اروپاییها کم آوردهاند
چین، پیروز رقابت بازار خودروی اروپا
نویسنده: جوردین دال (Jordyn Dahl)
دیپلماسی ایرانی: آلمان پس از لغو ممنوعیت موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ توسط کمیسیون اروپا، ادعای پیروزی برای خودروسازان خود را دارد، اما این تغییر به خودروسازان چینی زمان میدهد تا در اروپا و بازارهای نوظهور، حتی بیشتر پیشرفت کنند.
مدیر اجرایی اتحادیه اروپا استدلال میکند که بسته خودرویی رونمایی شده در روز سهشنبه، مرز بین حفظ موضع قوی در مورد آب و هوا و کمک به بخش خودروسازی اروپا برای حفظ رقابت جهانی را درمینوردد. اما سیاستگذاران و تحلیلگران چپگرا میگویند که این بسته هیچ کاری از این دست انجام نمیدهد.
نیلز ردکر، مدیر مشترک مرکز ژاک دلور، گفت: «این بسته هیچ یک از مشکلات ساختاری خودروسازان اروپایی را در اروپا یا در سطح جهانی حل نمیکند. بین تولیدکنندگان خودرو اروپایی و تولیدکنندگان خودرو در چین شکاف تکنولوژیکی وجود دارد. این بسته در هیچ یک از این زمینهها تغییری ایجاد نمیکند.»
صنعت اروپا با مشکلات عدیدهای روبهروست، از جمله اینکه به دلیل رو آوردن مصرفکنندگان به برندهای داخلی که خودروهای برقی بهتری ارائه میدهند، از بازار چین بیرون رانده شده، فروش در داخل کشور کند است و جنگ تجاری فراآتلانتیک به لطف دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، به راه افتاده است.
کمیسیون هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۵ را از ۱۰۰ درصد کاهش نسبت به سطح سال ۲۰۲۱ به ۹۰ درصد کاهش داد و گفت که ۱۰ درصد باقیمانده باید با سرمایهگذاری در فولاد سبز و سوختهای جایگزین جبران شود.
یکی از بزرگترین درخواستهای این بخش، ادامه تولید خودروهای هیبریدی پلاگین، که هم موتور الکتریکی و هم موتور احتراق داخلی سنتی دارند، پس از سال ۲۰۳۵ بود. این مدیر اجرایی موافقت کرد و به خودروهای هیبریدی، موتورهای احتراق داخلی خالص و موتورهای افزایشدهنده برد – موتورهای احتراق داخلی کوچک که برد بیشتری به باتریها میدهند – اجازه تولید داد.
خطر این است که این امر میتواند خودروسازان را تشویق کند تا به جای رسیدن به چین در زمینه خودروهای الکتریکی خالص، به سرمایهگذاری در موتورهای احتراق داخلی یا هیبریدیهای پلاگین ادامه دهند.
ردکر گفت: «این امر به رقابتپذیری اروپا آسیب میرساند و اساساً به چین کمک میکند تا سریعتر پیشرفت کند.»
محمد چاهیم، نماینده پارلمان اروپا از حزب سوسیالیست و دموکرات چپ میانه، روز سهشنبه پس از اعلام این بسته، در یک بحث پارلمانی با صراحت بیشتری اظهار داشت: «این یک هدیه کریسمس برای صنعت خودروسازی چین است.»
کمیسیون سال گذشته خودروهای برقی ساخت چین را با عوارض جدید جریمه کرد، اما به جای اینکه خودروسازان را از بازار اروپا بیرون کند، برندهای چینی با عرضه خودروهای هیبریدی پلاگین که در بین مصرفکنندگان اروپایی محبوب هستند، این عوارض را دور میزنند.
طبق دادههای اشمیت اتوموتیو، سه مدل از ۱۵ مدل برتر پلاگین امسال، برندهای چینی هستند. طبق آخرین آمار فروش از لابی خودرو ACEA، در ۱۰ ماه اول سال، فروش خودروهای هیبریدی پلاگین ۴۳٫۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
همه جا، همه به طور همزمان
در حالی که بسته خودرویی بر آنچه در اروپا قابل تولید است تمرکز دارد، خودروسازان این قاره شرکتهای جهانی هستند که باید در همه جا رقابت کنند.
چین زمانی گاو شیرده خودروسازان آلمانی بود و بیش از دو دهه هزینههای بالاتر اشتغال را در داخل کشور یارانه میداد. اما طی پنج سال گذشته، خودروسازان چینی به لطف سیاستهای دولت به سمت خودروهای تمام برقی رو آوردهاند و مصرفکنندگان نیز از آنها پیروی میکنند. اکنون بیش از ۵۰ درصد از فروش خودرو در چین برقی است.
طبق گزارش جدید Ember، یک اندیشکده انرژی، در ۱۰ ماه اول امسال، خودروهای برقی یک چهارم از فروش جهانی خودرو را تشکیل دادهاند که افزایش چشمگیری نسبت به ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ نشان میدهد.
تغییر به سمت خودروهای برقی در بازارهای نوظهور با پتانسیل فروش قابل توجه، مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی نیز در حال انجام است.
ویتنام و سنگاپور فروش خودروهای برقی بیشتری نسبت به اتحادیه اروپا دارند. در سال ۲۰۲۱، سهم ویتنام از خودروهای برقی کمتر از یک درصد بود. امروز، طبق گزارش، این رقم تقریباً به ۴۰ درصد رسیده است.
کریس هرون، دبیرکل انجمن تجاری E-Mobility Europe، گفت: «بازارهای نوظهور یک جایزه بزرگ هستند که اروپا نمیتواند از دست دادن آن را تحمل کند. بازیگران چینی هر روز در سراسر آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی در حال پیشرفت هستند. مسیر بلندمدت اروپا برای رقابت باید خودروهای برقی باشد.»
منبع: پولتیکوی اروپا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱


نظر شما :