اولين شرکت ايران در اجلاس فائو طى سى سال گذشته

۱۹ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۲ کد : ۲۰۴۲ اقتصاد و انرژی
اجلاس سه روزه سازمان کشورهاى خوار و بار و کشاورزى جهانى در رم آغاز شد. در اين اجلاس که در مورد افزايش قيمت مواد غذايى و مشکلات گرسنگان جهان صحبت مى شود سران کشورهاى عضو اين سازمان حضور دارند.
اولين شرکت ايران در اجلاس فائو طى سى سال گذشته

 اجلاس سه روزه سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی فایو امروز سه شنبه 3 ژوین سال 2008 میلادی کار خود را آغاز کرد. میزبان این اجلاس که تا روز پنجم ژوئن ادامه دارد جورجیو ناپولیتانو رییس جمهور ایتالیا و ژاکویس دیوف رییس سازمان فایو بر عهده دارند. در این اجلاس سران تمامی کشورهای جهان از جمله فرانسه، انگلیس، ونزویلا و دیگر کشورها حضور دارند و این اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در ایران  است که رییس جمهوری ایران در سفری به اروپای غربی در اجلاس این سازمان شرکت می کند.

 

محور سخنان در این اجلاس افزایش قیمت مواد غذایی در جهان و خط مرگ میلیونها انسان در اثر رشد قیمت مواد غذایی و کمبود آن در بسیاری از کشورهای جهان است. رییس سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی فهرست کشورهای آسیب پذیر را تهیه کرده است. طبق گزارش وی 22 کشور جهان در خط آسیب جدی در اثر افزایش قیمت مواد غذایی قرار دارند و هم اکنون بیشتر از 30 درصد جمعیت این کشورها در خطر سوءتغذیه  جدی قرار دارند.از جمله این کشورها می توان به اریتره، نیجر، کوموروس، هاییتی و لیبریا اشاره کرد.

 

برنامه های اصلی اعلام شده برای برگزاری این اجلاس به قرار زیر هستند: جمع آوری  کمکهای مالی برای تامین غذای کشورهای فقیر، توزیع مواد غذایی در کشورهای مختلف دنیا، توسعه کشاورزی و دامپروری و ارایه کود و دیگر مواد مورد نیاز برای این کار، ارایه سوبسیدهای غذایی و انتقال وجوه کمکها از کشورهای صنعتی به کشورهای آسیب پذیر و در نهایت برنامه ارایه غذا به دانش آموزان ، زنان باردار و سالمندان .

 

به گزارش سازمان فایو برای اجرای تمامی این برنامه ها و تلاش برای ریشه کنی فقر، سازمان در این دوره دو ساله به 1.7 میلیارد دلار کمک مالی از طرف دولتهای حاضر در اجلاس نیازمند است.

 

سازمان فایو در نظر دارد در این اجلاس کشور امریکا و دیگر کشورهای صنعتی را به حذف یارانه های تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده در تولید سوخت  مجاب کند. زیرا این یارانه بسیاری از کشاورزان را بر آن داشت تا تولید خود را تغییر دهند و به جای تولید محصولات غذایی، محصولات مورد نیاز برای  تولید این سوختها را به بازار عرضه کنند.

 

محمود احمدی نزاد رییس جمهوری ایران برای اولین بار در سفری به اروپای غربی وارد سازمان فایو می شود . احمدی نژاد در ساعت 14 روز سه شنبه یک سخنرانی در این اجلاس دارد و در مورد مسایل مختلف مرتبط به سخنرانی می پردازد.وی در نظر دارد در این اجلاس سه روزه با پاپ نیز دیدار کند.

 

به گزارش خبر گزاری فرانسه ملاقاتهای رئیس جمهوری ایران در این اجلاس بدون شک بر روابط دو جانبه ایران و ایتالیا تاثیر گذلر خواهد بود. شایان ذکر است ایتالیا بزرگترین صادر کننده اروپایی بعد از آلمان به ایران است و ایجاد اختلال در رابطه دو کشور می تواند تبعات اقتصادی منفی برای ایتالیا داشته باشد.

 

 سازمان فایو

سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی یکی از آژانسهای سازمان ملل متحد است که برای کاهش فقر و گرسنگی در جهان تلاش می کنند. این سازمان با برگزاری جلسات مذاکره و تعیین سیاستهای جهانی به ارایه خدمات غذایی به کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته جهان می پردازد.

 

این سازمان جهانی به کشورهای در حال توسعه کمک می کند تا صنایع کشاورزی ، دامپروری و ماهیگیری را توسعه دهند ونیاز غذایی مردم کشورشان را شخصا برآورده کنند. حصول اطمینان از امنیت غذایی جهان و تامین غذای مورد نیاز مردم جهان از اصلی ترین وظایف این سازمان جهانی محسوب می شود.

 

سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی فایو در روز 16 اکتبر سال 1945 میلادی  در شهر کبک کانادا تاسیس شد. دفتر اصلی این سازمان در سال 1951 میلادی از واشنگتن امریکا به رم پایتخت ایتالیا منتقل شد و تا کنون نیز در همین شهر باقی مانده است. این سازمان 192 عضو دارد .

 

 ایران در روز اول دسامبر سال 1953 میلادی به عضویت این سازمان درآمد.روسای این سازمان از زمان شکل گیری آن تا کنون عبارتند از:

1-       سر جان بوید اور (انگلیس) : اکتبر سال 1945 میلادی تا آوریل سال 1948

 

2-       نوریس ایی دواد ( امریکا): آوریل سال 1948 میلادی تا دسامبر سال 1953

3-       فیلیپ وی کاردون (امریکا) : ژانویه سال 1954 میلادی تا آوریل سال 1956

 

4-       سر هربرت بروالی (انگلیس) :آوریل سال 1956 میلادی تا نوامبر سال 1956

5-       بینای رانجان سن (هند) : نوامبر سال 1956 میلادی  تا دسامبرسال 1975

 

6-       آدیک هندریک بویرا (هلند) : ژانویه سال 1968 میلادی تا دسامبر سال 1975

7-       ادوارد ساوما(لبنان) : ژانویه سال 1976 میلادی تا دسامبر سال 1993

8-       ژاکویس دیوف ( سنگال) : ژانویه سال 1994 میلادی تا کنون

9-      

 

 

ساختار فایو

اعضای سازمان فایو برای بررسی مسایل مختلف مرتبط با عملکرد آن هر دو سال یکبار در رم گردهم می آیند تا بودجه و برنامه های سال های آینده را به تصویب اعضا برسانند. اعضای سازمان فایو شورایی از 49 عضو انتخاب می کنند که هسته اصلی فایو را تشکیل می دهند. این گروه 49 نفری هر سه سال یک بار انتخاب می شوند. اعضا در انتخاباتی دیگر مدیر کل سازمان را انتخاب می کنند تا مدیریت آن مجموعه را برای مدت شش سال بر عهده گیرد.

 

سازمان خوا و بار و کشاورزی جهانی از هشت دپارتمان مختلف تشکیل شده است. این دپارتمانها عبارتند از : دفتر مالی، دفتر کشاورزی، دفتر امور اقتصادی و اجتماعی ، دفتر شیلات، دفتر جنگل داری، دفتر روابط عمومی و اطلاعات، دفتر توسعه پایدار و دفتر همکاریهای فنی .

 

این سازمان از سال 1994 میلادی تا کنون تغییرات زیادی در ساختار عملکردی خود ایجاد کرده است . از جمله این تغییرات می توان کاهش هزینه ها و تغییر مرکزیت فعالیتها و همه جانبه تر کردن آنها اشاره کرد. به موجب این تغییرات سازمان خور و بار و کشاورزی جهانی سالانه 50 میلیون دلار صرفه جویی کرده است .

 

بودجه فایو

بودجه مورد نیاز فایو توسط اعضای این سازمان تامین می شود.  بودجه جمع آوری شده توسط این سازمان در کنفرانسهای دوره ای تمام هزینه های سازمان را پوشش می دهد و ما بقی به صندوق پس انداز سازمان واریز می شود.

 

از سال 1994 میلادی تا سال 2001 میلادی اعضای فایو بودجه این سازمان را کاهش داده و مبلغ آنرا به 650 میلیون دلار رسانیدند. این بودجه در سال 2002/2003 میلادی اندکی بیشتر شد و به 651.8 میلیون دلار امریکا رسید و در سال 2004/2005 میلادی از مرز 749 میلیون دلار گذشت.

 

اعضای فایو بر این باورند علیرغم رشد اسمی بودجه سازمان نرخ حقیقی آن افزایش نیافته است. در نوامبر سال 2005 میلادی کنفرانس مدیریتی فایو بر این مساله رای دادند که بودجه دو سالانه فایو باید به 765.7 میلیون دلار ارتقا یابد. این بودجه ای بود که برای سالهای 2006 و 2007 میلادی تعیین شده بود . اعضای فایو دلیل رشد بودجه این سازمان را رشد تورم و افزایش هزینه ها ذکر کردند.

 

گردهم آیی سالهای اخیر فایو و نتایج آنها

سال 2007

تصویب طرح مبارزه با صید غیر قانونی و بیشتر از استاندارد در کمیته شیلات فایو  به این دلیل که  آسیبهای اقتصادی ، اجتماعی ، بیولوژیکی و زیست محیطی زیادی را ایجاد می کند.

سال 2006

بکارگیری مرکز مدیریت بحران High-Tech فایو برای مبارزه با بیماریهایی از قبیل آنفولانزای مرغی، دیگر بیماریهای حیوانی برای تامین امنیت غذایی انسانها- برگزاری کنفرانس اصلاح کشاورزی و توسعه روستایی در برزیل و ارایه بیانیه برای تحقق این هدف.

2005

جشن شصتمین سالگرد تاسیس فایو با حضور سران کشورهای جهان. در این جلسه ژاکوییس دیوف برای سومین دوره شش ساله انتخاب شد.

 


نظر شما :