مداخله‌ها

۱۵ تیر ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۳ کد : ۲۲۲۲ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کتاب تازه اى از نوام چامسکى، نويسنده لهستانى‌الاصل آمریکایی درباره آينده نفت و هلال شیعی
مداخله‌ها

نام کتاب: مداخله­ها

نویسنده: نوآم چامسکی

سال انتشار: 2007

قیمت: 95/15 دلار آمریکا با تخفیف 85/10 دلار آمریکا

 

به تازگى کتابى از نوآم چامسکى، نويسنده، پژوهشگر و زبان‌شناس مشهور آمريکايى با عنوان مداخله‌ها منتشر شده که در آن درباره آينده نفت، هلال شيعى و وضعيت سياسى شيعيان در آينده نوشته است.

 

چامسکى،  نويسنده آمريکايى و لهستانى‌الاصل، در اين کتاب پيش‌بينى مى‌کند که در آينده‌اى نه چندان دور، شيعيان بر نفت جهان استيلاى کامل خواهند يافت و بازار نفت را به طور کامل در اختيار مى‌گيرند. وى تاکيد مى‌کند که اين موضوع، کابوسى تازه براى آمريکا به وجود خواهد آورد که از هخم اکنون در حال شکلگیری است.

 

چامسکى که به تندروترين دشمن ضد يهودى، ضد اسرائيلى و ضد آمريکايى مشهور است، در اين کتاب با اشاره به رويارويى ايران و ايالات متحده آمريکا، مى‌گويد، واشنگتن از قدرت‌گيرى ايران سخت نگران است و به دنبال کوچک‌ترين بهانه­ای مى‌گردد تا از افزايش قدرت ايران در خاورميانه جلوگيرى کند.

 

به اعتقاد چامسکى، قدرت ايران در خاورميانه که از تهران آغاز مى‌شود، و شامل عراق، سوريه و حزب الله در جنوب لبنان مى­شود، قدرت تازه‌اى است که در حقيقت شيعيان ايجاد کرده‌اند و به زودى با تسلط بر مناطق نفتى کابوسى تازه براى ايالات متحده آمريکا به وجود مى‌آورد.

 

کتاب مداخله­ها در حقیقت آرا و نظریات آزاد چامسکی است که به صورت سلسله مقاله از سال­های 2002 تا 2007 نوشته شده است. سلطه، کشورهای شکست خورده و سلطه خطرناک از مهمترین بخش­های این کتاب محسوب می­شوند.

 

چامسکی در این کتاب از سیاست­های ایالات متحده آمریکا پس از 11 سپتامبر به ویژه در مورد جنگ عراق و عواقب آن، موضوع فلسطین و مسئله دیوار حائل که اسرائیل اصرار به بنای آن دارد و درگیری­های موجود میان اسرائیل و فلسطینی­ها که به اعتقاد چامسکی به دلیل بی توجهی ایالات متحده و اتخاذ سیاست­های یکجانبه­گرایانه به نفع اسرائیل دائما شدیدتر می­شود بسیار انتقاد می­کند.

 

وی همچنین می­نویسد، اشتباه­های مکرر ایالات متحده آمریکا باعث شده است تا ایران فضا را برای ایجاد رابطه با آمریکا مناسب نبیند و چیزی شبیه جنگ سرد در ایران و به تبع آن متحدان آن در خاورمیانه با آمریکا به وجود آید.

 

چامسکی هر گونه حمله نظامی به ایران را به شدت رد می­کند و بعید می­داند جورج بوش رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بخواهد تا پایان دوران ریاست جمهوری­اش به ایران حمله کند. به ویژه این که دنیا نیز به شدت با سیاست حمله به ایران مخالف است و به اعتقاد وی 75 درصد آمریکایی­ها مذاکره دیپلماتیک را به تهدید نظامی علیه ایران ترجیح می­دهند.

 

این کتاب به زبان عربی نیز ترجمه شده و با استقبال خوبی در کشورهای عربی به ویژه محافل سیاسی، مطبوعات و دانشگاهی مواجه شده است.

 

Name: Interventions

Author: Noam Chomsky

Date publisher: 2007

Pric: 15/95 $ in sale 85/10$

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :