موقعیت راهبردی ایران؛ دروازه‌ای برای دستیابی کشورهای آسیای مرکزی به بازارهای بین‌المللی

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۲ کد : ۲۰۲۵۹۶۳ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان خاطرنشان کرد: موقعیت راهبردی ایران شرایط منحصر به فردی را به عنوان دروازه‌ای برای کشورهای آسیای مرکزی جهت دستیابی به بازارهای بین‌المللی از مسیر خلیج فارس و اقیانوس هند از طریق بندرعباس و چابهار فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، علیرضا حقیقیان، سفیر کشورمان در تاجیکستان با حضور در آکادمی مدیریت دولتی ریاست جمهوری تاجیکستان و شرکت در نشست مرکز دوستی و همکاری سازمان همکاری شانگهای، در سخنرانی خود در این نشست که به موضوع «آسیای مرکزی – هسته سازمان همکاری شانگهای: فضای صلح و رفاه مشترک» اختصاص داشت، با اشاره به اینکه آسیای مرکزی از نظر ژئوپلیتیکی، در تقاطع تمدن‌ها و قاره‌ها قرار دارد، گفت: از نظر سیاسی، ثبات و امنیت در آسیای مرکزی بسیار حائز اهمیت است. این منطقه از نظر اقتصادی، از ظرفیت‌های زیادی از جمله منابع طبیعی نفت و گاز و مواد معدنی برخوردار است و به عنوان هسته اصلی سازمان همکاری شانگهای بوده و برای صلح و رفاه مشترک در جهانی به هم پیوسته عمل می‌کند.

این دیپلمات کشورمان همچنین افزود: از طریق همکاری‌های ژئوپلیتیکی، گفت‌وگوهای سیاسی، توسعه اقتصادی، ابتکارات حمل و نقل و ترانزیت، همکاری انرژی و تبادل فرهنگی، منطقه می‌تواند مسیری را به سوی آینده‌ای روشن برای مردم خود و جهان به طور کلی ترسیم کند.

حقیقیان ابراز داشت: در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در تسهیل دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد و امکان ترانزیت از این منطقه به سایر نقاط جهان دارای اهمیت است. موقعیت راهبردی ایران که بین آسیای مرکزی و خلیج فارس واقع شده است،  شرایط منحصر به فردی را به عنوان دروازه‌ای برای کشورهای آسیای مرکزی جهت دستیابی به بازارهای بین‌المللی از مسیر خلیج فارس و اقیانوس هند از طریق  بندرعباس و چابهار فراهم می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :