واقعیت جهانی و آینده ملت

۱۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۹:۴۱ کد : ۲۱۵۹ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کتابى درباره بررسى تحولات فکرى و اجتماعى خاورميانه و کشورهاى اسلامى
واقعیت جهانی و آینده ملت

نام: واقعیت جهانی و آینده ملت

نویسنده: جمعی از پژوهشگران و صاحب نظران

ناشر: مجله البیان – لندن

تعداد صفحات: 480 صفحه

چاپ اول / 2008

 

کتاب «واقعیت جهانی و آینده ملت» کار پژوهشی جمعی از نویسندگان، صاحب­نظران و اندیشمندان عرب توسط مجله البیان در لندن به زبان عربی منتشر شد.

 

این کتاب که پنجمین کتاب در سلسله کتاب­های فکری است که توسط مجله البیان منتشر می­شود، درباره درگیری­های فکری و سیاسی و چگونگی سرعت­گیری این برخوردها از زمان­های گذشته تا کنون در سایه تحولات جهانی است.

 

کتاب واقعیت جهانی و آینده ملت همچنین تلاش می­کند تلاش­های جنبش­های اسلامی را برای حفظ عقاید و سنت­های اسلامی جوامع مورد بررسی قرار داده و چگونگی پیشرفت جوامع اسلامی را در سایه تغییرات بین­المللی و وقایع منطقه­ای و اقلیمی تشریح دهد.

 

بررسی اندیشه­های اسلامی در حکومت­های دینی، اندیشه اقتصاد اسلامی، کار اسلامی، ریشه­های فرهنگی و فکری ملت­های خاورمیانه، چگونگی تاثیر گذاردن تحولات جهانی بر حرکت­های مدنی و محدودیت­های فکری در پیشبرد اعتلای امت­های اسلامی از مهمترین محورهای این کتاب محسوب می­شود.

 

این کتاب در چهار فصل نوشته شده که فصل نخست آن را دکتر عبدالعزیز صقر درباره نگاه غربی به جامعه مدنی از زاویه تمدن، دین و اجتماع از قرن نوزدهم تا کنون نوشته است.

 

در بخش دوم دکتر علاء الدین الزاکی درباره مطالعات درک سیاسی و ظوابط آن نوشته است که به چگونگی تطبیق آن با شاخه­های مختلف سیاسی در کشورهای مختلف جهان و چگونگی درمان بیماری­های سیاسی در کشورهای مختلف جهان را مورد بررسی قرار می­دهد.

 

ابراهیم ارزق جامعه شناس عرب نیز در بخش سوم این کتاب تلاش می­کند کج فهمی­های دینی و سوء تعبیرهای مذهی از تحولات اجتماعی را مورد بررسی قرار داده و تحت عنوان قرائت منتقدانه از مفهوم ولایت و برائت را در جوامع دینی اعم از اسلامی و غیر اسلامی مورد بررسی قرار دهد.

 

استاد بشیر عبد الفتاح نیز قسمت آخر کتاب را به خود اختصاص داده که در آن تحت عنوان تصورات غربی­ها از شخصیت اسلامی را مورد بررسی قرار می­دهد. وی در این بخش درک غربی­ها و مسیحیان اروپایی را از مسلمانان و شخصیت­های آنها را بررسی می­کند و چگونگی هم­زیستی مسالمت­آمیز مسلمانان با غیر مسلمانان را در جوامع مختلف شرح می­دهد. چگونگی تغییر مذهب مسلمانان تحت تاثیر جوامع غیر اسلامی و تغییر مذهب مسیحیان به اسلام از عمده­ترین مباحثی است که عبدالفتاح در این بخش به بررسی آن پرداخته است.

 

الکتاب: الواقع الدولى ومستقبل الأمة
المؤلف: مجموعة من الباحثين
الصفحات: 480
الناشر: مجلة البيان, لندن
الطبعة: الأولى/2008

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :