اسلام‌گرايان مترقى

۱۸ تیر ۱۳۸۷ | ۲۰:۳۱ کد : ۲۲۵۳ کتابخانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
کتابى درباره تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامى ايران از دیدگاه یک پژوهشگر مصری
اسلام‌گرايان مترقى

نام کتاب: اسلام­گرایان مترقی

نویسنده: ولید محمود عبدالناصر

ناشر: مرکز مطالعات سیاسی الاهرام – قاهره

تعداد صفحات: 200 صفحه

چاپ اول 2008

 

کتاب «اسلام گرایان مترقی» اثر «ولید محمود عبدالناصر» که به تازگی توسط مرکز مطالعات سیاسی الاهرام در قاهره منتشر شده، درباره جنبش­های فکری و مدنی ا­ی است که انقلاب اسلامی 1979 ایران را رقم زدند.

 

این کتاب که توسط ولید محمود عبدالناصر استاد مطالعات اسلام شناسی و جامعه شناسی دانشگاه قاهره نوشته شده، تلاش می­کند ابعاد اجتماعی و فکری انقلابیون ایران را که در نهایت توانستند انقلاب 1979 را به سرانجام برسانند، بررسی کند و چگونگی نفوذشان در جامعه ایران آن دوره را مورد بررسی قرار دهد.

 

نویسنده همچنین تلاش می­کند دلایل دیدگاه­های مخالف انقلابیون، علل انشقاق جنبش­ها و احزاب ایرانی در دهه هشتاد میلادی و چگونگی برخورد آنان در جامعه ایران را مورد بررسی و نقد قرار دهد.

 

در ادامه عبدالناصر خواننده را با خود تا زمان حال می­آورد و تحولات و دگرگونی­های جنبش­های سیاسی ذکر شده را برای وی مورد بررسی قرار می­دهد.

 

در ابتدای کتاب نویسنده منظور خود را از مفهوم اسلام­گرایان مدرن بیان می­دارد و تعریفی از این اصطلاح ارائه می دهد. به اعتقاد عبد الناصر برای اسلام­گرایان مدرن تعریفی جدید برای نظام اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند که بر توزیع عادلانه حکومت، ثروت و فرهنگ به عنوان سه اصلی اساسی دین و مذهب مبتنی است.

 

هر کدام از این اصول خود پیوندی با سازمان­های اجتماعی، زیر بناهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد که اسلام­گرایان مدرن تلاش می­کنند، همواره میان آنها وحدت بر قرار کنند. به اعتقاد عبدالناصر این اصول همانند یک رشته به هم پیوند می­خورند که در نهایت رهبران و ملت را به هم متصل کرده و باعث تکاپویی در فکر و حرکت رو به جلوی اجتماعی نیز می­شود.

 

کتاب اسلام­گرایان مترقی با استقبال خوب دانشگاهیان و دانشجویان مصری مواجه شده و قرار است به همین مناسبت نویسنده این کتاب در جلسه­ای در دانشگاه قاهره برای نقد و بررسی کتابش شرکت کند.  

 

الکتاب: الإسلاميون التقدميون
المؤلف: وليد محمود عبد الناصر
الصفحات: 200
الناشر: مرکز الأهرام للدراسات السياسية, القاهرة
الطبعة: الأولى/2008

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :