گزارش اولين روز اجلاس گروه هشت

۱۸ تیر ۱۳۸۷ | ۲۱:۵۶ کد : ۲۲۴۸ اقتصاد و انرژی
اولين روز اجلاس کشورهاص صنعتى با محوريت تورم و افزايش قيمت نفت و مواد غذايى پايان يافت. در اين روز بر ضرورت همکارى کشورها براى حل مشکل تورم که بزرگترين دشمن اقتصاد است تاکيد شد.
گزارش اولين روز اجلاس گروه هشت
با گذشت یک روز از آغاز اجلاس کشورهای صنعتی در هوکایدوی ژاپن رهبران گردآمده در این اجلاس همچنان بر اهمیت مبارزه با رشد قیمت مواد غذایی و بحرانهایی که این عامل ایجاد می کند تاکید کردند.
 
رهبران هشت کشور صنعتی جهان اعلام کردند افزایش قیمت مواد غذایی و نفت چالشی جدی برای اقتصاد جهانی ایجاد می کند که سبب افزایش بی سابقه تورم و تبعات منفی ناشی از آن خواهد شد.
  
بیشترین بخش از سخنان مطرح شده در روز اول اجلاس حول مساله رشد قیمت نفت و مواد غذایی و تبعات تورمی آن بود. در این اجلاس تاکید شد بدون پیدا کردن راهکاری برای مشکل تورم نمی توان منتظر اصلاح اقتصاد دنیا بود.
 
رهبران کشورهای صنعتی در بیانیه ای که بعد از اتمام روز اول جلسه ارائه دادند اقتصاد جهان را بی ثبات ارزیابی کردند. اینان تاکید کردند ریسک رکود اقتصادی در اثر رشد قیمت مواد غذایی و نفت در جهان ادامه دارد و باید تمامی جهان دست به دست هم دهند تا مانع از این حادثه منفی اقتصادی شوند.
 
رهبران کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، کانادا و روسیه پیشنهاد کردند کشورهای تولید کننده و مصرف کننده نفت به منظور افزایش راندمان مصرف انرژی با یکدیگر وارد مذاکره شوند. این رهبران اعلام کردند:" ظرفیت تولید و پالایش نفت جهان در کوتاه مدت باید افزایش یابد تا بتوان برای آینده برنامه ریزی درستی انجام داد. برای اینکه در سالهای آینده هم نفت داشته باشیم موظف هستیم هم روی بخش عرضه و هم روی بخش تقاضا کار کنیم . توسعه یک بخش به تنهایی نمی تواند تاثیر گذار باشد "
 
جان کرتون، رییس گروه تحقیقات G8 در دانشگاه تورنتو گفت:" کشورهای گروه هشت تاکید کردند که بزرگترین دشمن دنیای امروز تورم است. از سال گذشته که اجلاس گروه هشت در آلمان برگزار شده بود قیمت نفت خام در بازارهای جهانی دو برابر شد و تهدیدی جدی برای اقتصاد جهان ایجاد کرد. در این بازه زمانی قیمت ذرت، گندم و برنج نیز افزایش یافت و به دنبال آن به سیر رشد تورم دامن زد."
 
مطالعات نشان می دهد در عرض یک ماه گذشته قیمت ذرت در بازارهای جهانی 26 درصد، و قیمت دانه های روغنی 15 درصد افزایش یافت. در این ماه قیمت هر بشکه نفت خام به مرز 145 دلار رسید و پیش بینی رسیدن قیمت هر بشکه نفت اوپک به مرز 150 دلار را به واقعیت نزدیک تر کرد.
 
در پاسخ به افزایش بی سابقه تورم در دنیا و برای مقابله با تبعات منفی آن بانک مرکزی کشورهای مختلف جهان اقدام به افزایش نرخ بهره کردند تا بتوانند شرایط اقتصادی را کنترل کنند. رشد نرخ بهره سبب کاهش حجم نقدینگی در جامعه و کاهش نرخ تورم می شود و اولین سیاستی است که امروزه برای مقابله با افزایش تورم مورد استفاده قرارمی گیرد.
 
رابرت زولیک، رییس بانک جهانی، پاسخ موقتی و اولیه جهان در افزایش قیمت مواد غذایی در جهان را این طور عنوان کرد:" در شرایط جدید آزمونی پیش روی جهان قرار گرفته است تا به همراه هم به کمک فقرا بروند. انتظار می رود در اثر رشد قیمت مواد غذایی 105 میلون نفر در جهان با مشکل کمبود غذا مواجه شوند که سی میلیون نفر از آنها در قاره سیاه افریقا ساکن هستند. وی تاکید کرد این آزمونی است که هیچ کس حق شکست در آن را ندارد."
 
با وجود اینکه وضعیت بحرانی اقتصاد جهان محور مذاکرات در بیشتر اجلاسهای جهانی بود ولی رهبران کشورهای گروه هشت شرایط اقتصادی کشورها صنعتی را در بلند مدت امیدوار کننده و مثبت قلمداد می کنند و بر این باورند با نشان دادن عکس العملهای مناسب می توان منتظر بازگشت ثبات به اقتصاد این کشورها بود. از آنجا که کشورهای صنعتی بزرگترین اقتصادهای جهان را دارند می توان انتظار داشت در آینده ای نه چندان دور اقتصاد جهان نیز ثبات پیشین خود را بازیابد.
 
رهبران گروه هشت از کشورهای تولید کننده نفت خواستند تا با افزایش ظرفیت تولید کوتاه مدت خود پاسخی موقتی برای بحران کنونی نفت پیدا کنند و با افزایش سرمایه گذاری در توسعه حوزه های جدید امکان افزایش تولید و عرضه نفت در بلند مدت را فراهم نمایند. آنها از کشورهای مصرف کننده نفت خواستند تا با مصرف بهینه و ارتقای راندمان مصرف زمینه را برای تنزل سطح مصرف فراهم نمایند.
 
در این اجلاس از کشورهای در حال توسعه ای که با افزایش فزاینده مازاد حساب جاری مواجه هستند خواسته شد تا به واحدهای پول داخلی خود اجازه تغییر بدهند. برخی از این کشور ها که مصداق بزرگ آنها چین است با ممانعت از افزایش ارزش پول خود امتیازهای اقتصادی زیادی بدست آوردند و آسیبهای بزرگی به تجارت دنیا وارد کردند به همین منظور افزایش اصلاح بازار پول و فراهم کردن شرایطی برای ارتقای ارزش پول سبب می شود تا واحد پول آنها در فضایی آزاد ارزش واقعی خود را پیدا کند.
 
در این اجلاس در مورد ارزش پایین دلار و تاثیر این مساله روی بخشهای مختلف اقتصاد جهانی سخنی به میان نیامد در حالیکه کاهش ارزش این واحد پول در سالهای اخیر سبب شد تا نه تنها بحران اعتباری در جهان بالا بگیرد بلکه اقتصاد امریکا نیز با مشکلات زیادی مواجه شود. 
حواشی اجلاس در روز اول
رهبران کشورهای صنعتی در شرایطی به بررسی وضعیت زندگی مردم و افزایش قیمت مواد غذایی در جهان می پردازند که کت و شلوارهای هفت هزار دلاری به تن دارند و غذایی که برای هر وعده یک میهمان  در نظر گرفته شده  بیشتر از 2000 دلار است .تایمز در گزارش اخیر خود نوشت :
"ژاپن برای هر وعده غذای اجلاس سران کشورهای صنعتی 283 میلیون پوند  هزینه صر کرده است . تحلیل گران بر این باورند با هزینه ای که برای فراهم کردن غذای یک وعده میهمانان صرف شده است می توان تجهیزات لازم برای از بین بردن حشرات ناقل بیماری مالاریا را برای افریقا فراهم کرد . این مبلغ برای جلوگیری از ابتلای 100 میلیون نفر از بیماری مهلک مالاریا کفایت می کند."
رهبران کشورهای صنعتی  در شرایطی به بررسی مسایل مبتلا به اقتصاد جهانی می پردازند که با مردم بیشتر از 30 مایل فاصله دارند و بیشتر از 20 هزار نفر از نیروهای امنیتی حفاظت از آنها را بر عهده دارند. این افراد تلاش می کنند مردم به محل اقامت رهبران کشورهای صنعتی  که یکی از هتل های بسیار لوکس و گران قیمت کشور ژاپن است نزدیک نشوند.
مرکز رسانه ای بین المللی که برای این اجلاس ساخته شد هزینه ای بالغ بر 24 میلیون پوند در بر داشت. این در حالیست که مرکز مذکور بعد از اتمام اجلاس تخریب خواهد شد.هزینه تامین کابل های فایبر اوپتیک برای مرکز رسانه ای اجلاس بیشتر از 43 میلیون پوند بود.
شایان ذکر برای میزبانی اجلاس گروه هشت هزینه ای کلانی برای بازسازی راهها و فرودگاه هوکایدو صرف شد و مبالغ کلانی هم برای بازسازی اتاقها و تجهیز آنها با هزینه شد .
 
دراین شرایط بسیاری از تحلیل گران اقتصادی ضمن انتقاد از هزینه ای که برای برگزاری این اجلاس صرف شده است گفتند:"صرف این هزینه ها برای کمک به نیازمندان افریقایی می توانست زندگی هزاران نفر را نجات دهد . در حالیکه این مبالغ کلان تنها و تنها برای برگزاری اجلاسی سه روزه صرف شد و بعد از اتمام این اجلاس سه روزه بسیاری از مراکز ازقبیل مرکز رسانه ای تخریب و تعطیل می شود ."
در این اجلاس در مورد دو برابر شدن میزان کمکهای مالی برای تامین مواد غذایی به افریقایی ها  و تلاش برای رسیدن به هدف کاهش حجم گازهای گلخانه ای نیز صحبت شد .

نظر شما :