آغاز اجلاس گروه هشت در ژاپن

۱۸ تیر ۱۳۸۷ | ۱۶:۲۶ کد : ۲۲۴۴ اقتصاد و انرژی
کشورهاى صنعتى به همراه چهارده کشور ميهمان در هوکايدوى ژاپن گردهم آمدند تا به بررسى مسائل مبتلا به جهان بپردازند. موضوعات مورد بحث در اين اجلاس در مورد تغييرات جوى، رشد قيمت نفت، رشد قيمت مواد غذايى و مشکلات اقتصادى است.
آغاز اجلاس گروه هشت در ژاپن

اجلاس کشورهای گروه هشت در روز دو شنبه هفتم ماه جولای سال 2008 میلادی در جزیره ای در شمال کشور ژاپن برگزار شد. در این اجلاس که تا روز نهم ماه جولای ادامه خواهد داشت رهبران کشورهای استرالیا، برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، کره جنوبی و افریقای جنوبی نیز در کنار رهبران هشت کشور صنعتی جهان به عنوان میهمان حضور دارند.
 
مهمترین موضوعاتی که در این اجلاس مورد بررسی قرار می گیرد تغییرات جوی و راهکارهای کنترل آن، ضعف اقتصاد جهانی در اثر کاهش نرخ رشد اقتصادی امریکا و بحران اعتباری، افزایش قیمت مواد غذایی، رشد قیمت نفت و فراورده های نفتی در جهان است. البته بسیاری از تحلیل گران بر این باورند سران کشورهای صنعتی نمی توانند در این اجلاس سه روزه به تمام مشکلات رسیدگی کنند و بحرانها را حل نمایند.
 
در این اجلاس بیست و دو رهبر کشور جهان شرکت می کنند که هفت نفر از آنها روسای کشورهای افریقایی هستند. روسای کشورهای تانزانیا، اتیوپی، افریقای جنوبی، نیجریه، سنگال، غنا و الجزایر در زمره دعوت شدگان به این اجلاس هستند .
 
تغییرات جوی
پیش از برگزاری اجلاس گروه هشت دیپلماتهایی از کشورهای صنعتی خواستار تجدید نظر در پروتکل کیوتو و جایگزین کردن آن با پروتکل جدیدی شدند. زیرا بر این باور بودند کنترل گازهای گلخانه ای تا سال 2012 میلادی ( سال انقضای پروتکل کیویتو ) امکان پذیر نیست.
 
اما یاسوا فوکودا، نخست وزیر ژاپن، در روز هفدهم ژوین سال 2008 میلادی در یک سخنرانی تاکید کرد در اجلاس کشورهای صنعتی هیچ توافق نامه جدیدی برای کاهش گازهای گلخانه ای در میان مدت انجام نخواهد شد. تلاش برای متقاعد کردن کشورهای صنعتی برای اجرای مراحل بعدی این توافق نامه های زیست محیطی در میان کشورهایی که بزرگترین آلاینده ها هستند بسیار زمان بر خواهد بود و به این زودی نمی توان به تغییر شرایط امید داشت.
 
تا به امروز چهار کشور از مجموع هشت کشور صنعتی جهان متعهد شدند انتشار گازهای گلخانه ای خود را 20 درصد کمتر کنند. این کشورها که آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا هستند متعهد شدند در صورتیکه دیگر کشورهای صنعتی نیز اقدام به کاهش تصاعد گاز دی اکسید کربن یا گازهای گلخانه ای کنند از میزان انتشار گاز از کارخانه های خود بیشتر از 30 درصد بکاهند.
 
اما ایالات متحده امریکا از اجرای این طرح سرباز زده است. این کشور بر این باور است کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که در اثر کاهش حجم فعالیتهای صنعتی انجام می شود به اقتصاد این سرزمین آسیب وارد می کند. امریکا معتقد است تا کشورهای چین و هند که بزرگترین اقتصادهای آسیا و بزرگترین کشورهای در حال توسعه جهان هستند به این پیمان نپیوندند نمیتوان منتظر تغییرات قابل توجهی در وضعیت جوی دنیا بود.
 
نخست وزیر کشور ژاپن در نظر دارد تحولات جوی و تلاش برای تغییر این شرایط را موضوع اصلی اجلاس قرار دهد. زیرا مهمترین کشورهای ایجاد کننده گازهای گلخانه ای همان کشورهایی هستند که در این اجلاس شرکت کرده اند.
 
پژوهشگران محیط زیست از کشورهای گروه هشت خواستند تا طرح حذف تصاعد گازهای گلخانه ای را تا سال 2050 میلادی به تصویب برسانند. قرار بر این است در اجلاس سال آینده میلادی در کپنهاگ در مورد توافق نامه یا پروتکل تازه ای که بعد از انقضای پروتکل کیوتو لازم الاجرا باشد مذاکره شود.
 
ون هرناندز، یکی از فعالان محیط زیست، در این مورد می گوید:" کشورهای گروه هشت مسولیت بزرگی در اصلاح شرایط جوی جهان دارند. یکی از راههای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای توسعه استفاده از انرژی هسته ای برای تولید انرژی است. "
 
وی تاکید کرد کشورهای گروه صنعتی باید به کشورهای در حال توسعه کمک کنند تا کارخانه های تولید انرژی هسته ای را احداث کنند و مانع از بهره گیری از منابع انرژی فسیلی و تصاعد گازهای گلخانه ای شوند."
 
افزایش قیمت مواد غذایی
در این اجلاس در مورد رشد قیمت مواد غذایی در جهان نیز صحبت شد. اتحادیه اروپا به رهبری گوردون براون، نخست وزیر انگلیس، برنامه هایی برای کاهش قیمت مواد غذایی و از میان رفتن بحران کنونی در عرصه غذایی جهان ارائه داده است. طبق این برنامه پیشنهادی براون کمیسیون اروپا یک میلیارد یورو برای کمک به کشاورزان فقیر کشورهای در حال توسعه اختصاص خواهد داد.
 
بخشی از این کمک مالی به صورت یارانه به کشاورزان داده می شود تا بتوانند محصولات خود را با قیمت پایین تری به بازارهای جهانی عرضه کنند و در عین حال درآمد مناسبی هم بدست آورند.
 
خوزه مانویل ماروسو، نماینده کمیسیون اروپا در اجلاس گروه هشت، گفت:" این مبلغ به کشاورزان کمک می کند تا به بذرها و کودهای شیمیایی مختلفی که سبب ارتقای حجم تولید محصول و امنیت تولید می شود دسترسی داشته باشند. استفاده از این بذرها می تواند سبب کاهش آسیبهای محصولات تولیدی شود. "
 
در این اجلاس در مورد ارایه کمک غذایی به کشورهای قاره افریقا نیز صحبت می شود. سه سال قبل کشورهای صنعتی متعهد شدند کمک مالی برای تامین غذای فقرای قاره افریقا را تا سال 2010 میلادی دو برابرکنند و به 25 میلیارد دلار امریکا برسانند. اما در ماه گذشته میلادی در گزارش توسعه افریقا و کمکهای مالی به این قاره نوشته شد در صورت ادامه روند کنونی در ارائه کمک مالی به کشورهای قاره افریقا، گروه هشت با کسری 40 میلیارد دلاری در مقایسه با برنامه های این کمیسیون روبرو می شود و تحقق هدف امکان پذیر نخواهد بود.   
 
کشورهای صنعتی ضمن نادرست شمردن انتخابات موگابه خواستار نظارت دقیق تر جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی کشور زیمبابوه شدند و برگزاری انتخابات صحیح را برای برگزیدن رییس جمهوری منتخب مردم ضروری خواندند.
 
افزایش قیمت نفت و فراورده های نفتی
اجلاس کشورهای گروه هشت در شرایطی برگزارشده است که قیمت هر بشکه نفت در بازارهای بین المللی به مرز 145 دلار رسید و پیش بینی ها از رسیدن قیمت هر بشکه به مرز 170 دلار حکایت می کند.
 
در مورد دلایل رشد قیمت نفت نظرات مختلفی وجود دارد ولی یکی از مهمترین دلایل رشد قیمت را می توان بحران اعتباری در امریکا و تنزل ارزش دلار در برابر دیگر واحدهای پول رایج دانست. از طرف دیگر بحران اقتصادی امریکا و به دنبال آن احتمال تنزل نرخ رشد اقتصادی جهان در کنار افزایش تورم از دیگر دلایلی است که به رشد قیمت نفت در جهان دامن زده است.
 
برخی از تحلیل گران تنشهای موجود در کشورهای نفت خیز خاورمیانه را یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش قیمت نفت می دانند. درگیری های موجود در عراق و اختلاف غرب با ایران بر سر مساله هسته ای این کشور از عوامل دیگری است که به رشد قیمت نفت در جهان دامن زده است. همچنین تحریمهای اقتصادی ایران که ادامه آن می تواند روی میزان تولید این کشور تاثیر بگذارد از مسایل دیگری است که بازار را به نشان دادن واکنش وا داشته است.
 
پایگاه دفاع موشکی امریکا
در حاشیه اجلاس گروه هشت جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، با دیمیتری مدودیوف، رییس جمهوری روسیه، دیدار و گفت وگو کرد. در این اجلاس که آخرین اجلاس جهانی بوش و اولین اجلاس رسمی مدودیوف است فرصتی فراهم شد تا دو رییس جمهور اولین ملاقات را با یکدیگر داشته باشند.
 
در این ملاقات در مورد پایگاه دفاع موشکی امریکا در اروپای شرقی صحبت شد و رییس جمهوری کشور روسیه مخالفت شدید خود را با استقرار این پایگاه اعلام کرد.
 
مدودیوف در این مورد گفت:" رییس جمهوری کشور روسیه با انتقاد شدید از امریکا نسبت به مذاکرات بین امریکا و لیتوانی در مورد احتمال استقرار پایگاه دفاع موشکی در لیتوانی اعتراض کرد ." 

نظر شما :