ره آورد اجلاس گروه دى هشت براى ايران

حمايت از فعاليت هاى صلح آميز هسته اى ايران

۱۹ تیر ۱۳۸۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۲۲۶۲ آسیا و آفریقا
نشست یک روزه سران هشت کشور در حال توسعه اسلامی سه شنبه هفته جاری در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد. سران این کشورها برای توسعه و گسترش فعالیت‌های تجاری بین اعضای D8 طی 10 سال آینده موافقت کردند.
حمايت از فعاليت هاى صلح آميز هسته اى ايران
نشست یک روزه سران گروه هشت کشور در حال توسعه اسلامی که با حضور سران و نمایندگان سیاسی کشورهای بنگلادش، ایران، نیجریه، پاکستان، اندونزی، مالزی، مصر، و ترکیه، سه‌شنبه هفته جاری در کوالالامپور، پایتخت مالزی برگزار شد، با طرح پیشنهادی اجلاس وزرای خارجه این گروه برای توسعه و گسترش فعالیت‌های تجاری بین اعضای D8 طی 10 سال آینده موافقت کرد.
 
در این نشست همچنین رهبران هشت کشور در حال توسعه اسلامی تمهیداتی درباره مقابله با کاهش تولید مواد غذایی اندیشیدند. افزایش تولید مواد غذایی در حالی به یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث اعضای D8 در اجلاس اخیر آن‌ها تبدیل شده بود که گفته می‌شود کمبود مواد غذایی در مناطقی که اغلب کشورهای این گروه در آن واقع شده‌اند، دولت‌ها را با خطر بروز موجی از ناآرامی‌های اجتماعی مواجه کرده است.
 
عبدالله احمدی بداوی، نخست‌وزیر مالزی و رئیس‌جدید دوره‌ای گروه D8 در جمع‌بندی خود از مذاکرات این نشست با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی و نفت در بازارهای جهانی گفت: «با افزایش قیمت‌های سوخت و مواد غذایی تنها گزینه پیش‌روی ما توسعه کشاورزی است چرا که به افزایش منابع تولید مواد غذایی نیازمندیم. ما در این اجلاس بر گسترش دامنه اقتصاد کشورهای خود و روی‌آوردن به کشاورزی موافقت کردیم.»
 
سید یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان نیز با اشاره مستقیم به احتمال بروز بحران‌های اجتماعی گفت: «قیمت نفت به سطحی رسیده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، قیمت مواد به اندازه‌ای رسیده است که فراتر از توان خرید طبقات فقیر جامعه است که اکثریت جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، و بحران مواد غذایی و احتمال تبدیل آن به ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی به مثابه خطر جدیدی دولت‌ها را تهدید می‌کند.»
 
همچنین اعضای گروه D8 بر لزوم روی آوردن به منابع جدید انرژی، از جمله منابع قابل تجدید و انرژی پاک به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی تاکید کرده و در همین چارچوب، در بیانیه پایانی نشست سران که مشتمل بر 25 ماده است، از حق اعضا برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کردند. بداوی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تاکید کرد: «تا زمانی که برنامه‌های هسته‌ای تهران صلح‌آمیز است هیچ یک از اعضای D8 با آن مخالفتی نخواهند داشت.»
 
نخست‌وزیر مالزی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که در پایان این نشست برگزار شد، در حضور رهبران و نمایندگان سایر کشورهای عضو اعلام کرد که در حال حاضر [به استثنای ایران] هیچ یک از اعضا در پی استفاده از انرژی هسته‌ای برای کاربردهای صلح‌آمیز نیستند. البته این در حالی است که پاکستان به عنوان یکی از اعضای D8 از فن‌آوری تسلیحات هسته‌ای برخوردار است.
 
سران کشورهای در حال توسعه اسلامی همچنین در بیانیه پایانی ششمین دور نشست‌های خود از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کرده و خواستار تسریع آن شدند. در این بیانیه آمده است ششمین اجلاس سران که در دهمین سالگرد تاسیس گروه D8 برگزار می‌شود نقطه عطفی در کارکرد این اجلاس به شمار می‌رود و به همین رو کشورهای عضو برنامه 10 ساله توسعه روابط تجاری درون گروهی را محور اصلی آن قرار داده‌اند.
 
بر اساس این بیانیه گروه D8 برای دستیابی به اهدافی که در قالب برنامه 10 ساله 2008 – 2018 ارائه شده‌اند نیازمند گسترش توان تجاری تک‌تک اعضاست که این امر از طریق عضویت آن‌ها در سازمان تجارت جهانی میسر می‌شود. ایران تنها کشور گروه D8 است که درخواست عضویت آن در سازمان تجارت جهانی هنوز پذیرفته نشده و به عنوان عضو ناظر در این سازمان به شمار می‌رود. عضویت ایران در این سازمان در موضع یکسانی با کشورهای افغانستان و لیبی قرار دارد و به لحاظ عدم عضویت در کنار کشورهایی نظیر عراق، سومالی، اریتره، سودان، اتیوپی، ترکمنستان، لائوس، بوتان، کره شمالی و صربستان قرار می‌گیرد. این در حالی است که ایران چهارمین صادر کننده نفت جهان و به لحاظ سرانه تولید ناخالص داخلی بین رده‌های 17 و 18 جهانی قرار دارد.
 
بر اساس طرح 10 ساله توسعه تجاری D8 قرار است حجم مبادلات تجاری درون گروهی اعضای گروه کشورهای در حال توسعه اسلامی تا سال 2018 بین 15 تا 20 درصد کل حجم تجارت خارجی تمامی کشورهای عضو را شامل شود. حجم مبادلات تجاری بین اعضای D8 در حال حاضر 5 درصد از کل حجم مبادلات جهانی اعضای آن است.
 
کل حجم مبادلات جهانی اعضای گروه D8 از سال 2006 تا 2007 از 750 میلیارد دلار به 1 تریلیون دلار افزایش یافته است در حالی که در همین مدت حجم مبادلات تجاری درون گروهی این کشورها از 34 میلیارد دلار به 60 میلیارد دلار رسیده است. به گفته دکتر رئیس یتیم پیش‌بینی می‌شود که حجم مبادلات درون گروهی D8 تا پایان طرح 10 ساله در سال 2018 به 5/571 میلیارد دلار برسد.
 
حمایت ویژه از تجارت دو و چند جانبه بین کشورهای عضو D8، تسهیل تشریفات گمرکی و تسهیل صدور روادید برای اتباع کشورهای عضو، ظرفیت‌سازی در بخش‌های تجارت، علوم و صنایع، توسعه گردشگری، و مشارکت بخش‌های خصوصی کشورهای عضو در این زمینه‌ها از جمله عواملی هستند که به تصویب هیات وزیران D8 رشد و توسعه آن‌ها نقشی اساسی در دستیابی به اهداف برنامه 10 ساله دارند.
 
سخنان احمدی‌نژاد در اجلاس D8
محمود احمدى نژاد، رئيس‌جمهور ايران سه شنبه در سخنرانى خود در اجلاس سران گروه دى هشت در مالزى گفت: «نظام ناعادلانه موجود بين المللى ، به طور کامل کارايى خود را از دست داده است.»
 
رئیس‌جمهور ایران ضمن قدر دانی از همتای اندونزیایی خود به خاطر تلاش‌هایش طی دوران ریاست این کشور بر گروه D8 گفت: «حقيقت اين است که نظام ناعادلانه موجود بين المللى به طور کامل کارايى خود را از دست داده و نتوانسته به حل مشکلات و چالشها و به تحکيم صلح و امنيت جهانى و رفاه ملتها کمک موثرى بکند بلکه در بسيارى موارد خود مسبب اين مشکلات بوده است.» وی مشکل 60ساله فلسطين، حکايت تلخ کشتار زنان و کودکان و آنچه از آن به آوارگى ميليونها نفر و اشغالگرى یاد کرد به عنوان نمونه‌های این ناکارآمدی اشاره کرد.
 
به گفته احمدی‌نژاد، اشغال نظامی عراق توسط امریکا که موجب عقب افتادگی این کشور از قافله پیشرفت و توسعه جهانی شده است، نا امنى‌هاى چند ساله افغانستان و افزايش کشت مواد مخدر در این کشور، بى توجهى به حقوق مردم لبنان و گسترش تهديد سلاحهاى از دیگر نشانه هاى ناکارآمدى سازو کارها، مناسبات، و نظام موجود بين المللى است. او همچنين گفت که نظام اقتصاد بين الملل نيز به بن‌بست رسيده است و از همین رو پیش‌بینی کرد کشورهای قدرتمند جهان که به زعم رسانه‌های غربی اشاره‌ای است به اعضای گروه G8 که از جمله ثروتمندترین و بانفوذترین کشورهای جهان هستند، به زودی سقوط خواهند کرد.
 
احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود گفت: «براساس سنت الهى، قدرتهاى سلطه گر رو به زوال هستند و نشانه‌هاى آن کاملا آشکار شده است. آنان دربن‌بست کامل قرار دارند و راهى براى برون رفت از آن در برابرشان نيست. بايد براى آينده فارغ از سلطه گران ، از هم اکنون برنامه ريزى کرد.»
 
ا فزايش بی‌سابقه قيمت غذا و کالاهاى اساسی، کاهش شديد ارزش دلار و به تبع آن کاهش شديد ارزش ذخاير ارزى، بالا رفتن قيمت نفت و گاز به‌رغم عرضه بيش از مصرف آن به بازار، خسارات وارده به توليدات کشاورزى بومى در بسيارى از کشورها به خاطر مکانيزم تعرفه‌ها ، بروز خشک سالى هاى ناشى از عدم رعايت ضوابط زيست محيطى، گسترش فقر در جهان، به مخاطره افتادن ارزشهاى فرهنگى و بومى، تهديد بنيان خانواده به عنوان اصلى‌ترين واحد جوامع، و تهديد هويت ملى از جمله چالش‌های جهان امروز از دید احمدی‌نژاد بودند که او در سخنرانی خویش فهرست‌وار به آن‌ها اشاره کرد.
 
رئیس‌جمهور ایران گفت: «از آنجا که اکثر سازمانها و نظام هاى بين المللى بر پايهسکولاريسم و دورى از ارزشهاى الهى و انسانى استوار شده است و برخى قدرتهاى مسلط،بيشترين نفع را از اين وضعيت براى تحميل اراده خود مى برند لذا نمى توان انتظارداشت نظامات و سازمانهاى مزبور بر پايه عدالت و حق مدارى و عشق به انسانها به حل این مشکلات اقدام کنند.»
 
او با توجه به پتانسیل‌های گروه D8 توانایی گروه کشورهای در حال توسعه اسلامی را برای مقابله با این شرایط مثبت ارزیابی کرد و گفت اعضای این گروه با رايزنى و همکارى کامل خواهند تواست نقشه عبور از بحران هاى پيش رو را تهيه کنند. او برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.
 
رئیس‌جمهور ایران در این چارچوب چهار پیشنهاد را در پایان سخنرانی خود در تاجلاس کولالامپور مطرح کرد که عبارتند از:
 
1-      ايجاد و گسترش نهادهاى سرمايه گذارى مشترک نظير تاسيس صندوق مالى براى اجراى پروژه هاى مشترک در زمينه هاى مختلف صنعتى ، فناورى هاى نوين و کشاورزی.
 
2-      ایجاد موسسه همکارى هاى انرژى به منظور استفاده از ظرفيت های متقابل کشورهاى عضو در اين زمينه.
 
3-      بسط همکارى در زمينه بانکدارى اسلامى به منظور کمک به رشد و پيشرفت پايدار کشورهاى عضو و تاسيس نظام مالى بانکى جديد در کنار نظامات کنونی.
 
4-      استفاده متقابل از ظرفيت هاى خدمات فنى مهندسى از طريق تشکيل گروه کارى براى شناخت و تدوين اطلس توانائيهاو نيازهاى کشورهاى عضو و معرفی مکانيزم هاى مالى و حقوقى در جهت بهره بردارى از اين توانائيها.

نظر شما :