیدی را در سراسر کاخ سفید و جهان برانگیخت.

براساس متن مصاحبه‌ای که شبکه یونیویژن شامگاه سه‌شنبه منتشر کرد، بایدن گفت: خوب، من به شما می‌گویم، فکر می‌کنم کاری که او (بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) انجام می‌دهد، یک اشتباه است. من با رویکرد او موافق نیستم. من فکر می‌کنم ظالمانه است که آن سه‌ یا چهار وسیله نقلیه توسط پهپادها مورد اصابت قرار گرفته است. آن هم این‌طور نبود که این خودروها در امتداد خط ساحلی باشند یا کاروانی به سمت آنجا حرکت کند.

سه خودروی متعلق به خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی در سه نقطه متفاوت هدف صهیونیست‌ها قرار گرفتند و موسس این نهاد آمریکایی می‌گوید که خودروها تک تک و به صورت سیستماتیک هدف گرفته شدند و این در حالی بود که آنها از قبل تردد خود را به نیروهای رژیم صهیونیستی اطلاع داده بودند.  

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که او از رژیم صهیونیستی می‌خواهد که با آتش‌بس موافقت کند و «هیچ بهانه‌ای» برای عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه وجود ندارد.

بایدن در این مصاحبه گفت: «آنچه من خواستار آن هستم، این است که اسرائیلی‌ها فقط خواستار آتش‌بس شوند و برای شش تا هشت هفته آینده اجازه دسترسی کامل به غذا و دارو را بدهند. من با همه، از سعودی‌ها گرفته تا اردنی‌ها و مصری‌ها صحبت کرده‌ام. آنها آماده عمل هستند. آنها آماده انتقال مواد غذایی هستند. و من فکر می‌کنم هیچ بهانه‌ای برای تامین نکردن نیازهای پزشکی و غذایی این افراد وجود ندارد. اکنون این کار باید انجام شود.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، این اظهارات پیش از آن مطرح شد که ویلیام برنز، رئیس سیا، پیشنهاد جدیدی را به مذاکره‌کنندگان در قاهره که برای تضمین آتش‌بس و معامله توافق اسرا تلاش می‌کنند، ارائه کند.

در بخش دیگری از مصاحبه یونیویژن، بایدن خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، او را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی در ایالات متحده خواند و به اقدامات سلف خود در جریان شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ علیه کنگره ایالات متحده و درخواست‌هایش برای آزادی از زندان دست‌اندرکاران این حمله اشاره کرد.

بایدن در پاسخ به این سوال که «تهدید اصلی برای آزادی و دموکراسی در داخل» چیست، به صراحت پاسخ داد: «دونالد ترامپ.»


( ۴ )

نظر شما :